2023 - 10. Soria - Tordesillas - di. 09.05.23 - Camper 243 km + 14.000 stappen

9 mei 2023 - Valladolid, Spanje

Dag 10. Soria – Tordesillas – di.  09.05.23 – Camper 243 km + 14.000 stappen

Gisteravond zaten we mooi aan bij de buscamper van Connie & Paul uit Workum dus was het te laat voor een verslag. Geen probleem want vandaag een rustige dag zodat er alle tijd is om dit in te halen. In Soria stonden we prachtig langs de Rio Duero en het was er ’s avonds ongelooflijk stil. Toch hadden ze een ontmoedigingsbeleid om lang te blijven staan met de camper want om 3.00 ’s nachts kwam de gemeentereiniging langs voor het legen en schoonmaken van de afvalcontainers, nu dan zit je wel even rechtop in bed. ’s Ochtends nog even wandelen langs de Duero en een mooi plaatje schieten.

Ochtendwandeling langs de Rio Duero

Foto Ochtendwandeling langs Rio Duero

Om 9.15 reden we Soria weer uit en waren via de A 11 (in aanbouw) op weg naar Valladolid, een kleine 3 uur rijden. Onderweg kwamen wij langs Castrillo de la Vego, een burcht die hoog boven de stad uit toornt. Pas later bedachten wij ons dat wij deze burcht ook vorig jaar hebben gezien, maar dan van de andere kant. Sterker nog, vorig jaar waren wij ook in Soria op de camping. Het is nu te vroeg in het seizoen, dus die was nog niet open. Toen zijn we het stadje niet in geweest en de camping lag aan de andere kant bij de snelweg, zodat we niets bekends zagen.

Castrillo de la Vego

Foto Castrillo de la Vego

Rond het middaguur kwamen we aan in Valladolid waar je voor 5 euro gedurende 24 uur op een camperplaats kan staan. Het is een ruimte plek op 5 minuten lopen van het centrum aan de andere kant van de Rio Pisuerga, dus helemaal top. Bij La Casa de la Sepia nemen we een koppie met een cake en een bocadillo (belegd broodje) zodat we verkwikt de stadstour lopen. De Iglesia de San Pablo stamt uit de XIII-eeuw en heeft een prachtige voorgevel, die we ook zien op een naastgelegen kunstwerk én op een van de vele prachtige tegeltableaus in het Palacia de los Pimentel.

Tegeltableau Iglesia de San Pablo

Foto Tegeltableau Iglesia de San Pablo

We wandelen langs prachtige oude kerken en de Cathedral, maar ja om 12.00 uur gaat alles dicht. Door de stad heen staan ook vele prachtige bronzen beelden zoals een vrouw, lezend op een bank maar ook processie-ganger wiens licht wordt aangestoken door een meisje. We besluiten net als de Spanjaarden aan te schuiven voor een drankje met tapas en laten ons verwennen bij La Carvia. De serveerster is weg van Max want ze heeft er thuis ook drie. Het is warm geworden dus we verwennen onszelf ook nog maar met een ijsje.

Bronzen beeld van processie-ganger met meisje

Foto Bronzen beeld met processie-ganger en meisje

We passeren het mooie Plaza Mayor in Valladolid op weg naar de camper. Dankzij Google zijn we Valladolid snel uit en gaan op weg richting Tordesillas naar camping El Astral. We hebben wel weer zin in een lekkere douche en krijgen een mooie plek in de schaduw. Nadrukkelijk verwijst de receptionist ons naar het grill-restaurant van de camping. Inderdaad is de grill-schotel die we kiezen overheerlijk en ook zonder voor- en nagerecht zitten we behoorlijk vol. De koffie en thee doen we gezellig met Paul en Connie die aan de tafel naast ons hebben gegeten en ook zij hebben een Jack Russel, hun vijfde. Een gezellige afsluiting van deze dag.

Plaza Mayor in Valladolid

Foto Plaza Mayor in Valladolid