2023 - 8. Gradignan - Espinal - zo. 07.05.23 - Camper 247 km + 10.500 stappen

7 mei 2023 - Espinal, Spanje

Dag 8. Gradignan – Espinal (Spanje) – zo. 07.05.23 – Camper 247 km + 10.500 stappen

Lekker met het zonnetje op en de spieren strekken met yoga en daarna een klein ommetje met Max. We maken ons reis-klaar en vertrekken om 9.00 uur. Om te tanken nemen we de D1010 door Les Landes, met eindeloze rechte wegen door de bossen. Van vorig jaar weten we nog hoe saai het hier is. Bij de rotonde in Le Barp zien we een Aldi en omdat het daar altijd makkelijk parkeren is doen we meteen wat boodschapjes. Op de rotonde staat een mooi stalen pelgrims-beeld. Door naar Belin-Beliet waar we voor € 1,595 per liter tanken.

Eindeloze D1010 door Les Landes voorbij Le Barp

Foto Eindeloze D1010 door Les Landes voorbij Le Barp

Om kilometers naar Bayonne te maken nemen we de A63, die op deze zondagmorgen niet druk is. Bij de Air de l’Océan Ouest doen we een koffiestop. Terwijl ik thee en cappuccino haal wacht René met Max buiten. Als ik even opkijk zie ik een wolkbreuk buiten maar gelukkig konden ze schuilen. Enfin de grote parkeerplaats hadden we voor onszelf, dat zal in de zomer wel anders zijn gezien de file-waarschuwing op de ANWB-routekaart.

Aire de l'Océan Ouest langs de A 63 naar Bayonne

Foto Aire de l’Océan Ouest langs de A63 naar Bayonne

Verder rijden we door naar Saint-Jean-Pied-de-Porte want René wil samen de weg omhoog rijden naar de Ibaňita. We lopen even door het stadje waar het erg druk is op deze zondag met een grote markt. We eten bij een echt Baskisch restaurantje Hurrup Eta Klik en gaan voor de Baskische kip en stoofschotel. Ons buikje is rond als we naar buiten gaan, het toetje hebben we wijselijk overgeslagen.

Saint-Jean-Pied-de-Porte

Foto St. Jean-Pied-de-Porte

Met de D933 gaan we omhoog. Bij Valcarlos rijden we Spanje binnen over de Rio Luzaide. Natuurlijk zien we onderweg wielrenners en de nodige lopers. In Spanje zijn weer heel veel verwijzingen naar de Chemins de Santiago. Hoe meer bochten we rijden en hoe hoger we komen, des te meer verwonder ik mij erover dat ik vorig jaar er gewoon overheen ben gefietst. Onbegrijpelijk dat ik gewoon gegaan ben en de top heb gehaald want het is toch een behoorlijk eindje. Met de camper beleef je het totaal anders dan als je zelf op de fiets zit. Samen genieten we nog na van deze prestatie.

D933 naar de top van de Ibaňita

Foto D933 naar de Ibaňita

Op de top van 1.057 meter aangekomen weet ik weer hoe koud het was op dat laatste stukje want de wind is hier ongenadig. Op de top staan meerdere politiewagens en een rode brandweerwagen en er vliegt een drone over. Kennelijk wordt er wat gezocht, maar wij zijn het niet. Zoals gewoonlijk is er veel bewolking en dat levert een mooie foto op van René bij het Roland-monument.  Het Roland-lied is het oudste Middelnederlandse lied uit de Middeleeuwen. Het verwijst naar de slag bij Roncevalles op 15 augustus 778. Een Baskische strijdmacht versloeg het leger van Karel de Grote. De leider Roland sneuvelde wel in deze strijd en zijn monument staat op de top. We rijden door naar Aurizberri-Espinal waar op camping Urrobi alle ruimte is voor een plekje. In de avond verdwijnt de zon langzaam en over de Pyreneeën zien wij steeds meer donkere wolken verschijnen. Dat voorspelt niet veel goeds voor het weer deze week.

Monument Roland op de Ibaňita

Foto Monument Roland op de Punte de Ibaňita

1. Inge:
    7 mei 2023
    Ja, even anders dan vorig jaar. Maar met Jacobsschelp en Cristofelmedaljon?
  2. Inge:
    7 mei 2023
    Ja, even anders dan vorig jaar. Maar met Jacobsschelp en Cristofelmedaljon?
  3. Max:
    8 mei 2023
    Twee monumenten bij elkaar
  4. Anneke Verlaan - Schijf:
    9 mei 2023
    Mooi dat jullie je er weer zijn geweest geweest.
    Het was toen zeker een prestatie.
    Maar op deze manier er komen is ook een belevenis.
    Alleen niet zo moe als toen.
    Blijf van alles genieten.