2023 - 7. Bordeaux / Gradignan - 06.05.23 - 11.000 stappen

6 mei 2023 - Gradignan, Frankrijk

Dag 7. Bordeaux/Gradignan – za. 06.05.23 – 11.000 stappen

Rustig wakker worden want vandaag hebben we geen haast, we blijven bij de camper om tv te kijken. De kroning van Charles III tot koning van Groot-Brittannië en Noord-Ierland is toch een mega-event dat wij niet willen missen. De kroning van Queen Elizabeth II is inmiddels al 70 jaar geleden. Wij hebben satelliet-tv en een goede ontvangst, dus installeren we ons in de zithoek van de camper.

King Charles III met regalia

Foto King Charles III met regalia

Natuurlijk zat alles erin: gouden koetsen met paarden, Westminster Abbey met 2000 gasten in gala en uniformen, duizenden militairen uit alle Gemenebestlanden, duizenden mensen langs de kant en Engelse regen de hele dag. De plechtigheid werd geleid door de aartsbisschop van Canterbury met zalving, uitreiking van regalia en het plaatsen van de kroon op Charles III. Trouw werd gezworen aan de koning door de aanwezigen en zijn zoon prins William. Ook zijn vrouw Camilla werd gezalfd en gekroond. Na alle plechtigheden was er de traditionele balkonscène op Buckingham Palace.

Balkonscene met King Charles III en Queen Camilla

Foto King Charles II en Queen Camilla

Lang genoeg gezeten gaan wij maar even de benen strekken met Max. We wandelen naar het volgende dorpje La House en settelen ons even voor een appelschuitje bij de Boulangerie. La House is een piepklein dorpje maar de rotonde waar we naast zitten is verrassend druk met autoverkeer. We waren verrast dat de bakker hier ook nog een gesneden maisbrood verkocht, hadden we nog niet eerder gezien.

Boulangerie in La House

Foto Boulangerie in La House

Er is nog een Vival (Vive la Vie) met een leuk eigen boekenkastje. De Vival is piepklein supermarktje en wordt door een aardige Turkse man gerund. Het winkelcentrum heeft betere tijden gekend met veel leegstand en dat is niet verwonderlijk als we alle borden zien die verwijzen naar de supermarchés in de nabije omgeving.

Boekenkastje Vival in La House

Foto Vival boekenkastje in La House

Verkwikt wandelen we weer terug over het fietspad, wat heel goed wordt aangegeven met groene vlakken. Gelukkig met veel schaduw want het zweet staat op onze rug. Bij binnenkomst van Gradignan (waar onze camping ligt), zie ik dat het een “Ville Fleurie” is, een plaats veel groene buitenruimten, met 2 sterren. In 2006 was men kennelijk erg bezig met ICT want toen werd het ook nog een “Ville ICT” met 3 sterren.  Kortom een actieve gemeente hier. Bij de camper zoeken we de schaduw op om bij te komen van alle historische momenten op deze dag.

Fietspad bij Gradignan

Foto Fietspad bij Gradignan

1. Max:
    7 mei 2023
    Een goed bestede dag
  2. Inge:
    7 mei 2023
    Rule Britannia, Vive La France en Oranje op één dag. Op naar Ole Spanje.