2023 - 40. Quinta do Monte Travesso - Bragança - do. 08.06.23 - Camper 180 km + 12.000 stappen

8 juni 2023 - Bragança, Portugal

Dag 40. Quinta do Monte Travesso – Bragança – do. 08.06.23 – Camper 180 km + 12.000 stappen

De dag begon met een stralende blauwe lucht dus even een lekker rondje met Max door de wijngaard, waar wel veel plassen water van de nacht stonden. Het is Sacramentsdag dus er is verder niks te beleven bij de Quinta maar gelukkig kunnen we wel het sanitair gebruiken en dat is erg prettig.

Entree Quinta do Monte Travesso

Foto Entree Quinta do Monte Travesso

We trekken lekker verder en gaan op pad met de N323 langs de Douro en de Rio Torto. Het is steil klimmen en dalen met heel veel vergezichten over de bergen bij de Douro-vallei. Het is onmogelijk om snel te rijden dus over de 60 km naar Touça doen we ruim 1 ½ uur maar het is wel genieten van de omgeving.

Vergezicht Douro

Foto Vergezicht over de Rio Douro

Via de autoweg IP2 rijden we richting Macedo waar we de A4 opdraaien. Bij het stuwmeer van de Rio Sabor nemen we even pauze en genieten we van een droog-moment want de regen is nu wel gevallen. Jammer voor de groepen motorrijders die we zien want bij zulk weer zit je liever binnen.

Stuwmeer bij Rio Sabor aan de IP 2

Foto Stuwmeer aan de IP2 bij de Rio Sabor

Bij Bragança is naast de citadel een geweldige camperplaats aangelegd met terrassen. Heerlijk uitzicht - voor zover er niemand voor je neus gaat staan - en binnen enkele minuten ben je in de Citadel. Dus camper gestald en aan de wandel. Helaas mogen we met Max het kasteel van Sancho I uit 1187 niet in. Het kasteel is nog aardig intact met de Torre da Princesa waar ontrouwe vrouwen werden opgesloten. Naast het kasteel is nog een Middeleeuwse schandpaal in de vorm van een varken maar die moeten we nog ontdekken.

Camperplaats bij Citadel Bragança

Foto Camperplaats bij de Citadel van Bragança

De wandeling over de stadsmuren maakt het meer dan goed, wel opletten want het is erg ongelijk en de diverse trappen naar torens hebben ongelijke treden. Max kijkt nieuwsgierig over alle lage muurtjes heen. In de Citadel is de hoofdstraat wat rommelig want hij wordt gerenoveerd. We komen langs de Albergue de Bragança waarvoor pelgrims bij de Tourist-office een sleutel kunnen halen. Het herinnert aan onze eigen pelgrimstocht van vorig jaar.

Bragança vanaf muur Citadel

Foto Bragança vanaf muur Citadel

In het centrum staan veel oude vervallen huizen en we verwonderen ons dat alles zo’n beetje overeind blijft staan als er iets is ingestort. Bij de diverse kerken zien we prachtige Azulejos zowel oud maar ook een hele moderne van deze tijd. Kortom veel te zien en net als veel Portugezen gaan we even lekker op het terras van een Paledaria zitten voor een kopje thee en koffie. We zien dan een nieuw fenomeen: de nieuwsboom bij een bankje met allerlei kranteninformatie.

Modern azulejo bij San Vincente

Foto Azulejo bij de achterkant van de Sao Vincente

Donkere luchten en gedonder kondigt weer een regenbui aan. Net te lang blijven we kijken in de oude markthal in de Citadel en bij de reservering voor het diner bij de Tasca do Zé Tuga in de Citadel komen dikke regendruppels naar beneden. Het restaurant heeft een Michelinster en we zijn zeer benieuwd want volgens de reviews kun je er toch betaalbaar eten. We vieren vanavond de verjaardag van Theo en dan mag je toch iets bijzonders doen hebben we besloten. We laten ons verrassen.

Oude markthal naast Santa Maria

Foto Oude markthal achter de Sante Maria

1. Max:
    8 juni 2023
    Welbestede (sacraments)dag
  2. Inge:
    9 juni 2023
    De oude markthal is toch wel erg mooi, zo hoog geplaatst, althans van de achterkant.
  3. Gonny:
    9 juni 2023
    Hier nog steeds droog, maar we hebben nu wel zomerse temperaturen.
    Met fietsgroep woensdag naar Hoorn gefietst, buiten in de zon op terras. Waaide pittig, via de haven en de dijk langs het IJsselmeer weer naar huis, de aanleg van strand, parkeerplaatsen en fietspad langs het water schiet al aardig op zagen we.