2023 - 51. Les Andelys - Amiens - ma. 9.06.23 - Camper 128 km + Fiets 16 km + 12.000 stappen

19 juni 2023 - Amiens, Frankrijk

Dag 51. Les Andelys – Amiens – ma. 19.06.23 – Camper 128 km + Fiets 16 km + 12.000 stappen

Na de onweersbui was het vanmorgen weer lekker opgeklaard en wandelde ik rustig met Max langs de Seine met prachtig ochtendlicht. We hoeven niet te haasten want Amiens is niet ver dus nemen we de tijd om rustig te ontbijten en het nodige op te ruimen. Rene repareerde het vliegengordijn dat ik losgetrokken had, een missertje. Rene had voor Amiens gekozen als laatste etappestad. De schrijver Jules Verne heeft hier jaren gewoond en hier zijn avontuurlijke reisbeschrijvingen met nieuwe technieken geschreven. Zelf vond hij niet dat hij een voorspellend karakter had, het was louter toeval. Zijn futuristische boeken waren gebaseerd op zijn technische belangstelling en liefde voor de geografie. Zijn boeken spreken nog steeds tot verbeelding, zeker tot die van Rene en hij mag graag lezen in de boeken o.a. De reis om de wereld in tachtig dagen, Het geheimzinnige eiland, De reis naar de maan in 28 dagen en 2 uur, Twintigduizend mijlen onder zee.

Brug over de Seine bij Les Andelys in het ochtendlicht

Foto Brug over de Seine bij Les Andelys

Precies om tien uur vertrokken we maar we waren goed en wel op pad en toen raakten we de draad een beetje kwijt voor de goede weg. Hoe is het mogelijk zou je zeggen met de Michelin-gids + 2 telefoons + normale bewegwijzering maar het bleek een opmaat naar allemaal kleine missertjes vandaag. We reden een beetje om en kwamen iets later dan gepland bij de Decathlon in Amiens. Na enkele inkopen toch snel naar de camping want om 13.00 uur sloot de receptie voor het middaguur. Nou ja, het was iets verder dan gepland dus om 3 minuten over 1 waren we er maar de mevrouw van de camping vertelde nadrukkelijk dat het nu sluitingstijd was tot 14.30 uur. Klein missertje dus. De camper stond al geparkeerd dus wandelen we naar de dichtstbijzijnde bakker op 20 minuten. Wel een heerlijke sandwich en wat lekkers genoten.

De Boulangerie op 20 minuten lopen in Amiens

Foto Boulangerie op 20 minuten lopen van de camping

Nadat we op onze ruime plek waren geïnstalleerd en bijgekomen besloten we de fiets te pakken en langs de Somme naar het graf van Jules Verne op de Cimetiere de la Madeleine te gaan. Jules Verne woonde van 1871 tot zijn dood in Amiens en was door zijn boeken toen al een beroemd man geworden. Het monument toont de figuur van Jules Verne die uit zijn graf kruipt en zijn hand strekt naar de Hemel. Het monument werd ontworpen in 1907 door Albert Roze. Op de begraafplaats is het toegestaan om met auto’s rond te rijden maar is voor Max verboden terrein. Een missertje.

Graf van Jules Verne op de Cimetiere de la Madeleine

Foto Graf van Jules Verne op Cimetiere de la Madeleine

Het is makkelijk fietsen langs de Somme dus gaan we door naar het monument voor Jules Verne aan de boulevard die naar hem vernoemd is. Het monument werd aan de stad geschonken in 1909 door de Academie van Wetenschap, Letteren en Kunsten van Amien. Jules Verne was sinds 1872 lid van de Academie en de inhuldiging was aanleiding tot grote feesten in de stad. Albert Roze heeft op het monument hem afgebeeld net als de 3 lezende kinderen en op de achterkant zijn de beroemdste boeken vermeld. Van het monument is het huis waar hij woonde zichtbaar en wij nemen er meteen een kijkje. Jammer dat het 5 voor 6 is en het museum sluit terwijl het ook op dinsdag gesloten is. Weer een missertje.

Monument Jules Verne van Albert Roze uit 1909

Foto Monument Jules Verne van Albert Roze uit 1909

Iets verder is het stenen Circusgebouw dat ook zijn naam draagt. Jules Verne was jarenlang lid van de gemeenteraad van Amiens en heeft zich beijverd voor het vervangen van het houten gebouw door steen. Nu zijn er in Frankrijk nog 6 stenen circussen te vinden. Helaas geen drankje bij het restaurant waar de kleine gouden olifanten naar buiten worden gereden, men gaat pas net open. Jammer, een klein missertje.

Stenen circusgebouw Jules Verne

Foto Stenen circusgebouw Jules Verne

Amiens is een drukke stad maar er is veel ruimte voor de groene fietspaden maar het blijft opletten. De kathedraal hadden we al van verre gezien, maar het bleek toch moeilijk hem te vinden als je er dichtbij bent met een wirwar van straatjes. Het was net iets te vroeg voor het avondeten en er kwamen spettertjes dus kozen we ervoor om richting camping te gaan. Jammer. Op de brug over een zijtak van de Somme ging het even mis. Nadat ik een foto gemaakt had gleed mijn voet van de trapper en maakte ik kennis met het asfalt. Mijn ego liep een flinke deuk op naast mijn knieën die geschaafd waren. Dit was de grootste misser. Alles verder heel en niks in het water gevallen dus snel door naar de camping voor de verzorging van de inwendige maar ook uitwendige mens. De regen zette niet door, het bleef bij spettertjes. Morgen de stad nog maar verder verkennen en woensdag richting Obdam gaan.

Brug over een zijtak van de Somme bij de Quai Saint-Maurice

Foto Brug over de zijtak van de Somme bij Quai Saint Maurice