2023 - 38. Aldeia da Ribeira - Lamego - di. 06.06.23 - Camper 164 km + 18.000 stappen.

6 juni 2023 - Lamego, Portugal

Dag 38. Aldeia da Ribeira – Lamego - di. 06.06.23 – Camper 164 km + 18.000 stappen

Een mooie tijd hadden we in Aldeia en Rene kon een handje helpen bij allerlei projectjes: moestuin, waterinstallatie, druppelinstallatie, drainage garage, droogtoilet, drainage septictank, deurkruk en verplaatsen zwembad. Het was niet alleen een nuttig verblijf maar heel veel genoten van een prachtige omgeving, vriendelijke mensen en heerlijk eten. Kortom wij komen zeker weer terug en kijken wat er nog weer allemaal is gedaan. Een hartelijk afscheid van Daniel en uitgezwaaid door Rik, Roosmarijn en Rock gaan we met mooi weer op pad.

Vertrek van Estrada Vale Paredes

Foto Vertrek Estrada Vale Paredes

We hadden de route niet helemaal bepaald maar al rijdende langs Guarda besloten we binnendoor naar Lamego te gaan. Bij Trancoso was het tijd voor een stop en “dat was niet verkeerd” zoals Rene placht te zeggen. Trancoso is een van de 12 historische dorpen van Portugal. Koning Dinis (ja die weer) trouwde hier met Isabel in 1283 en gaf haar de stad als huwelijkscadeau. Hij bouwde de muren die de stad nog steeds omringen en in 1304 was er de eerste vrije jaarmarkt van Portugal en nog steeds wordt die gehouden. Na een onvermijdelijk bezoek aan een Pastelaria liepen we onder de poort het stadje in. Als snel kwamen we op het kerkplein met de schandpaal ervoor. In veel dorpen hadden we een soortgelijke paal zien staan maar gisteren ontdekten we dat het een schandpaal was uit vroegere tijden.

Largo do Pelourinho met schandpaal

Foto Largo do Pelourinho met schandpaal

Vanaf de 16e eeuw woonden er veel Joden in Trancoso. In de wijk Judiaria zijn er smalle straatjes waar huizen veelal een brede (handel) en een smalle (wonen) deur hebben. Nu staan er zoveel heesters in dat ze het wel Hortensiastraat kunnen noemen. Hier vind je ook een centrum voor het erfgoed van de Joodse gemeenschap.

Joods straatje met dubbele deuren

Foto Joods Straatje met dubbele deuren

We lunchten op het terras in een kleine pastelaria in het centrum en aten een verrassend lekkere eigengemaakte hamburger met zelfgemaakte chips. Ondertussen hadden we uitzicht op de iets verder gelegen kerk waar een uitvaart was d.w.z. we zagen veel mensen komen met bloemen die even in de kerk waren en de lijkwagen parkeerde voor de deur. Na het kerkbezoek kwamen er vele nog naar de pastelaria voor een drankje en een hapje, kortom het was een aparte sfeer. Verkwikt gingen wij op weg naar Lamego en namen daar een steile kronkelweg vlak langs de Nossa Senhora dos Remédios. Maar precies bij de kerk versperde een bus ons de verdere weg. Deze had de bocht te kort genomen en zat helemaal klem. Na een half uur wachten leek het ons ook beter om terug te gaan. Op hoop van zegen tegen het eenrichtingverkeer in maar het kwam goed.

Vastzittende bus bij Nossa Senhora

Foto Vastzittende bus bij Nossa Senhora

Camping Lamego is niet klein maar luxe ingericht met hele aardige mensen. Ons snel geïnstalleerd en genieten van heerlijk weer en een prachtig uitzicht. Na het avondbrood besloten wij nog even te kijken bij de Nossa Senhora dos Remédios en de 686 treden in een rustig tempo naar beneden te lopen. Ondertussen de prachtige Azalejos bewonderen. De tegeltableaus geven inzage in het leven van Maria. Vorig jaar waren we in Braga bij de Bom Jezus waar een dergelijke kerk ook gebouwd is maar dan rond het leven van Jezus. De Nossa Senhora is veel soberder en mag ook nog wat onderhoud genieten. Halverwege kijken we even bij de grote grot zodat ook Max wat kan drinken bij het water.

Trappen met 686 treden naar Nossa Senhora dos Remédios

Foto Nossa Senhora dos Remédios met 686 treden

Het was toch een hele tippel naar beneden en eigenlijk wilden we met de taxi terug. Helaas kan dat in Portugal alleen als een hond in een afgesloten box zit. We besluiten eerst even wat te drinken en dan via de weg terug te lopen, beter voor onze knieën en heupen. Het is heel erg steil en op de camping aangekomen eerst maar even op het terras bij de bar iets drinken. Nu kan het nog, morgen wordt er regen verwacht. Lamego is een leuke historische stad maar morgen wacht ons de Douro-vallei met natuurlijk een Port-proeverij.

Uitzicht over Lamego

Foto Uitzicht over Lamego

Een van de azalejos over Maria

Foto Azalejos over Maria

1. Ely de Bie:
    7 juni 2023
    Het is allemaal weer wat ...een avontuur op zicht .
    Al die plaatsjes en weggetjes ,steegjes kerken en allerhanden we zijn er werr druk mee .!!
    Goed om het allemaal te lezen ...groetjrs van Jantina en Ely ...
  2. Inge:
    7 juni 2023
    Al dat Delftsblauw, maar dan anders🤣