2023 - 43. Las Arenas - Poncebos - zo. 11.06.23 - Camper 0 km + fiets 16 km + 15.000 stappen.

11 juni 2023 - Las Arenas, Spanje

Dag 43. Las Arenas de Cabrales – zo. 11.06.23 – Camper 0 km + fiets 16 km + 15.000 stappen

Na het wakker worden meteen buiten kijken naar het weer en zowaar hebben we blauwe lucht en zon, wat een luxe. Met de fiets gaan we naar de Ruta del Cares, een populair trail. Omdat we niet met Max in de bus kunnen is er weinig keuze. Het stuk tot de eerste tunnel heeft de meeste stijging en dus een klein verzet maar zonder problemen redden we dit en dan volgt het lange afdalen richting Poncebos. Gelukkig is er weinig verkeer om 10.00 uur op de zondagmorgen.

Fietsend naar Poncebos in de Picos

Foto Fietsen naar Poncebos in de Picos via de AS-264

Bij de waterkrachtcentrale van Camarmena bij Poncebos een fotomomentje want naast de rivier zien we goed de vistrappen die er zijn aangelegd. Het is lekker om even weer op adem te komen maar ook genieten van de immense bergen om ons heen. We zijn trots op onszelf dat we op eigen kracht door de Picos kunnen fietsen, waanzinnig!

Vissentrap bij waterkrachtcentrale in de Rio Cares

Foto Vistrappen bij de waterkrachtcentrale Camarmena in de Rio Cares

Dan zijn we aan het beginpunt van de Ruta del Cares, een van de meest populaire trails in de Picos. In de Picos komen 2 miljoen bezoekers per jaar waarvan er 300.000 wandelaars deze trail doen. De route ligt tussen het dorp Puente Poncebos in Asturië naar Caín in de provincie Léon. De Ruta del Cares werd in 1916 geopend om voorraden te leveren aan de waterkrachtcentrale van Camarmena bij Poncebos. Rond 1945 werd het verbeterd en uitgebreid. Het totale pad is ongeveer 11 km lang en loopt langs grotten en bruggen (bij Cain) en over paden die in de rotsen zijn uitgehouwen. Het is alleen een dingetje dat je de route altijd heen en weer moet lopen, dus het totaal wordt altijd ruim 20 kilometer.

Genieten van de trail La Ruta del Cares èn blauwe lucht

Foto Genieten van de trail La Ruta del Cares en blauwe lucht

Aan de kant van Poncebos waar wij starten is er 2 kilometer klimwerk met de trail . Het pad gaat over grote keien maar ook kleine grindstukken en varieert in breedte van 75 cm tot 150 cm. Het is dus altijd opletten. Jammer dat ik op de fiets mijn wandelstokken niet heb meegenomen want daarmee loopt het een stuk stabieler. Ondanks de populariteit voelt het pad niet als erg druk, wel komen we veel verschillende nationaliteiten onderweg tegen. Een stel Duitse jongens vragen hen te fotograferen, zij doen met de rugzak verschillende bergmassieven. Als tegenprestatie worden ook wij vereeuwigd. We rusten dan uit bij een tweetal woonhuisjes, die inmiddels tot ruïne zijn verworden.

Uitpuffen bij de ruïne in de Picos

Foto Uitpuffen bij de ruïne woonhuis in de Picos

Bij het wandelen blijft het steeds opletten want afgronden en dieptes vormen een metgezel bij deze wandeling. Je kunt echt niet uitglijden want je valt meters naar beneden. Ook de hond mag alleen aangelijnd mee en Max is altijd zo nieuwsgierig dat hij steeds weer over het randje heen kijkt, dus het is beter ook.

Afgrond en dieptes naast de trail La Ruta del Cares

Foto Afgrond en dieptes naast de trail La Ruta del Cares

Het weer houden we strak in de gaten want we weten dat het weer gaat regenen. Als het na bijna 2 uur gaat betrekken besluiten we om toch terug te keren want we willen het risico niet nemen op een nat pad te lopen of een natte weg te fietsen. Onderweg menen we gemzen te zien maar het blijken uiteindelijk gewone geiten te zijn die ons op een lager gelegen stuk ook nog minzaam nakijken. Het was een wijs besluit om tijdig terug te gaan want de wolken trekken weer samen. Als we later lunchen in het centrum bij Satelmo komt de stortregen naar beneden. Het was daarom goed een stel uit Landsmeer te ontmoeten die zaten te wachten totdat zij in hun appartement konden. Met een drankje erbij praten we de tijd snel weg.

Onweersbui boven Las Arenas

Foto onweersbui boven Las Arenas

Als het is opgeklaard doen we nog een rondje in het dorp en scoor ik nog een wandelbroek. Bij de camper is het lekker bijkomen, zeker na een regendouche. Ze hebben hier luxe sanitair met heel veel lekker warm water. Daar word je blij van na enige inspanning. Het is mooi dat het telkens weer buien zijn want ’s avonds zitten we weer heerlijk in het zonnetje na te genieten van een prachtige en sportieve dag.

Avondzonnetje onder de luifel

Foto Avondzonnetje onder de luifel