2023 - 9. Espinal - Soria - ma. 08.05.23 - Camper 206 km + 16.700 stappen

8 mei 2023 - Soria, Spanje

Dag 9. Espinal –Soria – ma.  08.05.23 – Camper 206 km + 16.700 stappen

Vannacht hadden we gelukkig een dekbed + sprei want het was een koude nacht in de Pyreneeën. Bij de ochtendwandeling met Max waaide er een hele frisse wind. Om 9.30 uur maar op pad kijken of we iets meer warmte kunnen vinden. De eerste kilometers waren nog bekend van vorig jaar op de fiets en zelfs het tankstation herkende ik. Wat ik niet wist was dat de diesel er zo goedkoop was: € 1,395 en er was zelfs nog een behulpzame pompbediende ondanks de betaalzuil. Langs Pamplona rijden we richting Tudela.

Camping Urrobi in de Pyreneeën

Foto Camping Urrobi in de Pyreneeën

Onderweg genieten we vooral in het begin van de ongelooflijk mooie natuur in het dal van de Erro, die zo kronkelt dat we het riviertje meerdere keren oversteken. Bij de AP15 komen we nog een Page-station tegen richting Zaragoza. Altijd weer spannend of de tolbadge het doet en de slagboom automatisch opengaat. We besluiten bij Soria te stoppen bij een mooie camperplaats langs de Duero. Het is er prachtig gelegen en vanuit bed zie ik de rivier stromen.

De NN135 langs de Erro

Foto Smalle kloof langs de Erro.

Het is al aardig warm geworden en we houden maar eerst een siësta. Dan wandelen we langs de Duero met een prachtig wandelpad met veel parkjes, kunst en bezienswaardige plekjes zoals de oude spoorbrug. Gelukkig is er heel veel schaduw. Soria is de kleinste hoofdstad van Castilië-Léon en kent de nodige Romeinse ruïnes, oude kerken en paleizen.

Oude spoorbrug over Duero bij Soria

Foto Oude spoorbrug over Duero bij Soria

Door het centrum wandelen we over het Plaza Mayor omgeven door oude gebouwen. Opvallend dat er veel kunstobjecten staan, langs de Duero maar ook in het centrum. Een leuk bronzen beeld is er van de dichter Gerardo Diego, die in het centrum aan een tafel een boek leest en koffiedrinkt. Door de warmte wandelen we door naar het Parque Municipal voor verkoeling, het is inmiddels 36 graden geworden. Daar doen we lekker een koppie op het terras tegenover de muziekboom: rondom een boom is een plateau gemaakt waar musici boven het publiek kunnen musiceren. Dan zien we boven op een kleine Mariakapel het eerste ooievaarsnest van deze vakantie. Moeder is druk bezig met het voeden van de kleintjes. We wandelen terug en nemen de vele trappen naar het Parc Castillo. Naast de weg is een plankier voor de voetgangers gemaakt met de waarschuwingsborden van 12%. Het biedt een prachtig uitzicht over de Duero en de stad.

Dichter Gerardo Diego in Soria

Foto Beeld van Gerardo Diego in Soria

Terug bij de camper lekker met de stoelen in de schaduw een stukje lezen en kijken naar de vele wandelaars die voorbijkomen. Na het avondmaal is het helemaal een voetpadders-parade met heel veel honden. Met Max hebben we heel veel aanspraak maar ons Spaans is niet je dat. We wandelen nog even over de brug naar de Ermita de San Saturio, een heilige die hier in een grot gewoond heeft rond 500. Na de verzorging van zijn ouders heeft hij hun erfenis weggegeven aan de armen en werd uiteindelijk kluizenaar. Later is er een kapel bovenop het grottenstelsel gebouwd waar nog heel geregeld missen gehouden worden. Het is een hele klim naar dit bedevaartsoord.

Ermita San Saturio langs de Duero

Foto Ermita de San Saturio langs de Duero bij Soria

Rene & Kine boven de Duero bij Soria

1. Gonny:
    9 mei 2023
    Hoi Kine en Rene, wij hebben hier de hele dag een grijze sluier met constante regen,hoef de logees geen drinken te geven. Veel plezier, jullie hebben ☀️
  2. Inge:
    9 mei 2023
    Wat een groot temperatuurverschil tussen dag en nacht! En dan 's middags de schaduw opzoeken voor koelte. Maar hé, hier heeft het de hele dag geregend. Dus, de keuze is.....?