2023 - 5. Vatan - Bordeaux - 04.04.23 - camper 375 km + 9.820 stappen

4 mei 2023 - Bordeaux, Frankrijk

Dag 5. Vatan – Bordeaux do. 04.05.23 – Camper: 375 km + 9.820 stappen

Een mooi uitzicht op de vijver in Vatan bleek ook zo zijn nadeel te hebben want het was wel heel lawaaiig doordat de kikkers de hele nacht door kwaakten! We werden met een zonnetje wakker dus na het ontbijt konden we lekker op pad. Eerst even tanken bij de Carrefour en wat fruit halen en dan op route. René even met Inge nog even gebeld, die vandaag haar verjaardag viert, het taartje missen we vandaag.

Camperplek in Vatan met uitzicht op vijver

Foto Camperplek in Vatan met uitzicht op vijver

Met de A20 rijden we door het mooie gebied van de Creuse in de Limousin. Op de borden zien we de bekende plaatsen van Limoges, Guèret en La Souterraine waar we in de zomervakanties regelmatig komen. Een enkele regendruppel komt naar beneden maar het mag geen naam hebben en dit wolkengebied trekt snel weg naar het oosten.

A20 door de Creuse

Foto A20 door de Creuse

Deze dag willen we wat kilometers maken en Bordeaux bereiken. Voorbij Limoges wordt het wel erg druk. Met de N141 komen we voorbij de afslag naar Oradour-sur-Glane. Wij zijn daar enkele keren geweest en het is indrukwekkend. Het dorp werd op 10 juni 1944 als represaille compleet verwoest door de Duitse 2e Waffen SS-pantserdivisie. De mannen werden in de graanschuren gefusilleerd en de vrouwen en kinderen in de kerk gedreven die met explosieven werd opgeblazen en verbrandde. In 3 uur tijd werden er 642 mensen vermoord en alle huizen en gebouwen verwoest. Slechts 6 mensen overleefden dit bloedbad. Generaal Charles de Gaulle besloot na zijn bezoek, dat het dorp moest blijven zoals het door de Duitsers werd achtergelaten. Het is nog steeds een meer dan indrukwekkend groots monument van geweld en verdriet. Het past bij de dag van vandaag waarop in Nederland alle oorlogsslachtoffers worden herdacht. Door alle verkeersdrukte zijn we toe aan een pauze en gelukkig is er plaats bij de vrij nieuwe Aire de Grolle aan de N10.

Aire de Grolle langs de A10

Foto Aire de Grolle

Voor Bordeaux is het even doorbijten als gevolg van wegwerkzaamheden. Er is maar 1 rijstrook beschikbaar dus rijden we een half uur langzaam en soms stilstaand verder. Bij de brug over de Gironde lijkt het verkeer iets op te lossen maar steden als Bordeaux zorgen altijd voor heel veel verkeersdrukte. Onze camper-camping Le Beau Soleil is in Gradignan, een voorstad ten zuiden van Bordeaux. Gelukkig hadden wij gisteren telefonisch een plekje gereserveerd want de 40 plaatsen zijn tegen de avond al helemaal vol. Wij zoeken de schaduw op om lekker bij te komen van deze reisdag.

De Gironde bij Bordeaux

Foto de Gironde bij Bordeaux

1. Max:
    4 mei 2023
    Leuk verslag, kan alleen de fotos niet zien, helaas!
  2. Max:
    5 mei 2023
    Heb ze nu wel kunnen zien, dank!