4. Rijkevorsel – Londerzeel – 23.04.22 – 316 km

23 april 2022 - Londerzeel, België

Zonnige dag  met lunch onder Rombouts-toren in Mechelen.

Met 6 graden is het bij vertrek om 9 uur fris maar arm- en beenstukken, warme handschoenen en een dikker fietsjas maken dat ik er geen last van heb. Camping Breebos lag iets buiten de St. Jacobsroute, die ik dus eerst weer opzoek via Malle en bospaadjes in de Kempense Zaligheden. Grappige namen hebben ze hier, zo ook het boskappelletje van Zoersel. Het is te merken dat het weekend is want er zijn heel veel wieler-peletonnetjes die rondzwerven. Ik ben blij alleen te fietsen.

Kapelletje bij Zoersel

Langs de Nete en het Netekanaal fietsen is genieten, vooral als je wind mee hebt. Samen koffiedrinken in Lier lukt niet want Rene kan de camper niet kwijt, het is te druk door de markt. Met de fiets kom je overal makkelijk tussendoor en al snel sta ik voor de Zimmertoren met 13 wijzerplaten aan de voorkant met zon- en maanstanden, diverse data en dierenriemtekens. Om 11.00 uur slaat de klok en de poppen aan de zijkant trekken echt aan de klokjes, leuk te zien. Dan ga ik verder op route maar kan de kiosk met Brusselse Wafels niet weerstaan. Warm zijn ze overheerlijk.

Zimmertoren in Lier

Als een speer rijd ik op het brede jaagpad verder na Lier en ben snel in Duffel en dan komt Mechelen. Daar heeft Rene meer geluk om zijn camper te parkeren. Terwijl ik mijn fiets vast zet onder de Rombouts-toren komt hij aangewandeld. Een stempel voor mijn pelgrimspas is gauw verkregen, men kijkt er niet gek van op. Samen bekijken we de kathedraal met ontzettend veel prachtig glas-in-lood. Veel rijk gedecoreerde kapellen met schilderijen, goud- en zilverwerk zijn te zien. Eentje heeft een prachtig St. Jacobsbeeld. In een andere kapel zijn er relikwieën van de Martelaren van Gorcum, die in 1572 zijn vermoord door de Watergeuzen. Het moderne altaar harmonieert in de St. Rombouts-kathedraal mooi met het oude interieur en toont dat de kerk nog actief in gebruik is. Er is veel verbinding tussen Mechelen en Holland, niet gek als je weet dat Mechelen de hoofdstad was van het Groot Bourgondische Rijk dat zich uitstrekte van Enkhuizen (!) tot Dion. De Bourgondische Hertogen hadden het voor het zeggen van 1369 - 1477 met namen als Filips de Stoute, Jan zonder Vrees, Filips de Goede, Karel de Stoute, in de verte gaat wel een belletje rinkelen maar de details laat ik over aan echte kenners.

Interieur St. Romboutskathedraal

We hebben de kans om samen te lunchen en er is geen betere plek om dit te doen op een zonnig terras onder de Rombouts-toren. Rene kiest verstandig voor een tonijnsalade maar ik kan een pasta bolognese niet weerstaan. Door het fietsen krijg je echt wel trek. We genieten van de carillons in de toren die spelen met 98 klokken maar laten de 538 treden maar voor wat ze zijn. Natuurlijk kan Rene de brouwerij Het Anker niet overslaan. De biertjes van deze 15de-eeuwse brouwerij zijn te lekker met namen als de Gouden Carolos Classic, Tripel of Hopsinjoor.

Lunch bij St. Romboutskathedraal

Rene gaat met de camper verder en ik fiets nog door het centrum. Het beeld van Opsinjoorke naast de St. Rombout is te leuk, een modern kunstobject waar praktisch op gespeeld mag worden. Opsinjoor is een kort dit mannetje met snor, de eeuwige dronkenlap die zijn vrouw ranselt. Als straf wordt hij door de buren op een grote doek in de lucht gegooid en weer opgevangen. Een eeuwenoud verhaal dat in Mechelen nog wordt getoond bij praalstoeten en ommegangen.  Vanuit Mechelen is het heerlijk fietsen naar Londerzeel de eindbestemming. Inmiddels fiets ik in korte broek en zonder jas want het weer is prima geworden, blij dat ik alles toch mee heb in mijn fietstassen. Camping Diepervennen is onze eindbestemming vandaag, die na 73,1 km wordt bereikt. Dit aantal km past vandaag beter bij hoe mijn benen zich voelen maar het gaat wel lekker met een gemiddelde vandaag van 18,9 km. Ook hier op de camping weer veel chalets maar we staan ruim met 3 campers op een trekkersveldje. Het belangrijkste is dat de mensen ontzettend aardig zijn en dat je met een munt heel lang onder een warme douche kunt staan. Toon Hermans past vandaag als gegoten: “Geniet van het leven het mag, maar doe het vandaag want vandaag is de dag” en het was echt een dag om heerlijk van te genieten.

Beeld van Opsinjoorke

1. Wieske Overbeek:
    23 april 2022
    Leuke verslagen, Kine! Wat fijn dat jezo geniet. Hopelijk kan je dat nog heel veel keertjes zeggen in de komende tijd.
  2. Inge:
    24 april 2022
    Een reisverslag met veel cultuurhistorie! Zo fijn om te lezen. Denk steeds: dat wil ik ook zien!
  3. Ely de Bie:
    24 april 2022
    Weer eens een reis verslag, geraadpleegd vandaag.
    Het is en blijft een knappe prestatie om dit allemaal te ga aan doen .
    Gelukkig heb je ,je mooi in gelezen en kun je onze geschiendenis weer een beetje opkrikken. ( wat echt nodig blijkt , zeer welkom )...
    Deze laatste reis beleven we ook dan gedeeltelijk mee in onze gedachten..
    Nog veel reis plezier toegewenst...
    We houden het toch een beetje in de gaten , bedankt voor deze info..