2023 - 44. Las Arenas - Zumaia - ma. 12.06.23 - Camper 263 km + 16.000 stappen.

12 juni 2023 - Zumaia, Spanje

Dag 44. Las Arenas – Zumaia – ma. 12.06.23 – Camper 263 km + 16.000 stappen

Vandaag wordt een reisdag want we zijn een beetje klaar met de regen. In Frankrijk hopen we beter weer te treffen. De weekend-drukte is over op de camping en tegen 10.00 uur rijden we langs de Rio Cares uit de Picos. De ongenaakbaar hoge bergen worden lager en groener.

Langs de Rio Carens in de Picos

Foto Langs de Rio Cares in de Picos

Voor we het weten rijden we langs de kust en kijken we mij Mirador de Santillan over het stadje met de baai uit. Niet veel later rijden we via de brug over de baai van San Vicente. Het is ineens een totaal andere wereld. Zo langzamerhand verschijnt er ook steeds meer blauwe lucht.

Baai van San Vicente langs de N-634

Foto Met de N-634 langs de baai van San Vicente

We willen kilometers maken dus pakken we de snelweg, de A67, langs Santander en later de A8 richting Bilbao. Helaas lukt het ons vandaag niet een goede parkeerplaats voor de lunch te vinden want ze zijn klein en snel vol. We rijden dus maar door. Vlak voor onze eindbestemming van vandaag komen we in de file door wegwerkzaamheden. Dat hebben we nog niet veel meegemaakt. Ook al omdat in de andere delen van Spanje de snelwegen ontzettend rustig waren.

Wegwerkzaamheden AP-8

Foto Wegwerkzaamheden op de AP-8 bij Deba

Vlak voor San Sebastian, vinden we Camping Zumaia, een Terrassen-camping met nieuwe faciliteiten. Inclusief een zwembad maar dat gaat vrijdag pas open als ook de lifeguards op de stranden weer aanwezig zijn. Zoals bij veel campings aan de kust zijn de plaatsen niet groot maar wel mooi aangelegd en water en elektriciteit bij de hand. We instaleren ons snel en de luifel gaat uit want de zon schijnt. Even bijkomen en de voorspelling is dat er pas tegen twaalf uur regen zou kunnen vallen.

Monding van de Rio Urola bij Zumaia

Foto Monding van de Rio Urola bij Zumaia

Niet al te vroeg lopen we langs de Rio Urola naar het centrum. Bij de monding van de rivier zie je al de getijdenwerking en de bootjes vallen droog bij eb. In de rivier zie we aparte rotsformaties waar Zumaia bekend om is. Bij de zee zijn er rotsformaties die verticaal de zee inlopen, de zgn. flysch formaties. Het is een opeenvolging van sedimentair gesteende dat door een snelle verandering in de zeespiegel is ontstaan. Wel zo’n 50 miljoen jaar geleden toen de Iberische en Europese tektonische platen met elkaar botsten. Wij wandelden er nietsvermoedend langs op zoek naar een restaurantje in het centrum. We zijn in Baskenland dus de namen zijn onuitspreekbaar maar bij Txopa Gastroleku eten we heerlijk met een soort shared-dining. We zijn binnen gaan zitten want inmiddels is er weer een donderbui aangeland en als we teruglopen naar de camping moeten we helaas onze regenjas en paraplu weer tevoorschijn halen. We hebben het geluk alle dagen regen te kunnen ontdekken op alle plaatsen in Spanje en Portugal waar wij komen. Beetje jammer.

Jachthaven van Zumaia

Foto Jachthaven van Zumaia

1. Gonny:
    13 juni 2023
    Jammer van die regen Kine, hier is het al 32 dagen droog.
    Veel plezier hoop dat jullie ook eens een droge dag hebben.