2023 - 2. Charleville-Mézieres - 01.05.23 - Fiets 35 km

1 mei 2023 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Dag 2  Charleville – Mézieres – 01.05.23 – fiets: 35 km.

Een goede nachtrust is heerlijk na een intensieve reisdag maar om half acht werden we wakker door een geagiteerde Franse buurvrouw die buiten driftig aan het bellen was. Het is droog maar niet zo mooi zonnig als gisteren en omdat de berichten zijn dat er ’s middags regen komt, gaan we vanmorgen fietsen. Na het douchen loop ik tegen de bakkerswagen aan en kan de verleiding niet weerstaan voor een pain raisin, die we bij het ontbijt lekker delen. De fietsen van de camper gehaald en de fietsmand van Max bij Rene achter op de fiets geplaatst. Ik kan een van mijn oranje Ortlieb-tassen achter bij mij aanhaken. Om kwart voor tien lekker op pad. Het fietspad langs de Maas is heerlijk vlak en nauwelijks wind dus als snel komen wij bij Montgy-Notre-Dame en zien prachtige bloesem aan de fruitbomen.

Bloeiende fruitbomen langs de Maas

Foto fruitboom langs de Maas

Na Nouzonville komen we bij de Ecluse van Jogny-sur-Meuse. Allerlei kunstzinnigheden zien we daar, zelfs een stalen fietser. Niet zo verwonderlijk want hier vind je “La Voie Verte Trans-Ardennes. Dit is een onderdeel van het grote Europese project van de Maasfietsroute (Euro Velo 19) waardoor je kunt fietsen van de bronnen van de Maas in de Haute-Marne bij Langres (Frankrijk) tot aan de monding in de Noordzee bij Rotterdam.

Ecluse Jogny-sur-Meuse

Foto Ecluse Jogny-sur-Meuse

We merken dat de wind iets gaat opsteken en het wordt wat bewolkter. We rijden door naar Bogny-sur-Meuse en doen een koppie langs de “Meuse” met uitzicht op de Pont Jean-Rogissart. Er wapperen diverse Europese vlaggen en we zien de vlag van Portugal en Nederland broederlijk naast elkaar, hoe toepasselijk voor ons. We laten ons de “tartelette framboise + citron” goed smaken, we hebben al de nodige calorieën verbruikt. Ook hier tieren de ganzen welig en een paartje komt voorbij met 5 pullen. Het is hier nog 36 km naar Haybes waar we in 2021 nog waren toen de Maas overstroomde en wij weg regenden uit dit gebied. Toen fietste ik een deel van de Maasroute van Cuijk, langs Maastricht, Luik, Namen en Dinant, die toen allemaal onder water kwamen te staan.

Koppie langs de Maas bij Bogny-sur-Meuse

Foto Meuse bij Bogny-sur-Meuse

Terugfietsend hebben we wind mee maar niet altijd moppert Rene want de Maas is hier nogal bochtig. Aan de overkant loopt nog een spoortraject en we zien het fleurige treintje van Alsace langskomen. Het sluisje van Jogny-sur Meuse wordt druk gebruikt, nu door vriendelijke vissers. Het is 1 mei en een vrije dag dus langs de Maas zien we veel wandelaars, fietsers en dus vissers. We rijden hetzelfde pad maar dan de andere kant uit en toch is het niet saai omdat je steeds weer andere uitzichten hebt. We blij dat het fietspad vlak is want de hellingen zijn erg steil! Bij het sluisje is aangegeven dat in 1991, 1993 en 1995 deze helemaal overstroomd was.

Ecluse Jogny-sur-Meuse met waterstanden

Foto Ecluse Jogny-sur-Meuse met waterstanden

De bewolking neemt toe dus tegen het middaguur zijn we blij weer bij de camping in Charleville-Mézieres te zijn. We hebben toch weer 35 km gefietst. De fietsen snel op de camper gezet en dan wandelen we het stadje in. Bij Brasserie Ducale vinden we een plekje voor de lunch, de terrassen zijn ondanks het weer goed gevuld. Gelukkig is het niet lang wachten op onze omelet en kalkoenfilet want de eerste druppeltjes komen al snel. Ons Franse buurmeisje is gek van Max en kan het niet nalaten hem steeds weer iets te geven. Na het betalen komen we buiten en het giet uit de lucht. Gelukkig is het plein omzoomd door overkappingen voor de winkels en restaurantjes daardoor blijven we nog droog. De middag brengen we rustig in de camper door wat lezend en kijken naar de tv want dikke buien en onweer wisselen elkaar af. Vandaag zal het wel een beetje rustig blijven qua campers verwachten wij, al trotseren de Jeu-de-Boulers wel de regen.

Lunch op de Place Ducale

Foto lunch op het Place Ducale

1. Inge:
    2 mei 2023
    Ja, de lunch was verdiend! En misschien morgen ook weer zon.