2023 - 6. Bordeaux - 05.05.23 fiets 35 km + 10.000 stappen

5 mei 2023 - Bordeaux, Frankrijk

Dag 6. Bordeaux – vrij. 05.05.23 – Fiets: 35 km + 10.000 stappen

In de avondzon en onder de klanken van het Bevrijdingsconcert aan de Amstel (via satelliet) is het lekker werken aan de belevenissen van vandaag. We hadden een culturele dag in Bordeaux. Van Gradignan is het ongeveer driekwartier fietsen naar het centrum en het is nauwelijks zoeken naar de goede weg. Het groene fietspad leidt ons bijna in een rechte streep naar het centrum, daar kan geen auto tegen op. Het is verwarrend dat hier de route de Norvège wordt aangegeven met bordjes. Het is heel autoluw in het centrum van Bordeaux, alle ruimte voor de bus en trams en de vele fietsers, scooters, stepjes en allerlei elektrische dingen om je voort te bewegen. Op de Place de la Victoire is de 1e koffiestop bij Macdonalds. We hebben zicht op de Port d’Aquitaine. Er lijken stenen te liggen voor de poort maar dat zijn schildpadden met in hun mond druiventrosjes en op hun schild diverse namen van bekende wijnen. Zij flankeren een rode marmeren obelisk (niet zichtbaar) uit de Languedoc, een eerbetoon aan de wijn waarmee Bordeaux wereldberoemd werd. Het geheel werd in 2005 onthuld.

Place de la Victoire met Porte d'Aquitaine en schildpadden

Foto Place de la Victoire met Port d’Aquitaine en schildpadden

Aangesterkt rijden we naar het volgende plein: Place de Pey Berland met de gelijknamige toren en de Cathédrale Saint André. De losstaande toren is 66 meter hoog en de bouw startte in 1440. Tijdens de Franse Revolutie werd de toren gebruikt als fabriek van hagelpatronen en diervoeren (vreemde combinatie). Met Max moeten we omstebeurt de kerk bezoeken maar gelukkig op het hoekje zit Patisserie Pier met gebakjes die er geweldig uitzien én ook smaken. In de kerk steek in een mooie kaars op voor mijn nicht Aagje die is overleden. Qua leeftijd trok zij veel met mijn vader op omdat zij maar tien jaar scheelden. Buiten de kathedraal hangt een mooi affiche voor een “Messe du Couronnement” die daar vanavond gegeven wordt, dit voorafgaande aan de kroning van Charles in Engeland. In de kerk een affiche met de oproep voor de Wereldjongerendagen in Lisbonne. Voor de toegangsdeur liggen een bronzen plaquette die verwijst naar Les Chemins de Saint-Jacques de Compostelle als Werelderfgoed van Unesco. Bijzonder hoe alles samen komt.

Place Pey-Berland en Cathédrale Saint Andre

Foto Tour Pey Berland en Cathédrale Saint André

Dringend word ik verzocht de kerk te verlaten want van 12.00 tot 14.00 is hij dicht. Wij fietsen dan naar de Place de Bin Hakeim met de Port de Bourgogne. Daar is een prachtig zicht op de Pont de Pierre over La Garonne. Napoleon gaf bevel voor de bouw van de brug in 1810. De brede en 487 lange brug is nu vrij voor bussen, fietsen en wandelaars. De overkant levert een prachtig zicht op de stad op en op het Place de Stalingrad staat een immens grote blauwe leeuw. Hij bewaakt het regenboog-zebrapad, dat ernaast ligt.

Pont de Pierre over de Garonne

Foto Pont de Pierre

Langs de Garonne is het heerlijk fietsen met mooie parken en brede wandelstroken. Het Place de La Bourse werd in 1730 aangelegd en een stuk stadsmuur werd daarvoor afgebroken. Het plein heeft in diverse tijden verschillende namen gehad: Place Royale (Lodewijk XV), Place de la Liberté (Franse Revolutie), Place Impérial (Napoleon) maar sinds 1848 is het Place de la Bourse. Beurshandel is van alle tijden. Voor het plein ligt nu een “Mirroir d’eau” waarin de gebouwen reflecteren. Zelfs de tramhalte is van stadsmeubilair ontdaan zodat je nu ongehinderd foto’s kunt nemen, een prachtig plaatje dus.

Place de la Bourse met Mirroir d'eau

Foto Place de la Bourse met Mirroir d'eau

Moe van alle indrukken lunchen we bij Paul, we komen even bij maar niet lang want het Esplanade des Quinconces wacht op ons. Een plein vol met brocante-stalletjes waar ze wel van prijzen weten maar er is heel veel leuks te zien. Bij de entree staat het monument des Girondens. Het herdenkt alle Girondijnen die onder het schrikbewind van Robespierre stierven onder de guillotine. Echt vermoeid gaan we naar Jardin Public waar het druk is met veel mensen en kinderen die op allerlei manieren vertier zoeken. Bij de botanische tuin vinden wij een lekker stukje gras in de schaduw waar een powernap wonderen doet. Dan wordt het tijd om terug te fietsen. We komen langs de achterkant van het Hotel de Ville waar veel grote banken zitten. Hier zien we dat er op 1 mei heftige demonstraties zijn geweest gezien alle dichtgespijkerde ramen. De GPS en het groene fietspad brengen ons snel terug naar de camping in Gradignan waar we in het zonnetje onderuit zakken voor een lekkere zwoele avond.

Entree Jardin Public

Foto Entree van de Jardin Public

1. Jantina en Ely:
    6 mei 2023
    Geniet lekker kine en rene tje en mooie weer groetjes fam de bietje s🤣😂🤣🙏🏻💋❤🍀🎼🎵🎶🪗
  2. Inge:
    6 mei 2023
    Zo, ik ben weer helemaal bij met lezen🤗
    Was achter geraakt door verjaardagsactiviteiten. En Kine, dat gemiste gebakje van mij heb je ter plekke gecompenseerd, las ik😋 Stelletje smulpapen! Leven als God in Frankrijk! 😍
  3. Max:
    6 mei 2023
    Lijkt me een interessante stad
  4. Anneke Verlaan - Schijf:
    9 mei 2023
    Kine toch weer een kaarsje opsteken tijdens je vakantie.
    Ik dacht aan vorig jaar.