33a. Léon – 31.05.22 – 17 km. – 5500 stappen.

31 mei 2022 - León, Spanje

Ontmoetingen met een zwangere Maria en goede vrienden.

Geen fietsdag dus iets later op maar net op tijd om Theo en Iggy uit te zwaaien richting Santiago en iets later ook Erna & Jan richting Portugal. Rene en ik gaan op de fiets naar Léon en dat betekent afdalen langs de N601 de stad in. We komen langs het stadhuis en daar is een grappig kunstwerk van een leeuw die uit het riool komt, dus een fotomomentje. Het is even zoeken naar de kathedraal door alle hoge gebouwen eromheen. Ons beproefd recept past ook hier dat betekent de fietsen vastzetten aan de fietsbeugels bij de kathedraal.

Leeuw uit riool Léon

Helaas is de toegang tot de kathedraal voor pelgrims niet gratis maar er is wel een audiotour in het Nederlands. Deze blijkt bijzonder informatief omdat heel veel achtergrondinformatie wordt gegeven over Romaanse en Gotische bouwwijzen. Op de plaats van de kathedraal was allereerst een Romeins badhuis en later een paleis maar Alfonso IX, schonk dit als koning van Leon zodat er een Romaanse en later een Gotische kathedraal kon verrijzen. Met de Gotische bouwwijze kon de kathedraal Santa Maria de Real hoger worden met een reductie van muren en veel meer ruimte voor ramen zodat er nu zo’n 125 grote glas-in-lood-ramen, in totaal een 1800 m2. Franse bouwmeesters waren daarin leidend en de kerk kan wedijveren met de kathedraal van Chartres. De kathedraal wordt ook wel “Huis van het Licht” genoemd. De kathedraal was het eerste monument dat in 1844 werd uitgeroepen tot monument door de Koninklijke Orde van Spanje

Kathedraal Léon

Dat er in de loop van de eeuwen niet zonder problemen aan- en bijgebouwd kon worden bleek want in de 17e eeuw vielen delen van het grootste gewelf in de kruising naar beneden. Toen werd er nog een halfronde koepel toegevoegd waarna verdere instabiliteit volgde. In de 19e eeuw werd er een ingrijpende restauratie uitgevoerd. De koepel werd ontmanteld en delen van de zuidelijke façade werden afgebroken. Door complexe houten draagconstructies werden de gewelven op hun plaats gezet. In 1878 was de restauratie afgerond en bleek dat het oorspronkelijke gotische evenwichtssysteem van de kathedraal was hersteld waarmee verder instortingsgevaar was geweken. Het orgel van de kathedraal is van vrij recente datum. De fa. Klais heeft in 2013 een nieuw groot orgel geplaatst met ruim 4100 pijpen van tin en hout. Het nieuwe orgel moet extra glans geven aan het internationale orgelfestival dat hier al decennia lang wordt gehouden. De kerk is minder overdadig dan de kathedraal in Burgos en de vele ramen geven een lichte sfeer. In de kapellen zijn op altaren voor ons opvallende beelden geplaatst zoals een kerststal maar ook een beeld van een zwangere Maria met dikke buik. Het maakt het wat menselijker en meer van de wereld.

Zwangere Maria kathedraal Léon

We slaan het kloostermuseum over want we hebben genoeg moois gezien en nemen op een terras lekker thee en koffie met een van de heerlijkheden die er zijn. Grappig dat de groene thee van Nederlandse origine is, uit Gorinchem. Dan doen we nog een korte wandeling door de stad. We wandelen langs het Monasterio San Marcos waar in de middeleeuwen een ziekenhuis voor pelgrims was maar in de 16e eeuw werd verbouwd door de Koningen tot het hoofdkwartier van de Ridders van Léon. Er tegenover is gelegen het Casa de los Botines, een van de eerdere werken van Antoni Gaudi. Was het eerst woonhuis met wol-magazijn, nu wordt het deels gebruikt door een grote Spaanse Bank en is het Gaudi-museum erin gevestigd.

Casa Botinas met Gaudi-museum Léon

Nog even langs het stadhuis van Léon  en dan willen we een rustige middag hebben onder de dennenbomen op de camping en moeten dus de berg weer op. Dat valt niet mee over het Camino-pad dat vooral uit grind bestaat met veel scheuren. Maar als echte bergkoningen komen we uiteindelijk toch boven al moeten we wel even uitpuffen. Uiteindelijk toch nog 17 km gefietst (gemiddelde 13,3 km). Op de camping wacht een grote verrassing doordat onze vrienden Jolanka & Ton op de camping zijn aangekomen. Een vakantie naar het zuiden werd door hun zo gepland dat deze ontmoeting erin paste. Na zes weken van huis te zijn is dit wel een hele welkome en emotionele verrassing. Dat brengt mij op een mooie spreuk voor vandaag: Echte vrienden zijn als sterren, je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er altijd zijn. Vandaag dan ook in levende lijve, helemaal top!

Stadhuis Léon

1. Max:
    31 mei 2022
    Leuk dat Ton en Jolanka er zijn. Doe ze de groeten. Wat mij opvalt in vooral Spanje en Latijns Amerika, dat de façades veel breder zijn dan in Frankrijk. In F. breedte= middenschip, in E. en over de plas, breedte middenschip plus de dwarsbeuken, of zie ik dit fout?
  2. Inge:
    31 mei 2022
    Gezellig, dat Ton en Jolanka er zijn. Jullie hebben veel te vertellen.
    Nu komen de laatste loodjes ofwel etappes. Op naar de finish!
  3. M P D Schulze:
    31 mei 2022
    Zet hem beide op!!! Maak er een mooie finish van!!😊🙏🙏🍻🎊
  4. Lenneke:
    1 juni 2022
    Wat fijn dat ze er zijn. De laatste kilometers vlieg je vast over het wegdek.💪
  5. Familie Verlaan:
    1 juni 2022
    Succes met de mooie laatste km