2023 - 33. Aldeia da Ribeira - Aldeia de Ponte - do. 01.06.23 - Fiets 10 km + 6.000 stappen

1 juni 2023 - Aldeia da Ribeira, Portugal

Dag 33. Aldeia da Ribeira – Aldeia da Ponte - do. 01.06.23 – Fiets 10 km + m + 6.000 stappen

Gisteravond was er bij het avondeten een verrukkelijke Rucola-salade uit de eigen moestuin van Daniel. De eerste groente kon worden geoogst en de sla had zo ontzettend veel smaak! Dat smaakt naar meer. Vandaag werd weer een klusdagje want Rick en Rene willen de 2 droogtoiletten graag afmaken.

Rucola-salade uit eigen tuin

Foto Rucola-salade uit eigen tuin

De regenvoorspelling was dat het tot drie uur droog zou blijven, dat nodigde uit tot een tochtje op de fiets. Vol goede moed op weg maar bij Aldeia da Ponte hoorde ik alweer enige donderslagen en tussen Aldeia en Rebolosa zag ik vanaf de heuvel een dikke bui. De eerste druppels voelde ik al komen dus maar weer omgekeerd terug naar Aldeia da Ribeira. Gelukkig was ik al snel uit de druppels en kwam ik vrijwel droog terug na wel 10 hele kilometers.

Fietsen naar Aldeia da Ponte

Foto Fietsen naar Aldeia da Ponte en terug

Het bleek een goede keuze want de bui kwam toch bij ons aan en bracht dit keer ook hagel mee. De moestuin van Daniel wordt door de natuur echt gesaboteerd: droogte, wateroverlast en hagel zijn niet best voor het gewas. Ook de mannen moesten telkens de werkzaamheden staken aan het droogtoilet en schuilen voor de bui. Zo schiet het werk niet op. De elektriciteitsaansluiting kwam ook in mineur. Na maandenlang wachten leek het maandag erop dat er schot in de zaak kwam maar vandaag blijkt dat ze weer terug bij af zijn. De gemeente lijkt een dubieuze rol te hebben omdat er ook Europees geld in meespeelt. Lezend in allerlei blogs over aansluitingen in Portugal blijkt dat je heel erg vasthoudend moet zijn en dat je vaak van kastje naar de muur wordt gestuurd. Snel even iets regelen is er hier helaas niet bij.

Vervolg werk droogtoilet

Foto Vervolg werk droogtoilet

1. Max:
    1 juni 2023
    Het droogtoilet is doorgetrokken door de natuur