2023 - 4. Tonnerre - Vatan - 03.05.23 - Camper 240 km + 11.400 stappen

3 mei 2023 - Vatan, Frankrijk

Dag 4. Tonnerre – Vatan wo. 03.05.23 – Camper: 240 km + 11.400 stappen

De nacht was echt koud en uit het Canal de Bourgogne steeg de nevel op bij zonsopgang. Het voordeel van wandelen met de hond is dat je mooie plaatjes kunt schieten in de vroege ochtend. Om 9.30 uur gaan we op weg. Bij de Auchan in Tonnerre eerst even tanken, de diesel is hier goed betaalbaar met €1,729 per liter.

Ochtendnevel Canal de Bourgogne bij Tonnerre

Foto Ochtendnevel Canal de Bourgogne bij Tonnerre

We nemen eerst nog de route van de Oude Wegen naar Vezelay. Daar kwam ik in 2020 en 2021 op de fiets aan in toen de Coronatijd en ontmoette de Nederlandse zuster Ruth. Nu rijden we er met de auto langs. We zien langs de wegen in de Chablis veel prachtige koolzaadvelden, die niet onderdoen voor bollenvelden in Nederland. De weiden staan ook in bloei met grote delen van gele paardenbloemen en delen met witte madeliefjes. Heerlijk om te zien.

Koolzaadvelden in de Chablis

Foto Koolzaadvelden in de Chablis

Tegen het middaguur komen we bij La Charité sur Loire en onze magen knorren. Het restaurantje Le Berry bij de brug heeft een mooi zicht op de Loire en we strijken als een van de eersten neer. Als snel stroomt het vol met locals en veel werklieden. We begrijpen het wel want voor € 15,90 kregen we een menu voorgeschoteld met een voorgerecht (salade of pate), een hoofdgerecht (kalkoenschnitzel met frites en courgette), een nagerecht (appeltaart en vla met karamel) en tenslotte toe nog espresso en thee. Verder werd er nog een ½ liter rode wijn bij geserveerd. We hebben het ons goed laten smaken en moesten na afloop wel even uitbuiken tijdens een wandelingetje met Max langs de Loire.

Restaurant Le Berry bij La Charité sur Loire

Foto Restaurant Le Berry aan de Loire bij La Charité

Via de N151 komen we langs Clamecy en Bourges. Bij Issoudun pakken we de route naar Vatan. Net als op veel plaatsen is de camping Municipal overgenomen door Camping-Car-Park. Met een kaart kun je met de camper het park op. De verharde plaatsen hebben elektriciteit en water en alles wordt via de digitale kaart afgerekend (€ 11,-- per nacht). Het bestaande toiletgebouwtje wordt keurig bijgehouden en we hebben een mooie plek in de zon. Via een gras-pad lopen we het stadje in waar de na 200 meter al bij het Hotel de Ville aankomen. Het Liberté – Egalité – Fraternité staat hier nog fier op de gevel.

Hotel de Ville van Vatan

Foto Hotel de Ville van Vatan

We wandelen inmiddels in korte broek en met korte mouw door het stadje. De route kregen we bij de Tourist-info maar het blijkt een zoekplaatje te zijn om alle bezienswaardigheden te vinden. We komen langs het Musee du Cirque wat in een oude jongens-school is ondergebracht. We verwonderen ons over alle elektrische bovenleidingen die zeer warrig aan huizen zijn bevestigd. Bij het parkje van La Place de Republique zien we een leuk boekenkastje, dat je hier in vele vormen en maten tegenkomt. Het doet mij denken aan mijn weggeefkastje thuis. Bij hoofdingang van de église Saint Laurian wordt gesierd met een onthoofde bisschop. De kerk kunnen we alleen via het sleutelgat bekijken dus dwalen we maar af naar een terrasje van de Bar Tabac en nemen een lekker kersenbiertje en een tonic, wel verdiend in de zon.

Boekenkastje bij La Place de Republique in Vatan

Foto Boekenkastje Place de la Republique in Vatan

1. Max:
    3 mei 2023
    Blijft een “vreselijk” land, Frankrijk, niets te zien en niets te eten. Hoe is het met de demonstraties?

Groetjes, Max