2023 - 37. Aldeia da Ribeira - Rebolosa - ma. 05.06.23 - Fiets 22 km + 8.000 stappen

5 juni 2023 - Aldeia da Ribeira, Portugal

Dag 37. Aldeia da Ribeira – ma. 05.06.23 – Fiets 22 km + 8.000 stappen

Weer een verrassend zonnig ontbijt en Daniel schoof even aan. Het is de laatste dag en het is fietsweer, bijna geen wolkje aan de lucht dus lekker op het zadel geklommen. Altijd weer een klimmetje om de N332 te bereiken richting Aldeia da Ponte maar deze loopt naar beneden zodat je zo het dorpje in zoeft. Een beetje snelheid is wel fijn want er vliegen 5 gieren boven mijn hoofd die zweven om de warme thermiek.

Kerk met ooievaar Aldaia da Ponte

Foto Kerk met ooievaar Aldeia da Ponte

In het dorpje zijn de straatjes altijd smal en je weet dat je in de bebouwde kom bent door de kleine keitjes. Buiten de bebouwde kom zijn de wegen van asfalt. Op de kerk zag ik een ooievaar en dat is een plaatje waard. In Aldeia da Ponte is een piepklein postkantoortje met een mogelijk nog kleinere brievenbus. Wellicht dat de ansichtkaart aankomt. Dit keer ga ik over de oude Romeinse brug het dorp uit. De grote stenen zijn niet gemaakt om te fietsen dus stap ik na 2 meter toch maar af.

Romeinse brug Aldeia da Ponte

Foto Romeinse brug Aldeia da Ponte

Even voor Alfaiates staat in het buitengebied, waar ik een ooievaar zie foerageren, staan de ruïnes van het klooster van Sacaparte. Het klooster is in deplorabele staat en is onderdeel van een uitgestrekt domein met fonteinen en veranda’s. In de buurt van de ruïnes is nog een oude Dolmen te vinden waar nog slechts 3 stenen van over zijn

Sacaparte, oude klooster buiten Alfaiates

Foto Sacaparte, het oude klooster buiten Alfaiates

Vervolgens rijd ik Alfaiates binnen langs het restaurant van Sandra Matos. Ik zie het monument voor de stier en dat is hier in de omgeving echt wel een ding en je ziet vaak verwijzingen of kleine arena’s staan die in de zomer gebruikt worden.

Monument voor de stier in Alfaiates

Foto Monument voor stier in Alfaiates

Langs het monument en het kasteel in renovatie, rijd ik door Alfaiates richting Rebolosa. Ik moet toch een beetje door gaan fietsen want onweersbuien formeren zich alweer en een zacht gedonder is hoorbaar. In het centrum staan de letters Rebolosa, al was het hier een wereldstad. Er is zelfs een toeristkantoortje en een info-bord maar zo te zien wordt dit maar heel sporadisch gebruikt.

Rebolosa, kleine wereld-plaats

Foto Rebolosa, kleine wereld-plaats

Buiten Rebolosa word ik begeleid door een tweetal ooievaars die laag boven de weg zweven. Het is wel genieten van de natuur. Toch ben ik blij wanneer ik het bordje van Aldeia da Ribeira zie want de regen komt al in de verte naar beneden. Nog even stevig doortrappen want de weg naar Daniel & Janna loopt natuurlijk wel omhoog. Bij de camper is Rene al heel erg druk geweest want morgen vertrekken wij richting het Noorden van Portugal. Waar we precies uitkomen zien we nog wel.

Aldeia bereikt met regen op de achtergrond

Foto Aldeia bereikt met regen op de achtergrond

Bij het huis wacht nog een klus want Rik & Roosmarijn zijn druk bezit het zwembad te verplaatsen naar de nieuwe, mooi uitgevlakte plek. Extra handjes worden zeer op prijs gesteld. Ook Daniel is weer terug uit Sabugal waar hij een onderhoud zou hebben met de burgemeester over de elektriciteit maar zoals gewoonlijk kwam er weer een spaak in het wiel. Tijd zal leren hoe dit afloopt. Het zwembad verplaatsen we snel maar het onweer dat zich met zwarte wolken aandient blijft op afstand, het weer is alleen wel wat benauwd.

Verhuizing van het zwembad

5 juni 2023
    Goeie terugreis!
  3. Inge:
    6 juni 2023
    Jullie hebben veel gedaan en van de omgeving gezien. Rene, jouw werkvakantie zit erop! Nu weer heerlijk ontspannen rondtoeren en de camper door (te) smalle straatjes manoeuvreren. 🤭 Kine heeft vast wel een mooie route uitgestippeld. Dus dat wordt weer genieten. Ook voor alle lezers van dit reisverslag.