38. Arzúa - Santiago de Compostela - 05.06.22 - 2625 km.

5 juni 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Finish en chaos in Santiago de Compostella.

Het verslag volgt. We moeten eerst naar de mis.

Het Groene Galicië voegt weer een ochtend toe aan de miezerige regen-reeks die we hebben met een frisse start van 14 graden. John uit Engeland zwaaien we uit en dan vertrek ik ook om half negen. Snel fiets ik mij warm en ruil ik mijn handschoenen en jas om. Pinksterzondag is rustig op de weg behalve in Touro waar de marktkramen op de weg zijn opgesteld. Rene belt dat hij voor pauze in Loxo staat en dat hij met Pelgrim Rob heeft gesproken en een mueslireep heeft gedeeld. Als ik aankom is Rob net vertrokken maar ik laat mij de warme thee goed smaken voor ik verder ga.

Pauze in Loxo met René

Inmiddels ben ik de twee echtparen uit Roosendaal al een paar keer tegengekomen. Ze fietsen deels elektrisch en deels op spierkracht en laten de bagage brengen naar de albergues maar hebben het ook zwaar gehad onderweg. Vooral de omweg bij Cebreiro was moeilijk te rijden. Ik word op de foto gezet en begin aan de laatste kilometers bij Monte de Aríns. In mijn routeboekje stond mooi beschreven: “Fietsers ervaren een diepe tevredenheid in het gevoel Santiago op eigen kracht bereikt te hebben”. Nou dat gevoel had Kine niet op het eind want ik kon alleen denken: verdorie nog weer een steil klimmetje en nog een, ik word een klimgeit!

De laatste klim-kilometers voor Aríns

Eindelijk is Santiago echt in beeld maar dan is er eerst een lange klim om uit het dal in de stad te komen. Het lukt vandaag niet om een stempel te krijgen, alles is dicht of de bar of de kerk hebben er geen. Nou, dan maar niet. Eindelijk sta ik voor de muren van de binnenstad. Rene had gebeld dat er gezellige muziek was maar 100 meter voor het plein stond politie het verkeer te regelen en stuurde mij een andere kant op waardoor ik uiteindelijk via winkelstraatjes aan de achterkant van de kathedraal uitkwam. Via de Pazo de Xelmiriz (met trap!!) kwam ik op het Praza do Obradoiro, het grote plein voor de Cathedral de Santiago de Compostela. Maar er was niks geen gezellige muziek meer maar een grote demonstratie tegen windmolens met trommels, leuzen, spandoeken en laaghangende helikopters. Een hele toestand met veel politie.

Demonstratie voor kathedraal Santiago

Rene stond zoals doorgebeld precies tegenover de kathedraal onder een pilaar van het grote paleis. Het werd een emotioneel weerzien en YES, WE DID IT!!!  Toevalligerwijze loop ik hier nog tegen Rob aan die net zijn vrouw en schoonzus begroet. We video-bellen met Lenneke en de jongens maar dat is door de herrie niet te doen dus we gaan naar het Pelgrimsbureau in een straat vlakbij de kathedraal. Met de fiets goed te bereiken. Bij het bureau is beveiliging en allereerst moet er een mondkapje gedragen worden. Dan moet er geen QR-code voor Covid getoond worden maar eentje waarbij je al je gegevens moet invullen voor een Compostelaat. Heb je dat gedaan dan kun je met die verschenen code naar binnen en trap af, door de tuin, linksaf naar een kelderruimte waar een mevrouw bij een automaat staat van waaruit je een nummer krijgt: 757. Nu is nummer 595 aan de beurt dus dat wordt even wachten. Met de QR-code bij het nummer kun je zien hoever de rij is. Dan ga ik maar weer naar buiten want de Huiskamer van het Nederlands Genootschap ontdekte ik niet. Buiten staat Rene te wachten en we gaan bij een restaurantje iets verderop een Menu el Dia doen. Na de meloen met ham blijken er nog 15 nummers te gaan zijn, dus snel terug naar het bureau. Net op tijd kom ik aan om op de laatste 8 stippen op de vloer te volgen waarop je op nummer moet staan. Een beveiliger controleert de ticket-nummers. Dan moet ik naar loket 10 waar gelukkig een hele aardige mevrouw zit die alles controleert: pelgrimspas met stempels, aanmeldings-mail, gewone paspoort en eindelijk, eindelijk krijg ik dan mijn Compostelaat en Verklaring van Afstand. Door naar de kassa voor het afrekenen van € 5,-- en dan trots terug naar Rene en op tijd voor het hoofdgerecht. We besluiten bij te komen op Camping As Cancelas die hoger op de berg ligt. Je moet maar geluk hebben.

