2023 - 52. Amiens - di. 20.06.23 - Fiets 17 km + 7.000 stappen

20 juni 2023 - Amiens, Frankrijk

Dag 52 Amiens – di. 20.06.23 – Fiets 17 km + 7.000 stappen

Op onze laatste reisdag gaan we op de fiets naar Amiens. Fietsen we gisteren langs een gekanaliseerd stuk van de Somme, vandaag kozen de natuurlijke loop waar een bospad was waar je heerlijk op de fiets langs kon rijden. Bij de barrage met vistrappen staken we weer over en naar het gekanaliseerde deel en reden zo Amiens binnen met zicht op de Kathedraal. Jean Trogneux is een chocolatier gevestigd tegenover de Notre Dame. Zij zijn bekend om hun macarons die ze al vijf generaties maken en waarvan er jaarlijks 2 miljoen over de toonbank gaan. Leuk weetje is ook dat Brigitte Trogneux getrouwd is met Emmanuel Macron, de president van Frankrijk. Wij settelden ons aan een tafeltje met Max eronder zodat wij omstebeurt de kathedraal konden bezoeken terwijl de andere van een heerlijke thee/koffie Gourmand kon genieten. In de zon met zicht op de Westgevel van de kathedraal, wat wil je nog meer.

Cathédrale Notre Dame vanaf terras Jean Trogneux

Foto Cathédrale Notre Dame van Amiens

De Notre Dame van Amiens is de grootste gotische kathedraal van Frankrijk. De bouw startte in 1220 nadat een oudere door brand was verwoest. De kathedraal werd gebouwd om de schedel van Johannes de Doper – Jean Baptiste – te vereren. De Kruisvaarders zouden zijn schedel vanuit Constantinopel hebben meegenomen. Het is wel zo dat er meer schedels worden geclaimd: in de Omajjadenmoskee in Damascus, in het Topkapipaleis in Istanboel, in San Silvestro in Capite in Rome en in de Johanneskerk in Jerusalem. Dit naast andere relikwieën die her en der zijn verspreid. Komende zaterdag, de 24ste is het de dag van Saint Baptiste. In de kathedraal is hij prominent aanwezig: er is een kapel met kleine schrijn, een altaar met een relikwie, een beeld van de vrouw met het hoofd van Jean Baptiste en allerlei verwijzingen.

Chapelle Saint-Jean-Baptiste in Notre Dame

Foto Chapelle Saint Jean Baptiste in Notre Dame

In de kathedraal is zoveel te zien, zo zijn er meer dan 4000 (!) gebeeldhouwde afbeeldingen van personen en mythologische figuren. Natuurlijk ontdek ik ook een tableau waar Saint Jacques meerdere keren wordt afgebeeld. Er is een groot labyrint ontworpen in de 13e eeuw en waarbij mensen deze vroeger op de knieën volgden. Ik ben al blij dat ik ze goed kan buigen maar op mijn knieën zitten is er vandaag even niet bij. Verder een prachtige barokke preekstoel uit 1773. Het is een licht geheel met wit en goud met de hoofddeugden: Geloof, Hoop en Barmhartigheid. Als je er dicht bij staat word je getroffen door het vrouwenbeeld waarbij je werkelijk een traan ziet gaan over het gezicht.

Preekstoel met Geloof, Hoop en Barmhartigheid

Foto Preekstoel met Geloof, Hoop en Barmhartigheid

Met moeite verlaten we ons tafeltje bij Jean Trogneux met zicht op de voorgevel van de kathedraal maar ook La Maison de Pelerins  maar op macarons alleen kun je niet leven, hoe lekker ze ook zijn. Via de Rue Saint Leu komen we bij Le Cappuccino aan de Rue des Sergents. Een lekkere Faux Filet is ons deel met een dessert en koffie/thee na. We zitten onder de luifel en voelen enkele spetters maar het zet niet door want even later schijnt de zon. Intussen heeft Rene het druk met het fotograferen van de stadsbussen want ze hebben alle een thema van Jules Verne maar verschillende afbeeldingen, die naar zijn boeken verwijzen.

Lunchen bij Le Cappuccino aan de Rue des Sergents

Foto Lunch bij Le Cappuccino aan de Rue des Sergents.

Het is erg benauwd dus we gaan richting camping maar wel fietsend door de wijk Saint-Leu. Het is een oude wijk waar veel water doorheen loopt. Sinds de jaren negentig wordt er niet meer afgebroken maar gerenoveerd en zo ontstaan er pareltjes van straatjes. Ons geluk willen we niet op de proef stellen dus gaan we richting camping des Cygnes bij het Parc Grand Marais. Rene ruimt de stoelen en luifel vast op en ik fiets nog even naar de Intermarché. Terug hoor ik de donderklappen en houd ik het niet droog. In Nederland is het inmiddels code geel en oranje geworden door de regen en onweer. In onze ogen iets te vroeg want wij zouden de buien meenemen. Enfin dan hebben we morgen een droge reisdag naar huis, dat is ook wel weer prettig.

Rue des Clairons in de wijk Saint-Leu

Foto Rue des Clairons in de wik Saint-Leu

1. Inge:
    20 juni 2023
    Okee, de laatste kilometers naar huis.
    Succes!
    Mooie laatste reisdag vandaag
  4. Anneke Verlaan - Schijf:
    21 juni 2023
    waarom weer vallen?
    Je bent toch op vakantie en hoef je alles niet zo vlug te doen.
    In Obdam was een buitje vergeleken met andere plaatsen.
    Vandaag droog en dat is lekker sturen voor de chauffeur.
    Tot vanavond of morgen, donderdag maar dan na half elf in de morgen.
    goede thuisreis!!!!!!