2023 - 45. Zumaia - Sauveterre de Béarn - ma. 13.06.23 - Camper 150 km + 12.000 stappen

13 juni 2023 - Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk

Dag 45. Zumaia - Sauveterre de Béarn -  ma. 13.06.23 – Camper 150 km + 12.000 stappen

Door de wolken komt de zon tevoorschijn maar bij het toiletgebouw schijnt die op een mereltje dat tegen de muur is gevlogen en bijna dood is. Sneu hoor. Gisteravond hadden we in de regen geen zin meer om naar de zee door te lopen maar vandaag rijden we het eerste stuk langs de Golf van Biskaje en het is een prachtig uitzicht.

Golf van Biskaje voorbij Zumaia

Foto Golf van Biskaje voorbij Zumaia

Toch zijn we vrij snel op de autoweg en komen langs San Sebastian en vervolgens zijn we bij Irun, de grensstad tussen Spanje en Frankrijk. Even daarvoor moeten we nog wel even door de tolpoort maar met de digitale badge is het een kwestie van heel langzaam aanrijden zodat je niet voor het rode licht hoeft te stoppen want het springt snel op groen. Bij St.-Jean-de-Luz gaan we van de snelweg af richting Cambo-les-Bains. We rijden parallel aan de Pyreneeën en zien de machtige bergen en helaas ook veel donkere wolken. Bij Hasperren nemen we de verkeerde afslag en zitten richting St.-Jean-Pied-de-Port. Uiteindelijk komen we toch in St. Palais aan, wat ik herken van mijn Camino-reis van vorig jaar. Ook nu zien we weer pelgrims maar wel onder de luifels want het is behoorlijk gaan regenen en dat hebben we rijdend in de camper toch eigenlijk nog weinig meegemaakt. Nog steeds zijn we in Baskenland en de borden voor bewegwijzering zijn meestal 2-talig en het Baskisch laat zich herkennen met veel woorden met een X, T, K, I en U.

Tolpoort bij Irun aan de Spaanse grens

Foto tolpoort bij Irun aan de Spaanse grens

Bij Sauveterre-de-Béarn is een kleine camping aan de Gave d’Oloron. Het ligt onder de citadel en het stadje behoort tot de categorie “Petit village de caractère”. Omdat we niet zo lang willen rijden als gisteren is dit een prima keuze. We moeten even wachten want tussen 12.00 en 15.00 uur is er pauze. Een aardige mevrouw fietst voor ons uit naar een plekje waar we onder de toren van de burcht staan. We installeren ons snel en wandelen binnen vijf minuten het oude stadje in. De eerste aantekeningen over het stadje dateren van 1120 en er is veel oude glorie te zien, maar wel heel veel vervallen huizen en torens maar er wordt ook weer het nodige gerestaureerd. Het is een charmant geheel.

Burcht in Sauveterre boven de camper

Foto burcht in Sauveterre de Béarn boven onze camper

Bij de Église Saint André hebben we een prachtig uitzicht over de Gave d’Oloron richting Pyreneeën die op ongeveer 80 kilometer liggen en met weemoed denken we aan vorig jaar toen we vanuit dit gebied daarnaartoe gingen. De kerk is vrij sober ondanks het feit dat Sauveterre een tussenstop was voor de pelgrims. Opvallend dat hier toch ook een Église Réformée is waar 1x per maand dienst is.

Kijkend naar de Pyreneeën bij de Église Saint Andre

Foto Uitzicht op Pyreneeën bij Église Saint André

Bij de Pont de la Légende hebben wij natuurlijk een fotomomentje. De legende is als volgt. In 1170 stierf de burggraaf Gaston V van Béarn en zijn weduwe koningin Sancie werd ervan beschuldigd haar pasgeboren zoon ter dood te hebben gebracht. Koning Sancho VI van Navarra besluit dat de watertest de schuld of onschuld moet bepalen. De beproeving vindt plaats bij de brug waar 3.000 mensen zich verzamelden. De koningin wordt met gebonden handen en voeten van de brug gegooid maar wordt niet door water overspoeld maar op de kust weer afgezet waarmee haar onschuld is bewezen. Als dank borduurde zij een jas die ze naar de Notre-Dame-de-Rocamadour opstuurde. Onder de luifel komen we nog even bij maar niet te lang want natuurlijk komt onze dagelijkse regenbui weer voorbij. Volgende week gaan we richting huis en volgens de weersvoorspelling komen er dan ook buien in Nederland. Dat brengt ons tot de overtuiging dat onze camper een aantrekkingskracht heeft op een grote regenwolk die we alle dagen weer weten te vinden. Een nieuwe legende is mogelijk!!

Pont de la Légende in de Gave d'Oloron

Pont de La Légenda in de Gave d’Oloron

1. Max:
    14 juni 2023
    Tja, het zonnige zuiden.......