We did it!!!!!

Veel tijd om bij te komen is er niet want we willen naar de mis van half acht dus rond zes uur wandelend op pad. Als we bij de kathedraal komen om kwart voor zeven blijkt deze al heel goed gevuld te zijn. Wij vinden in de zijbeuken in het midden een plek en hebben goed zicht op de Botafumeiro, een wierookvat uit 1851 van 1,50 m groot en 53 kilo zwaar. Op hoogtijdagen wordt hij door het dwarsschip heen en weer gezwaaid aan de touwen waaraan hij is opgehangen. We verbazen ons over mensen die met jasjes hun plek markeren en dan het graf van Jacobus of andere dingen gaan bekijken. Rob met vrouw en schoonzus zit 2 banken achter ons. Bij de mis in de kathedraal heeft de beveiliging een prominente rol in mededelingen rond mondkapje, stilzetten telefoon en toeristen naar de uitgang dirigeren. Dan begin de mis met de voorzanger, een traditionele mis die vrijwel uitsluitend in het Spaans wordt gevoerd. Alleen de begroeting van pelgrims is in het Engels, Frans en Duits. Er is een lange preek over de Heilige Geest - Espiritu Santo – en tijdens de communie konden gelovigen een hostie verkrijgen. Nadrukkelijk werd tevoren gezegd dat dit alleen voor katholieken is en dat deze ter plekke geconsumeerd diende te worden. Niks oecumene dus. Uiteindelijk werd er nog een Spaans lied voor pelgrims gezongen. Helaas horen we het orgel niet spelen. Ondanks dat het Pinksteren is, kwam het wierookvat niet van zijn plek. Samen wandelen we de weg terug naar de camping met een beetje het gevoel van een anticlimax in Santiago de Compostela. Een waar gezegde is wel: Het doel van de pelgrimsweg is niet de bestemming maar de reis zelf!

De reis heeft mij maar ook Rene zo ontzettend veel gebracht: een kennismaking met zoveel mooie landschappen, steden en cultuur in België, Frankrijk en vooral Spanje. Heel veel mooie ontmoetingen met mede-pelgrims - keer op keer - maar ook met hulpvaardige mensen die je de weg wijzen, informatie geven of helpen als je gevallen bent. Vertrouwen in een echtgenoot die er altijd is als het nodig is voor hulp, delen van ervaringen en ondersteuning als je er doorheen zit. Vertrouwen in materiaal dat je dag na dag ergens heen brengt door regen, wind en over bergen. Vertrouwen in jezelf dat je lijf het toch maar doet en dat je het vol kunt houden. Verwondering dat zoveel lieve mensen mij steunden met telkens weer berichtjes zodat je over dooie punten heen komt. Tenslotte dankbaarheid dat het mij gegeven was om deze prachtige reis te maken waar ik zoveel jaren naar uitgekeken hebt en deze te volbrengen. Vandaag gaan we nog een keer met regen Santiago bekijken maar in mijn hart schijnt de zon.

