2023 - 46. Sauveterre - Aubeterre - wo. 14.06.23 - Camper 270 km + 10.000 stappen

15 juni 2023 - Aubeterre-sur-Dronne, Frankrijk

Dag 46. Sauveterre – Aubeterre sur Dronne – wo. 14.06.23 – Camper 270 km + 10.000 stappen

De nodige regendruppels waren er ’s nachts gevallen maar het ochtendwandelingetje met Max was gelukkig droog. Het eilandje in de Gave d’Oloron is met een bruggetje bereikbaar en het water stroomde er met alle regen woest langs maar levert mooie foto’s op. Het uitgezette wildwaterparcours is nu een uitdaging.

Gave met brug naar Sauveterre

Foto Pont naar Sauveterre

Door de smalle straatjes van Sauveterre-de-Béarn gaan we richting Orthez waar we de eerste wandelende pelgrim alweer tegenkomen. Helaas is het nog weer wat gaan spetteren maar richting Midden-Frankrijk moet het toch droog worden. De grens van Baskenland passeren we en de dubbele naambordjes zien we niet meer net als de enkele authentieke Bask met rode trui en zwarte baret. In Les Landes moeten we kilometers rijden voor we een bakker in Houeillès tegen komen maar daar hebben we nog een leuk rendez-vous met Monique en Hans uit Breda. Zij komen uit het noorden en gaan naar het huisje van hun zoon in Spanje. Er is een klein tafeltje waar we met zijn vieren wel passen. Les Laten we achter ons, inclusief het regenweer, en bij Beaupuy is er een uitzicht over het vlakke land.

Uitzicht lunchpauze bij Beaupuy D115

Foto Uitzicht lunchpauze bij Beaupuy aan de D115 over Les Landes

Rene heeft zijn zinnen gezet op Aubeterre-sur-Dronne gezet waar wij vorig jaar ook een extra nachtje stonden en wat een van de mooiste dorpen van Frankrijk is. Het is even doorrijden maar met het zonnetje en wuivende graanvelden is dat geen probleem. Onderweg komen we nog een echte oldtimer-bus tegen, altijd weer leuk.

Oldtimer bus bij Saint-Pierre-sur-Dropt

Foto Oldtimerbus bij Saint-Pierre-sur-Dropt

Na installatie van de camper kunnen we eindelijk in zomerkleren onder de luifel zitten en bijkomen. In het centrum is een geweldig leuk pleintje met allerlei restaurantjes dat lokt. Langs de fontein wil Max natuurlijk even proberen of de waterkwaliteit in orde is. Op de achtergrond de balkons waar je een prachtig uitzicht hebt over het dorp en de Dronne.

Fontein met Max in Aubeterre

Foto Fontein met Max in Aubeterre sur Dronne

Veel restaurantjes blijken dicht maar niet Barbacanne en we starten met witte wijn in de zon, wat een gelukzalig geheel. Het is gezellig druk en heerlijk eten waarbij blijkt dat de eigenaar een Nederlander is die in 2020 vlak voor de Lockdown het huis heeft gekocht en verbouwd tot restaurant. Nu heeft hij een druk terras met de nodige klandizie, alleen de prijzen zijn een beetje Hollands maar je krijgt wel waar voor je geld. Benieuwd of morgen weer de zon schijnt.

Restaurant Barbacanne in Aubeterre

Restaurant Barbacanne in Aubeterre

1. Max:
    15 juni 2023
    Zo te zien, een inderdaad leuk plaatsje