2023 - 3. Charleville-Mézieres - Tonnerre - 02.05.23 - Camper 321 km + 16.000 stappen

2 mei 2023 - Tonnerre, Frankrijk

Dag 3.  Charleville-Mézieres – Tonnerre – di. 02.05.23 – Camper: 321 km.

Het was een beetje fris en heel iets mistig maar gelukkig kwam de zon er snel door. We gaan richting Dun-sur-Meuse want daar pakken we de fietsroute “Langs Oude Wegen” op. Het is het stuk richting Troyes dat we in 2021 gemist hebben door de overstromingen destijds. Helaas ligt bij Dun-sur-Meuse de brug eruit zodat we een “deviation” hadden van 10 km. Grappig om te rijden tussen de Maas en het Maaskanaal: Canal de l’Est.

Voor Dun-sur-Meuse tussen Maas en Maaskanaal: Canal l'Est

Foto vlak voor Dun-sur-Meuse tussen Maas en Maaskanaal

Ongeveer 10 km verder komen we bij Romagne-sus-Montfaucon. Daar is het “Meuse-Argonne American Cemetery and Memorial. Er staan 14.246 grafstenen verdeeld over 8 grote velden, alle omzoomd door een haag van lindebomen. In 1918 was hier het Amerikaanse Eerste Leger van Generaal John J. Pershing. Hij had de opdracht om de Duitsers tussen de Maas en het Woud van Argonne bij Sedan te verslaan. In het offensief van 47 dagen hebben meer dan 1,2 miljoen Amerikaanse soldaten gevochten en er zijn er 117.000 gesneuveld of gewond geraakt. Bij Romagne ligt het grootste monument met de meeste gesneuvelden. “Tijd zal de glans van hun daden nooit doen verbleken” aldus generaal Pershing. Wij zijn er vooral stil van.

American Meuse-Argonne Cemetery and Memorial

Foto American Meuse-Argonne Cemetery and Memorial, 1 van de 8 velden

Even voorbij Romagne kunnen we lunchen bij Aire de la Court aan de D998. Het is er heerlijk stil en Max kan even rennen achter zijn bal aan. Dan vervolgen we de route langs Oude Wegen en we zien op 2 plekken de oude loopgraven aangegeven met rode stokken en linten. Het leek even de kronkelige loop van een beek maar dat was het dus niet. Iets links in het midden kun je het op de foto zien. We komen ook nog langs de “Abri du Kronprinz Frederik Wilhelm” waar hij als pro-forma commandant een eigen loopgravenstelsel had, ver weg van het mensonterend strijdgewoel.

Loopgraven bij Charpentry D998

Foto Loopgraven bij Charpentry D998

Dan besluiten we om kilometers te gaan maken en bij Chalons-en-Champagne pakken we de snelweg, de A26 naar Troyes. We rijden om Troyes heen naar de D444, die ons naar Tonnerre brengt in de Chablis. Camping la Cascade kennen we al van vroeger en we staan er tussen de Armancon en het Canal de Bourgogne. We installeren ons snel en gaan het stadje in op weg naar de Aldi maar helaas is deze uit het centrum verdwenen dus dan maar naar boven klimmen naar de Église Saint-Pierre de Tonnerre. Er is nu een restauratieproject voor het orgel van Jehan Gros uit 1610. In de vorige eeuwen zijn er al vaker restauraties geweest maar het blijft een kwetsbaar geheel. We menen Saint Jacques te zien maar een vriendelijke gids vertelt ons dat het Saint Roque is ofwel Rochus van Montpellier (1295-1327). Het lijken broers inclusief de bekende schelpen maar Roque wordt afgebeeld met een hond met brood in de bek. Hij is de beschermheilige van o.a. Pestlijders.

Tonnerre - Église Saint-Pierre

Foto Tonnerre – Saint-Pierre

Rond de kerk boven op de heuvel waait een koude wind dus dalen we snel af naar de Fosse Dion. Het is een 18de eeuwse wasplaats waar op onverklaarbare wijze een grote hoeveelheid water komt. Door de diepte en sterke stroming is de oorsprong nooit gevonden maar volgens de legende leeft er een slang op de bodem. Inmiddels hebben we 16.000 stappen gezet en gaan we richting camping. Via Google ontdekken we dat de Aldi inmiddels verbazend dicht bij de camping la Cascade is gesitueerd, dus daar doen we nog wat boodschapjes. Dan lopen we langs de sluisjes en het kanaal weer terug. We genieten van een welverdiend avonddiner met lekkere kalkoenfilets en sla.

Tonnerre - Fosse Dion

Foto Tonnerre – Fosse Dion

1. Inge:
    2 mei 2023
    De wasplaats heb ik vaak op foto's gezien. Vind ik erg intrigerend en mooi gebouwd. Toch blij, dat ik een wasmachine heb😄