Mis om 19.30 in kathedraal

1. Ilona:
    Hoera! Wat een prestatie! 😘
  2. Theo:
    Gefeliciteerd,
    Een ervaring die je niet snel zal vergeten.
  3. Net Van Velzen:
    5 juni 2022
    Geweldig!! Wat een toppers....
  4. John van velzen:
    Wat ontzettend knap!
  5. Karin:
    5 juni 2022
    Kine, van harte gefeliciteerd. Wat een prachtige dag om aan te komen - Pinkster! Waarschijnlijk zo gepland, maar dan nog. Ik wens je de zoete smaak van het volbrengen van je missie. Hartelijke groet Karin
  6. Leo en Nel:
    Geweldig geficiteerd
  7. Ineke Matahelumual:
    5 juni 2022
    Gefeliciteerd Kine wat een geweldige prestatie!! Heel veel respect voor jou🚲⛪🙌
  8. Gonny:
    5 juni 2022
    Kine gefeliciteerd je het het gehaald.
    Groetjes van Guus en Gonny
  9. Leo en Nel:
    Geweldig! Gefeliciteerd hoor
  10. Inge:
    5 juni 2022
    Gefeliciteerd! Dit hebben jullie samen goed gedaan! Kine voor de lichamelijke prestatie. Wat een topper ben je toch. En Rene voor de ondersteuning, zowel psychisch als technisch, pitstops, kamp opzetten, en, en, en.
    Dankzij de goede voorbereiding zijn jullie zonder grote problemen aangekomen.
  11. Inge:
    5 juni 2022
    Geniet nu maar van dit moment. Morgen lezen we wel jouw verslag van de laatste etappe.
  12. Yvonne Looijesteijn:
    6 juni 2022
    Je bent er al!? Wat zal je daar met dubbele gevoelens staan. Je wilt erheen en dan ben je er… en dan is het afgelopen! Maar gefeliciteerd hoor. En ik hoop dat je van de mis genoten hebt. Je hebt het verdiend!
    En nu terugfietsen?🤪
  13. Simon Kuin:
    6 juni 2022
    Fantastisch om dit gedaan te hebben. Het blijft je altijd bij Kine. Nu nog naar Finistaire? en dan weer op huis aan.
  14. Monique Koevoets:
    6 juni 2022
    Gefeliciteerd Kine en René!
  15. José Appel:
    6 juni 2022
    Kine wat heb je samen met René een top prestatie geleverd
    Heel erg knap en stoer van je / jullie .Gefeliciteerd !!!😀👍
    Wat heb ik genoten van je mooie verhalen met prachtige
    foto’s erbij
    Een hele belevenis die je altijd bij blijft
  16. Karin:
    6 juni 2022
    Nou zeg, na het lezen van je laatste verslag ben ik in eens geroerd en moet ik een brok wegslikken. Fantastisch Kine, wat een prachtig avontuur heb je beleefd. Dank je wel voor al je trouwe dagelijkse verslagjes. Zo had ik af en toe het idee je avontuur ook een klein beetje mee te maken, hoe bijzonder is dat... Fijne dagen daar nog, samen met René, en een goeie terugreis gewenst. Hartelijke groet Karin
  17. Wieske Overbeek:
    6 juni 2022
    Van harte gefeliciteerd, Kine, met het behalen van het beoogde doel! Een belevenis en prestatie van formaat waar je de rest van je leven met trots op kunt terug kijken.
    Nu eerst maar eens lekker relaxen en dan aan de terugreis. Geniet ervan!
  18. Lidy:
    6 juni 2022
    Van harte gefeliciteerd! Jullie kunnen terugkijken op een onvergetelijke ervaring. Dank voor de mooie verhalen en foto’s.
  19. Inge:
    6 juni 2022
    Ja, dat is verd.... Jammer, dat het wierookvat niet in actie kwam! Balen. Zou toch een mooie afsluiting zijn geweest. Ja, een anticlimax, begrijp ik. Misschien vandaag nog?
    Gezien de foto op WhatsApp hebben jullie terecht geklonken op jullie behaalde doel.
    Als jullie terug zijn, klinken wij ook graag met jullie om stil te staan bij deze gebeurtenis. En dan wil ik natuurlijk de stempels en het Compostelaat bewonderen. Voor nu nog een mooi verblijf en een goede en veilige terugreis.
    Sint Christofel begeleidt jullie!
  20. Familie Verlaan:
    6 juni 2022
    Gefeliciteerd namens mijn moeder en mij. Wetend dat mijn vader van boven je nog heeft aangemoedigd.💐😘
  21. Pien:
    7 juni 2022
    Wauw wat een presentatie. Gefeliciteerd!