2023 - 39. Lamego - Quinta do Monte Travesso - Camper 40 km + 9.000 stappen

7 juni 2023 - Tabuaço, Portugal

Dag 39. Lamego – Quinta do Monte Travesso – Camper 40 km + 9.000 stappen

Vandaag een korte route naar het wijndomein waar wij een proeverij doen en gaan overnachten. We kunnen dus rustig aan doen en dat is goed want het was een regenachtige nacht en begin van de dag. We maken nog even gebruik van het luxe sanitair en gaan op pad. Onder de trappen van de Nossa Senhora is een tunnel gemaakt waar we onderdoor rijden om de stad uit te gaan. Eerst nog even boodschappen bij de Lidl en dan op naar de Douro-vallei. We nemen niet de snelweg maar de N2 richting Peso da Régua. Het is een heftig slingerende weg die steil omhoog en naar beneden gaat. Peso da Régua is een knooppunt van wegen, spoorlijnen én de Douro op een betrekkelijk smal stuk vallei

Bruggen bij Peso da Regua

Foto Peso da Régua, knooppunt in de Douro-vallei

Peso da Régua is vaak geteisterd door overstromingen maar dat gevaar is nu minder doordat er in 1970 en 1980 dammen zijn gebouwd. De Barragem de Valeira is een indrukwekkend geheel met een waterkrachtcentrale erbij. De stroomversnellingen zijn daardoor voor een groot deel uit de rivier gehaald maar het blijft een kolkend geheel. De sluis is gigantisch hoog zodat ik mij afvraag of er wel eens een boot doorheen gaat.

Dam bij Peso da Régua

Foto Dam Douro bij Peso da Régua

Zicht op de Douro vanaf de Dam

Foto vanaf de dam op de Douro

Tot Folgosa blijven we op de N222 maar dan slaan we af de bergen in via de M512. Gelukkig een niet al te smalle weg zodat je elkaar goed kunt passeren en je niet stil komt te staan als je steil naar boven baat. Rene zijn rijkunst is gelukkig onovertroffen zodat ik rustig naast hem kan zitten (wel met samengeknepen billen). Hij loodst ons veilig naar de Quinta do Monte Travesso, een wijndomein waar je met de camper kosteloos mag staan. Het verdienmodel is de proeverij en verkoop van wijn. We hebben er een fantastisch uitzicht en hopen dat de wolken zich een beetje oplossen.

Quinta do Monte Travesso

Foto Quinta do Monte Travesso

De wijnproeverij startte met de uitleg over dit kleine wijndomein wat sinds 1896 hier zit en al 5 generaties wijnboeren kent. Ze hebben veel verschillende druivensoorten en maken rood, wit, rosé en olijfolie. Het wordt kleinschalig geperst waarbij ze ook nog rode wijn hebben die met de voeten wordt geperst. Een deel wordt gefermenteerd op roestvrijstalen vaten maar een deel ook nog op eikenhouten vaten, die na enkele jaren worden vervangen. Op dit moment is net alle wijn van 2022 overgeheveld in eikenhouten bewaarvaten en worden de overige vaten schoongemaakt en gedesinfecteerd zodat ze na de zomer weer gebruikt kunnen worden.

Fermenteer-vaten van roestvrijstaal en hout

Foto De fermenteervaten van roestvrijstaal en hout.

Na de uitgebreide uitleg kregen we natuurlijk ook de proeverij. Niet alle wijn is beschikbaar want op het Mondiale Concours in Bruxelles kreeg de Mote Travesso Reserva Tinto uit 2020 een medaille, maar deze wijn is niet meer verkrijgbaar. De eigenaar heeft voor zichzelf nog wel een 6-tal flessen. Wij proefden vooral de rode en witte wijn uit 2020 waarbij Rene voorkeur had voor de premium-versie en ikzelf voor de klassieke versie (Gouveio). Natuurlijk gingen wij niet weg zonder een aantal flessen mee te nemen en ook wat olijfolie want er is niet alleen de wijngaard maar ook de olijfgaard, waarbij de olie via een coöperatie wordt verwerkt. Met water en brood brachten wij de proeverij tot een mooi einde. Een rondje met Max door de wijn- en olijfgaard maakte de middag helemaal af. Benieuwd wat de morgen weer beleven want dan is het Sacramentsdag in Portugal, een nationale feestdag. Nu eerst nog een onweer afwachten dat recht over ons heen drijft en wat al een uurtje aan het rommelen is.

Proeverij van Quinta do Monte Travesso

Foto Proeverij van Quinta do Monte Travesso

Dreigend onweer boven Quinta do Monte Travesso

Dreigend onweer boven het wijndomein

1. Anneke Verlaan - Schijf:
    7 juni 2023
    Mooi dat René je zo overal kan brengen met zijn stuurkunst, dus zijn knijpbillen niet nodig.
    René zo doorgaan dan zal de rit zeker geslaagd zijn.
    Nog geen regen in Obdam wel zon met de wind nog in de verkeerde hoek om buiten te zitten. Tenminste bij mij. Nog veel plezier en blijf genieten van alles wat jullie tegenkomen onderweg.
  2. Inge:
    7 juni 2023
    En Max kreeg alleen water?