30a. Burgos – 27.05.22 – 10.000 stappen.

27 mei 2022 - Burgos, Spanje

Een weelderige kathedraal in de overtreffende trap.

Het was maar 9 graden toen wij vanmorgen de stad in gingen, dus een jas aan bij de koude wind. Via het fietspad  langs de Rio Arlanzón en door het kilometers lange park zijn we binnen een half uur zonder problemen in het centrum en fietsen we onder de Arco Santa Maria door. Deze witte poort met twee halfronde torens werd in de 16e eeuw verbouwd door Karel V als triomfboog nadat de stad hem steunde tegen de Comuneros en ligt pal aan de Rio Alanzón.

Arco Santa Maria met brug

Voor de Catedral de Santa Maria de Burgos zetten we onze fietsen vast bij de beugels en wandelen naar binnen. Als pelgrim geniet je hier korting net als 65-plussers. Alleen de kathedralen van Sevilla en Toledo zijn groter dan die van Burgos. In 1221 werd al begonnen met deze enorme kathedraal in opdracht van Ferdinand III van Castilië en uiteindelijk voltooid in 1567. De drie-schepige kathedraal heeft zeker 15 kapellen, prachtige glas-in-lood-ramen en een ongeëvenaarde grote collectie kunstvoorwerpen. Het graf van “El Cid” ofwel Rodrigo Diaz de Vivar, een Spaanse ridder uit de 11e eeuw en nationale held, is hier begraven. Zijn graf ligt sinds 1921 midden in de kathedraal onder de hoge domkoepel. In 1539 stortte de 1e koepel in maar meteen werd deze herbouwd met een immens verhoogde nieuwe koepel waardoor prachtig licht naar binnen schijnt. Het is nog voor tienen maar er is toch al veel drukte in de kerk. Ook zien we de bloemist tezamen met een non druk bezig met de aankleding met bloemen van een groot processiestuk dat een dezer dagen gebruikt wordt. In de kathedraal zijn vele prachtige kapellen te vinden, allemaal rijkelijk voorzien van gouden en kostbare altaarstukken uit vroege eeuwen. Ontelbare schilderijen en ragfijn beeldhouwwerk is te vinden. Bijzonder is de Geboortekapel die in 1560 gebouwd werd. Ana Espinosa, de weduwe van Pedro Gonzales van Salamanca, en haar dochters. Zij arrangeerde de bouw en financierde deze met geld en goud dat in Amerika verkregen was.

Geboorte-kapel Ana Espinosa 1562

Werkelijk alles aan rijkdom is te vinden in deze kerk. Om het 8 meter hoogteverschil tussen de straat achter de kathedraal en het interieur te overbruggen werd in 1519 gestart met de bouw van de zgn. Gouden trap. Diego de Siloe en Maestre Hilario maakten deze Renaissance trap in opdracht van bisschop Juan Rodriguz de Fonseca. Op Witte Donderdag wordt deze trap nog speciaal gebruikt bij het Paasverhaal. Naast de Gouden trap staat er ook nog een complete zilveren koets die gebruikt wordt voor de processie van het Corpus Christi. Om alles in de kathedraal blinkend te houden zien we dat gewoon hedendaagse schoonmaakartikelen worden gebruikt, die in een hoekje tegen het koor staan te wachten. Het houd je met de benen op de grond want als gewoon mens wordt je overweldigd door alle kostbaarheden die in deze kathedraal te zien zijn.

Gouden trap van Duego de Silóe

Zo langzamerhand wordt de drukte enorm door de vele toeristen die de kathedraal komen bekijken met gidsen of audiotour. Wat dat betreft zal het in vroegere eeuwen niet veel anders geweest zijn. Nadat we de rust hebben geproefd in de binnentuin van de kathedraal komen we via de zij-uitgang buiten te staan en lopen zo tegen de Iglesia de San Nicolás de Bari. Deze 15e eeuwse kerk heeft een schitterend gebeeldhouwd altaar. Er zijn 465 figuren afgebeeld door Francisco, een neef van Jan van Keulen, een van de bouwers van de kathedraal. Achter de kathedraal is nog een prachtige muurschildering te vinden die in 2021 door het schildersduo MonkeyBird werd gerealiseerd ter ere van het 800-jarige bestaan van de kathedraal.

Altaar San Nicolás kerk

Zoveel indrukken is vermoeiend en we lopen naar het Plaza Mayor om ons te goed te doen aan "the verte" met heerlijke pintxos, dat hebben we wel verdiend. Rustig wandelen we naar de restanten van het Castillo. De eerste werd in 884 gebouwd en er volgden vele verwoestingen en herbouwingen tot de Napoleontische tijd toe. Nu zijn er alleen ruïnes maar er is wel een schitterend uitzicht vanuit de Castillo over de hele stad waardoor het de moeite waard is hierheen te gaan. Teruglopend zien we nog een frontmuur van een poort staan met daarop een broedende ooievaar. Ze zijn in ruime mate aanwezig in dit landschap. Met 10.000 stappen besluiten we dat het mooi is en zoeken onze fietsen op. Nog even El Cid gedag zeggen op zijn eigen Plaza waar het verkeer langs zijn beeld heen rijdt. Dan langs de Rio Arlanzón terug naar de camping. De kathedraal en zijn weelderigheid brengt mij naar de wijsheid: Rijkdom bestaat niet uit het hebben van veel bezittingen maar in het hebben van weinig behoeften.

Uitzicht Citadel over Burgos

1. Max:
    27 mei 2022
    Heb al gereageerd op de foto's van René.
    Lijkt mij een mooi gelegen stad, met een wel heel aparte kathedraal. Ook hier voorzien van een waar altaarSTUK .
    Nog killer dan bij ons in NL.
    Succes beiden. Toch leuk om zo te kunnen "contacten". Rioja is een goeie wijn.
  2. Yvonne Looijesteijn:
    27 mei 2022
    Wat een pracht en praal zeg!! Ze kunnen er wat van in Spanje!
  3. Familie Verlaan:
    28 mei 2022
    De wijsheid van vandaag is zeker waar. Weer veel gezien zeg.
  4. Inge:
    28 mei 2022
    Weer een geweldige stad!
    El Cid: mijn eerste kennismaking met deze vrijheidsstrijder was de film met Charlton Heston en Sophia Loren. Vorig jaar was er een 4delige documentaire over zijn strijd waarbij de route van zijn tocht gevolgd werd langs de steden en kloosters met alle historische achtergronden. Mooi en leerzaam.