2023 - 50. Chinon - Les Andelys - zo. 18.06.23 - Camper 302 km + 7.500 stappen

18 juni 2023 - Les Andelys, Frankrijk

Dag 50. Chinon - Les Andelys – zo. 18.06.23 – Camper 302 km + 7.500 stappen

Na een heerlijke muziekavond in de buitenlucht toch op tijd wakker om op reis te gaan. Op het terras bij de entree van de camping eerst een klein Vaderdag-ontbijtje met een eitje erbij dit keer. Om 9.15 uur gaan we al op pad maar komen na 10 minuten een Aldi tegen dus wat boodschapjes gedaan. Rene had waterflessen uitgezocht voor 19 cent maar bij het afrekenen moest ik voor 6 flessen 20 euro betalen. Er stond een verkeerde code op, dus even wat verrekenen dan maar. De mensen achter mij waren niet blij in de rij.

Vaderdag-ontbijt op terras bij Chinon

Foto Vaderdag-ontbijt op terras bij Chinon

Vandaag geen kleine weggetjes, we gaan kilometers maken en nemen de N10 naar Chartres en de N154 naar Dreux. Onderweg kruisen we de Sint Jacobsroute een aantal keer: bij Tours, bij Chateau-Renault, bij Vendome, bij Chateaudun, en bij Bonneval. Tenslotte gaan we bij Chartres meer westelijk van de route af. De beleving op de fiets op de kleine weggetjes is toch een hele andere dan op de grote N-wegen, die om alle steden heen gaan. Bij Dreux laten we ons verleiden om te lunchen bij een KFC-restaurant. Onze magen waren gevuld maar we komen niet snel terug.

Lunch bij Dreux bij de N154

Foto Lunch bij Dreux bij de N154

Het is nog een goed uur rijden naar Les Andelys, onze overnachtingsplaats vandaag. Vanuit het westen komen er donkere wolken het land indrijven maar we bereiken onze campingplek droog en hebben zicht op de ruïnes van burcht Gaillard. Richard Leeuwenhart liet dit kasteel in 1197 bouwen om Rouen uit handen van de Fransen te houden. Hij was koning van Engeland en hertog van Normandië. Les Andelys ligt strategisch aan de Seine, die hier een soort lus maakt zodat je vanuit de burcht de doorgang kunt beletten op het water. Toch wist Filips in 1204 als de burcht in handen te krijgen. In de 14de eeuw diende het kasteel nog als gevangenis voor de op overspel betrapte schoondochters van Filips de Schone na het Schandaal van de Tour de Nesle. Dat het kasteel tot ruïne is verworden komt mede dankzij Kardinaal de Richelieu die het gedeeltelijk liet slopen.

Camping bij Les Andelys met burcht

Foto Camping Les 3 Rois met uitzicht op burcht Gaillard

Het is drukkend warm maar heel fijn kan er gezwommen worden in een zwembad, even opfrissen. Het plan was om na het eten het stadje nog even in te lopen maar inmiddels zitten we in een dikke onweersbui (ja, wij wel weer!!!) en volgens de radar blijft die wel tot acht uur aanhouden. Nu dan maar alle administratie bijwerken en dit reisblog. Gelukkig zijn we al een paar jaar geleden een aantal dagen in Les Andelys geweest dus is de noodzaak tot verkenning is niet zo groot. Morgen rijden we door naar Amiens, een kort ritje van 130 km en dan hopen we weer op droog weer.

Uitzicht bij een dikke onweersbui in Les Andelys

Foto Uitzicht bij een dikke onweersbui in Les Andelys