2023 - 41. Bragança - Leon - vrij 09.06.23 - Camper 170 km + 8.000 stappen

9 juni 2023 - León, Spanje

Dag 41. Bragança – Léon – vrij. 09.06.23 – Camper 170 km + 8.000 stappen

Het diner bij Tasca do Zé Tuga in de Citadel gisteravond was een heerlijke ervaring. Het restaurant met 1 Michelin-ster maakt van eten wel een feestje en een vriendelijke jongen uit Johannesburg stond borg voor een leuke bediening. Het voorafje was een soort bitterbal met een lekkere smaak en een petitfourtje met een sardientje erin. Rene had een aparte groentesoep en ik garnalen met ontzettend lekkere sausjes.

Genieten met 1 Michelin-ster

Foto Genieten met 1 Michelinster

Vervolgens koos Rene voor vlees en ik had een bord vol met kabeljauw met een lekkere puree. Het limoen-dessert en de koffie en thee completeerden de avond. Het was 3x zo duur als normaal in Portugal (waar je al voor 30 euro met zijn tweeën eet) maar voor Hollandse begrippen was het verre van prijzig. Kortom een heerlijke ervaring. Jammer dat het buiten serieus was gaan plenzen en dat het heftig weerlichte. Snel naar beneden naar de camper lopen was er niet bij want het was ontzettend glad en je moest uitkijken om niet uit te glijden.

Restaurant Tasca do Zé Tugo

Foto Restaurant Tasco do Zé Tugo

Bij het ommetje met Max constateerde ik dat de schandpaal in de Citadel inderdaad op een varken was geplaatst, hoewel je daarvan alleen nog de contouren zag. Bij het vertrek was het gelukkig droog en na een laatste tankbeurt in Portugal bij Galp (20 ct. goedkoper dan bij de snelweg) reden we al snel op de N103 door het Naturel Parque de Montesinho. Ondanks de regen was het genieten van een prachtige natuur met veel bomen en een wild stromend watertje. Bij het dorpje Franca zagen we een apart bord voor overstekende ouderen, dat we al op meerdere plaatsen hadden gezien

Zebrapad voor oudjes in Franca

Foto Zebrapad voor oudjes in Franca

De grens tussen Portugal en Spanje passeerden wij bij Portelo en het oude grenskantoor stond nu leeg langs de weg.  We waren meteen een uur later want Portugal heeft een andere tijd als Spanje en ook Nederland.

Grens Portugal bij Portelo

Foto Grens Portugal bij Portelo

Lange tijd reden we over de Sierra de la Cabrera en we zagen veel koeien en herten maar dan alleen op verkeersborden. De toppen van deze bergen zijn vooral kaal en alleen brem, heide en bosbessen zien we met af en toe een tamme kastanje. Bij La Bañeza stappen we over op de CL 233 en daar hebben we vooral hele lange saaie stukken.

Lange saaie weg LE 125 naar La Bañeza

Foto Lange saaie weg LE 125 naar La Bañeza

Snel zijn wij nu bij Léon en komen we op de bij ons bekende weg naar Camping Ciudad Léon. De vrij nieuwe verlaten huizen staan er nog net zo bij als vorig jaar. Ook de blaffende honden horen we nog steeds op de camping. Op de camping staan enkele pelgrim-fietsers op weg naar Santiago de Compostella en een tweetal andere Nederlandse campers, kortom Nederland is goed vertegenwoordigd. Onze camper staat op een mooi zonnig plekje en we zijn benieuwd hoe lang dat vandaag zal zijn.

Zonnig plekje camping Ciudad Léon

Foto Camper op een zonnig plekje

1. Anneke Verlaan - Schijf:
    9 juni 2023
    Mooi dat jullie lekker gegeten hebben en samen aan tafel was niet veel te zien op de foto's tijdens jullie rit.
  2. Max:
    10 juni 2023