2023 - 31. Aldeia da Ribeira - Sabugal - di. 30.05.23 - Spark 60 km + 9.000 stappen

30 mei 2023 - Sabugal, Portugal

Dag 31. Aldeia da Ribeira - Sabugal – di. 30.05.23 – Spark 60 km + 9.000 stappen

Gisteren was het klusdag, vandaag is het wasdag geworden. We hadden al even geen wasmachine gezien maar met het kluswerk van gisteren was het nodige te verschonen. Rene bracht eerst Daniel naar Soito zodat wij de beschikking hadden over de Spark. Voor het wassen waren er 3 opties: met de hand maar gezien de regen vandaag wordt dat niks dus dan of naar Guarda of naar Sabugal omdat daar wasmachines en drogers zijn. Gezien het weer kozen wij voor Sabugal want de verwachte regen nodigt niet echt uit om iets anders te gaan doen. Sabugal ligt op 30 km maar je doet er toch al snel 40 minuten over er te komen.

Dreigende wolken boven Sabugal

Foto dreigende wolken boven Sabugal

Gelukkig was er niet alleen een Portugese gebruiksaanwijzing maar ook een Engelse, wat voor ons makkelijker te volgen is bij het was- en droog-paradijs. Als de was draait kunnen de boodschappen worden gedaan. Hier word je niet geacht zelf je groente af te wegen maar wordt dat door iemand gedaan nadat je héél lang hebt gewacht. In Vilar Formoso moet je het zelf doen en werken ze gelukkig met nummers, anders is het lastig zoeken.

Wasmachine-paradijs Intermarché

Foto Was- en droog-paradijs Intermarché in Sabugal

Na de boodschappen even tijd voor een koppie want het wasprogramma is nog niet af. Daarna alles in de droger en Rene doet als een echte Portugese man: hij blijft mooi aan de bar zitten bij een café con leche. Met Max loop ik nog een rondje om naar het atletiek- en voetbalstadion, best groot voor Sabugal (volgens Wikipedia 419 inwoners). We zien zelfs een stukje blauwe lucht. Alles klaar, dan rijden we via Alfaiates terug want dan kunnen we een blik werpen op het Castelo wat ook weer door koning Dinis werd gebouwd in de 13e eeuw. Meer dan een blik wordt het ook niet want het is begonnen te regenen en daarnaast zijn ze druk bezig met de renovatie van het geheel dus er zijn allerlei bouwkranen, stellages en afdekzeilen. Niet echt bezienswaardig op dit moment. De naam Alfaiates heeft een Arabische oorsprong van Al-heat, wat muur betekent.

Voetbalstadion Sabugal

Foto Atletiek- en voetbalstadion Sabugal

Alfaiates was een aantal eeuwen provinciehoofdstad maar nu is Sabugal belangrijker. Ook Aldeia da Ribeira onder de gemeente Sabugal. De gemeente profileert zich met 5 Middeleeuwse stadjes: Sorthela, Vilar Maior, Alfaiates, Sabugal en Vila do Touro. Het laatste dorp hebben wij nog niet bezocht. De regen klettert in de middag op onze camper maar gelukkig wordt het lichter als Rene weer naar Soito rijdt om Daniel uit zijn werk op te halen. Een rondje met Max zit er nog wel in.

Foto Info-bord gemeente Sabugal met 5 Middeleeuwse stadjes

Foto Info-bord gemeente Sabugal met 5 Middeleeuwse stadjes

1. Max:
    30 mei 2023
    Draaien, draaien, alles in de wasmasjien.
    Kan nu ook met een droger, begrijp ik.
    Kan aan dat liedje een couplet worden toegevoegd,😂😂
  2. Gina:
    30 mei 2023