2023 - 49. Chinon - za. 17.06.23 - Camper 0 km + 14.000 stappen

17 juni 2023 - Chinon, Frankrijk

Dag 49. Chinon – za. 17.06.23 – Camper 0 km + 14.000 stappen

Het was al prachtig weer bij de ochtendwandeling met Max langs de Vienne. Tegen tien uur zijn we naar boven naar het chateau gewandeld om hier rustig rond te kijken. In Frankrijk mogen honden meer dan in Spanje en Portugal en het is geen probleem om hem mee te nemen. Alleen "en interieur" moeten we hem dragen. Er is een mooi digitaal systeem voor informatievoorziening en we krijgen een kleine tabket met scanner mee die zelfs Nederlandse informatie geeft. Als eerste gaan we naar de Tour de Coudray omdat daar in 1308 Jacques de Molay gevangen is gezet en ondervraagd tezamen met 4 andere kopstukken van de Orde van de Tempeliers: de Orde van de Arme ridders van Christus en de Tempel van Salomo. Het boek “No Nobis” heb ik recent uitgelezen over het einde van deze orde die bijna twee eeuwen heeft bestaan. Opgericht om als ridders mee te gaan op de kruistochten naar Jerusalem ter bescherming van de pelgrimgangers. De gelofte van kuisheid, gehoorzaamheid en vooral armoede leidde ertoe dat de orde snel veel geld en bezittingen had omdat de ridders deze bij hun intrede aan de orde afstonden. Zo veel zelfs dat zij de belangrijkste bankiers van de westerse wereld werden en grote sommen geld vervoerden van en naar het Heilige Land.

Tour de l'Horloge met entree château

Foto Tour de l ’Horloge met toegang tot chateau

Filips IV van Frankrijk had een grote schuld bij de orde en wilde de macht van de orde breken met hulp van de paus. Mogelijk dat hij twee pausen liet vermoorden voordat een vertrouweling van hem werd aangesteld als paus Clemens V. Op 13 Oktober 1307 werd op bevel van Filips veel leden van de orde gevangengenomen en beschuldigd van ketterij, dit nadat de pauselijke bul “Pastoralis praeeminentiae” aan alle heersers in Europa werd bevolen tot arrestatie van de Tempeliers en inbeslagname van hun goederen over te gaan. Met folteringen werden de Tempeliers overal door de inquisitie tot bekentenissen gedwongen. De grootmeester Jacques de Molay en enkele andere leiders werden in de Tour du Coudray in Chinon gevangengezet en ondervraagd. In de celruimte is nog zgn. graffiti te zien die zij daar hebben aangebracht tijdens hun verblijf. In 2001 (!) werd een historisch document ontdekt in het Vaticaans Apostolisch Archief met de opgetekende verklaringen door notarissen van Jacques en de zijnen in Chinon en de daarbij behorende vrijspraak door paus Clemens V. Hij verleende hen absolutie maar ontbond de orde wel onder druk van de Franse Koning. Voor hen mocht de vrijspraak niet baten want Filips de Schone liet hen op 18 maart 1314 in Parijs verbranden nadat zij eerdere bekentenissen introkken en verklaarden onschuldig te zijn. Volgens overlevering sprak Jacques de Molay een banvloek uit en een feit is dat paus Clemens V binnen 4 maanden stierf en Filips V binnen een jaar.

Graffiti uit 1308 in cel Jacques de Molay

Foto Graffiti uit 1308 in de cel van Jacques de Molay

Wij wandelen op het uitgestrekte chateau verder en kijken bij Koninklijke verblijfruimtes. De koningen van Engeland verbleven hier van 1154 – 1205 en de Franse koningen van 1417 – 1450). Er is weinig bewaard gebleven maar met de digitale toer krijg je wel een indruk. Er zijn meerdere torens zoals Tour de Boissy, Tour du Moulin en Tour d’Argenton. De leukste vinden wij natuurlijk de Tour des Chiens en een foto met Max is zo gemaakt.

Tour des chiens bij château Chinon

Foto Max met Tour des Chiens op de achtergrond

Bij de Tour de l'Horloge lopen we de 75 treden naar boven met Max onder de arm. Rene heeft keurig de treden geteld zoals beneden gevraagd maar ik keek op het bordje boven en wist zo ook het antwoord. We hebben een geweldig uitzicht over de stad en de rivier de Vienne en genieten van de klok die inmiddels 12.00 uur slaat. In de torenruimtes staan diverse stoelen waarop "le Bon Roi René" zich laat vereeuwigen.

Château met Citadel en Vienne

Foto Chateau met zicht op Citadel en de Vienne

Natuurlijk zijn we hongerig geworden en we dalen af naar de smalle straatjes van de Citadel en vinden op het Place du Général de Gaulle een heerlijk menu du jour bij Bistro de la Place. Met een karaf witte wijn erbij genieten we op dit drukbezette pleintje.

Lunchen bij Bistro de la Place

Foto Lunchen bij Bistro de la Place in Chinon

Na de lunch kijken we nog even bij de Église Saint-Étienne en net als op veel plekken in Chinon is ook hier Jean d’Arc prominent aanwezig. Het was in het chateau van Chinon in 1429 dat zij koning Karel herkende en hem om assistentie van een leger vroeg. Zij speelde een cruciale rol in de 100-jarige oorlog tussen Engeland en Frankrijk. Inmiddels is het ruim 30 graden geworden en drukkend warm. We gaan lekker naar de camper om bij de komen onder de luifel. Daar krijgen we donkere wolken maar alleen maar enkele kleine spettertjes. Benieuwd wat het morgen weer wordt met het weer. Dan trekken we verder noordwaarts in Frankrijk.

Chapel voor Jean d'Arc in

Foto Chapel de Jean d’Arc in Église Saint-Etienne

Het is een zwoele avond waarbij aan de Vienne genieten van live-muziek.

Live-muziek aan de Vienne

1. Max:
    17 juni 2023
    Ik proef de witte wijn vanaf hier
    Bonne santé,