34. Leon – Santa Catalina de Somoza – 01.06.22 – 2383 km.

1 juni 2022 - Santa Catalina de Somoza, Spanje

Vrij uitzicht op de top.

Vanmorgen tijd van afscheid nemen want Ton & Jolanka vervolgen hun vakantie en wij gaan verder met de Camino-route. Eerst terugfietsen naar Leon over het Camino-grindpad. Naar beneden gaat dat iets makkelijker. Het is nog rustig in Leon en de kerken zijn nog niet open. Als ik de stad uitfiets kom ik langs het San Marcos. Het is nu een luxe "parador" maar het weelderige en grote gebouw was oorspronkelijk een pelgrimshospitaal van de ridderorde van St. Jacob.

San Marcos, luxe parador in Léon

In het dorp Santonovia aangekomen realiseer ik mij dat bijna elk hoog gebouw wel een of meerdere ooievaarsnesten huisvest. Ze komen hier zo talrijk voor als bij ons de gewone reigers. Onderweg zie ik er een aantal foerageren op een groot weiland. Bij Chozas de Abajo staan grotwoningen, die nog steeds volop in gebruik zijn. Het zal in de zomer wel lekker koel zijn.

Grotwoningen Chozas de Abajo

Lekker doorfietsend kom ik bij de historische pelgrimsbrug bij Hospital de Orbigo. Het was van oorsprong een Romeinse brug maar heeft nu met 18 stenen bogen van verschillende omvang een grote lengte. Dat is nodig omdat de Rio Orbigo in het voorjaar erg breed kan worden. Nu is het een smal stroompje en langs de brug is een festivalterrein waar het afgelopen weekend kennelijk een “Mercado Mediëval” was, een middeleeuws feest. Helaas kan ik in het dorpje geen Panaderia vinden zodat ik onderweg maar iets uit de eigen tas nuttig. Voor de verandering rijd ik weer eens over de N120.

Pelgrimsbrug Hospital de Órbigo

Rene had Hospital de Orbigo gemist maar was wel in Astorga, een oude plaats die in de Romeinse tijd al bekend was als Augustus. Astorga ligt op een knooppunt van routes zoals de Camino maar ook de Zilverroute uit Sevilla kwam hier. Vanuit het vlakke land zijn de straten in Astorga ineens zo steil dat lopen geboden is. Natuurlijk is ook hier een overdadig Stadhuis te vinden evenals een grote kathedraal. Daar brand ik een kaarsje in de kapel van St. Jacques. Er is een Camino-museum dat in het gebouw zit van het voormalige bisschoppelijke paleis. Het is een bijzonder gebouw dat Antonie Gaudi in 1889 heeft ontworpen en gebouwd terwijl de bovenverdieping pas in 1913 werd voltooid. Maar zoals zo vaak is het Palacio de Gaudi dicht als wij langskomen. Op een terrasje nemen wij wat te drinken maar dat is van korte duur want een regenbuitje komt over dus breken wij op.

Palacio Antoni Gaudi in Astorga

Het plan was om naar de camping in Santa Colomba de Somoza te gaan maar die was dicht. Dan verder gereden naar Santa Catalina de Somoza maar die camping was er niet. Een oud mannetje gaf aan dat wij onze camper wel op het parkeerterrein konden zetten, dus overnachten wij daar maar. Helaas geen douche vandaag, wel heel veel vliegen in deze landelijke omgeving. Ik hoop toch een goede nachtrust te hebben want morgen is het klimmen geblazen naar het Cruz de Ferro op een hoogte van 1504 m. We hebben uitzicht op de bergen waar we morgen naar toegaan. Benieuwd hoe dat gaat worden, als het weer maar goed blijft want vanavond hadden we al wat regen en enkele donderklappen. In ieder geval hebben we wel een mooi uitzicht. Vandaag fietste ik met wisselende winden, soms tegenwind, soms zijwind zodat Bob Dylan op een eindeloze weg in mijn hoofd kwam met Blowin’in the Wind: How many roads must a man bike down, before you call him a man. The answer my friend is blowing in the wind

Parkeer- en kampeerplek Santa Catalina

1. Lenneke:
    1 juni 2022
    Mooie gebouwen. Moesten jullie vlak naar de afvalbak parkeren? Daar komen doorgaans wat vliegen op af....
    😘
  2. Inge:
    2 juni 2022
    Gaudí! Geweldige architect. Wij waren zo'n 40 jaar geleden in Barcelona, waar we zijn kathedraal in aanbouw zagen. Toen al indrukwekkend. Nu hij zijn volending nadert, nog meer!
  3. Familie Verlaan:
    2 juni 2022
    Weer mooi om te lezen. Succes met klimwerk.