2023 - 35. Vilar Formoso - za. 03.06.23 - 9.000 stappen

3 juni 2023 - Aldeia da Ribeira, Portugal

Dag 35. Vilar Formoso – za. 03.06.23 – 9.000 stappen

Bij de ochtendwandeling met Max stuitte ik vanmorgen op een slang, die dood op de weg lag. Het was een zgn. Gladde Slang, gelukkig niet giftig. Het is de eerste zaterdag van de maand en dat betekent dat er in Vilar Formoso een hele grote markt is met marktlieden uit Portugal en Spanje en er zijn veel kooplieden bij met een zigeuner-achtergrond.

Slang op Estrade Vale Paredes

Foto Slang op Estrade Vale Paredes

Het weer deze morgen was goed, de regen bleef voorlopig weg en met Rik, Roosmarijn en Rock liepen we de markt af die zich door Vilar Formoso kronkelde. Natuurlijk veel kleding, schoenen en gereedschap maar ook standjes met mooi hand-gesmeed tuingereedschap. Tafelkleden in vele soorten kwamen voorbij en ook een kleed van 4 meter, die had ik thuis nog niet ontdekt. Mocht je levende kippen, mussen of tropische vogels willen, dat is allemaal verkrijgbaar. Voor Daniel namen we preiplantjes mee, die ontbraken nog in de moestuin.

Zicht op markt Vilar Formoso

Foto markt van Vilar Formoso

Na enkele uren werden we hongerig maar het is gebruikelijk om op de markt te eten waar lekkere kippen worden gegrild op de vele barbecues. Het brengt wel veel rookontwikkeling mee, wat ze kennelijk gewend zijn. De lange tafels zijn met stenen borden gedekt en we kunnen zo aanschuiven en genieten van kip met brood en als dessert natuurlijk een Pastel de Nata.

Lunch op markt Vilar Formoso

Foto Lunch op markt Vilar Formoso

Op de terugweg maakten we een stop bij Wijnhuis Pocas waar je in de kelder in luilekkerland waant als je van wijn houdt. Het bijzondere is dat er heel veel oudere wijnen zijn met verweerde etiketten. Het is moeilijk een keuze te maken maar de wijn-app op Rene zijn telefoon geeft ons een beetje richting. We schaffen ons een Douro-wijn aan: een Vinho Tinto, Scarpa uit 1990. Voor een Port-proeverijtje doen we een Frei João uit 1998 en een Quinta do Crasto uit 2013. Benieuwd hoe dit uitpakt.

Wijnkelder Vilar Formoso

Foto Wijnkelder Vilar Formoso

Nu we er toch in Vilar Formosa zijn even gebruik gemaakt van de pin-faciliteiten en natuurlijk boodschappen gehaald. Op verzoek halen we Olijf-crème, die hier in grote potten verkrijgbaar zijn en weinig kosten. Op weg naar huis worden we weer ingehaald door de regen en enige donderslagen klinken door de lucht. Het is goed voor de moestuin en de prei.

Wijnhuis Pocas voor Porto & Douro

Foto Wijnhuis Pocas voor Porto & Douro