2023 - 42. Leon - Las Arenas in de Picos - za. 10.06.23 - Camper 208 km + fiets 8 km + 8.000 stappen

10 juni 2023 - Las Arenas, Spanje

Dag 42. Léon – Las Arenas in de Picos - za. 10.06.23 – Camper 208 km + fiets 8 km + 8 .000 stappen

Vannacht heeft het weer gespoeld maar we sliepen, dus merkten wij er niets van. Bij het ommetje met Max keek ik uit over Léon en waren de buien verdwenen. Gelukkig maar want dan kunnen we naar de Picos de Europe rijden, een van de hoogste bergketens. We wensen de pelgrimgangers op de fiets een goede reis en gaan zelf op pad

Uitzicht over Leon

Foto Uitzicht over Léon

De N630 loopt aan de westkant langs de Picos en stijgt vrij rustig tot de Alto el Rabizo op 1160 m. Aan het begin bij La Vid le Gordon zien we politiecontroles aan beide kanten van de weg maar wij kunnen rustig doorrijden. Bij Villamanin krijgen we een prachtig vergezicht en staat de camper pal voor het bord van de Camino. Het uitzicht heeft een prachtige naam: Mirador de las Estazades Tot onze verwondering verzamelen op deze top zich allerhande kleine veewagens, kennelijk moet er ergens gehandeld worden.

Vergezicht bij Arbas del Puerto

Foto Mirador de las Estazades

Aan het begin was al aangegeven dat de Puerto de Pajares open was en te zien aan alle stokken langs de weg zal hier in de winter wel veel sneeuw liggen. We krijgen ongelofelijke afdalingen met 17%, 15% en 13%. Gelukkig is de weg erg breed maar de afgronden zijn wel diep.

Afdalingen met 17%, 15% en 13%!

Foto Afdalingen na Puerto de Pajares N630 van 17% en minder

Voor Oviedo buiten we op de snelweg af richting de Picos. Na zoveel stijg- en daalwerk zijn we hongerig en langs de Selle bij Arriondas vinden we een plekje. Max zit hier ontspannen op een bankje maar wel vast. Er is zoveel weggeslagen langs de kant dat je meters steil naar beneden kunt vallen.

Lunchpauze langs de Sella bij Arriondas

Foto Max langs de Selle bij Arriondas

De AS 114 is makkelijk te berijden al doemen er links en rechts vele hoge bergen op. Het is wel toeristisch en we zien vele motorrijders, fietsers, auto’s en campers rustig door dit gebied rijden. In Las Arenas is onze camping én een wedstrijd van mountaintrail-rennen. Het is een drukte van belang en net als in de Van-Dam-tot-Dam-loop wordt iedereen flink aangemoedigd met handgeklap, fluitjes en koeienbellen. Er is niet zoveel ruimte in het smalle dal, dus het gewone verkeer gaat ook gewoon door.

Wedstrijd bergtrail rennen bij Arenas de Cabrales

Foto Wedstrijd Mountaintrail-rennen in Las Arenas

Camping Naranjo de Bulnes in Arenas de Cabrales is een echte bergcamping, langgerekt langs de Rio Cares. Wij vinden een rustige plekje langs het water. Na een korte siësta pak ik de fiets om de weg te verkennen naar de kloof van de Rio Cares. We hopen dat het morgen goed weer is zodat we daar naartoe kunnen fietsen. Ik neem alvast een voorproefje en geniet van een geweldig uitzicht. We hopen dat het droog blijft. Nu hebben we alleen last van wat kleine spettertjes.

Fietsen langs de kloof van de Rio Cares

Fietsen door de kloof van de Rio Cares

1. Gonny:
    11 juni 2023
    Neem een regen buitje mee voor hier.