30. Berceo – Burgos – 26.05.22 – 2073 km.

26 mei 2022 - Burgos, Spanje

Overal vogels onderweg zelfs tot in de kathedraal.

Bij het wakker worden was het gewoon fris met 9 graden, dus een beetje warm aankleden. Gelukkig kwam de zon er snel bij waardoor het goed fietsweer was. Santo Domingo de la Calzada ligt in de Rioja. Het is vernoemd naar de heilige monnik Santo Domingo die leefde van 1019-1109 en erg begaan was met het lot van de pelgrims. Hij verhardde wegen, bouwde bruggen, een hospitium en de kathedraal in het plaatsje met zijn naam. De indrukwekkende brug over de Rio Oja met 24 bogen komt van zijn hand. De Camino staat hier na al die eeuwen nog steeds centraal en in het stadje zie ik een bijzondere Camino-Waterkraan.

Camino-waterkraan in Santo Dominga de la Calzada

In de kathedraal vind je een hok met een levende kip en haan die verwijzen naar een legende uit de 14e eeuw. Een Duits echtpaar uit Xanten was met hun zoon op pelgrimsreis. In de herberg werd hij valselijk beschuldigd van diefstal en daarna opgeknoopt. Op de terugweg van Santiago gingen de ouders voor het zielenheil van hun zoon bidden maar ze troffen hem nog levend aan bij de galg. De ouders gingen naar de rechter, die een gebraden kip en haan aan het spit had en deden hun verhaal waarna de haan en kip hun vleugels uitspreiden en wegvlogen waardoor de rechter de zoon aan de ouders teruggaf. Was het Santo Domingo of Saint Jacques? In ieder geval is er tot op de dag van vandaag in de kathedraal een levende kip en haan te vinden in het kippenhok boven een toegangsdeur.

Speciale deur met hok kip en haan

De kathedraal van Santo Domingo de la Calzada staat net als het hele stadje in het teken van de monnik. In de crypte ligt hij begraven en boven op de crypte is een praalgraf gebouwd. In de kathedraal de overdadige pracht en praal die wij nu al een beetje gewend raken in Spanje. Het naastgelegen museum biedt ook nog een keur aan kostbaarheden waaronder schilderijen van Vlaamse meesters en veel gouden en zilveren voorwerpen. Ons oog viel op een relikwieën-kast, sommige dingen gaan soms ons voorstellingsvermogen te boven.

Kast met relikwieën

Maar er moet serieus gefietst worden en na Tosantos ga ik met de BU 704 omhoog langs allerlei kleine bergdorpjes. Er zijn prachtige vergezichten en langs de wegen staan nog bomen die schaduw en beschutting geven. Je hoort daardoor ook heel veel vogels en ik zie langs een veld een stelletje mannetjes-patrijzen ruzie met elkaar maken. Dit gebied door de Montes de Oca wordt beschreven als een van de mooiste groene delen van de Camino. Het is af en toe stevig doorbijten maar telkens nieuwe vergezichten stimuleert. Ik doe het Monasterio San Juan de Ortega aan. San Juan was een volgeling van Santo Domingo en stichtte hier in de bergen een verzorgingsplaats rond 1150 en zijn crypte bevindt zich hier. Nog steeds is het er een drukke bedoening met vele wandelende pelgrims die gebruik maken van de albergue en de traditie om soep te verstrekken. Bij drukte worden matrassen in een extra zaal gelegd en mogen er tentjes bij de picknick-tafels staan.

Monasteria San Juan de Ortega

Even verder kom ik door Santovenia de Oca dat bij de Sierra de Atapuerca ligt waar vele grotten voorkomen. Dit is een van de grootste vindplaatsen van skeletten van de vroegste mensen in Europa, die uit het Pleistoceen van zo'n 800.00 jaar geleden. Wat is tijd een oneindig begrip. Richting Burgos beland ik op de N120, een doorgaande weg. Gelukkig is het Hemelvaartsdag waardoor weinig vrachtverkeer. Toch ben ik blij als ik de naastgelegen grindweg kan pakken, hier lopen nu nauwelijks wandelaars. Bij San Medel volg ik aan alternatieve route maar helaas is het doorgaande pad gestremd met een hek en raak ik in een weiland verzeild. Gelukkig was Camping Fuentes Blancas in Burgos toen heel dichtbij want na 51 km (gemiddeld 7,5 km) met een opstekende wind werd ik het een beetje zat. In de bergen overpeinsde ik dat de makkelijkste weg niet per se de beste keuze is, zowel in het leven als onderweg. De moeilijke weg geeft vaak meer voldoening en in de bergen zeker mooie vergezichten. In Spanje hebben we heel veel rijkdom in de kerken gezien maar ook hier zie je dat kleine dorpjes en kerkjes het moeilijk hebben en zich soms in vergane staat bevinden zoals in Hiniestra. Burgos is daarentegen een stad met een rijk verleden en daar gaan we morgen een kijkje nemen. Net als een pelgrimspaar uit Leiden, dat vanmorgen ook in Berceo vertrok op de fiets.

Vergaan kerkje in Hiniestra

1. P.C. van Ikelen:
    26 mei 2022
    Heel verhaal interessant kippenhok boven de ingang kerk
    goede voort zetting van de reis