2023 - 22. Serra da Estrela - zo. 21.05.23 - 10.000 stappen

22 mei 2023 - Serra da Estrela, Portugal

Dag 22. Serra da Estrela – zo. 21.05.23 – 10.000 stappen

Met Janna & Daniel vandaag op stap in de 4-wheel-drive van Rick omdat we naar de Serra da Estrela gaan op ongeveer anderhalf uur rijden. Om ons heen zien we donkere wolkenpartijen want in de middag gaat het regenen. Max kon thuisblijven, goed verzorgd dor Rick & Roosmarijn. Onderweg even een break bij het Festa da Caça Casteleiro, een jagersfeest met veel trommels en 1 accordeon. Het is meteen een klein marktje met ook roofvogels zoals uiltjes en een gier.

Festa da Caça Casteleiro

Foto Festa da Caça Casteleiro

We komen langs Belmonte en passeren het spoor. In Portugal worden hier veel oude sporen weer helemaal gerenoveerd voor nieuw treinverkeer. Covilhã is een echte bergstad met heel veel steile straten maar ook heel veel kunst. Daniel kent hier goed de weg want hij heeft er een jaar gestudeerd. Snel komen we in de echte bergen met haarspeldbochten, steile afgronden, weidse uitzichten en diverse stuwmeren, gevoed door de Zêzere. Bij Covão do Boi zijn er veel natuurlijk gevormde zuilvormige blokken. Op een daarvan is in graniet groots uitgehakt een sculptuur van de patroonheilige van de herders: Senhora da Boa Estrela. Het meer dan 7 meter hoge werk is ontworpen door Antonio Duarte en werd in 1946 ingehuldigd. Het wordt veel bezocht gezien alle lampjes en bloemen. We dalen af naar het beeld en klimmen er dan vervolgens omhoog. Met onze stramme spieren voelen we wel dat we geen 18 meer zijn. Af en toe een helpend handje van Janna is meer dan welkom.

Senioren da Boa Estrela

Foto Senhora da Boa Estrela

De route gaat verder naar de Torre, het hoogste punt van het gebergte en van continentaal Portugal op 1993 hoogte. De top zelf is weinig spectaculair met een afgeplatte top, de nodige toeristenwinkels en skiliften. Er is nog een zuil gemaakt, zodat alles bij elkaar toch boven de 2000 meter komt. Makkelijk bereikbaar, zo ook voor een grote groep motorrijders uit Spanje. Het is lunchtijd geworden en we nemen een lekkere bonensoep en een plate met Serre-kaas, ham, eigengemaakte boter en jam en geweldig lekker brood. Het is smikkelen geblazen en we nemen 2 grote potten van de jam mee. Een grote pot blijkt maar 200 gram te bevatten. Buiten zien we dat we een regenbui hebben gemist, maar dat is niet erg.

Torre Serra da Estrella 1993 m.

Foto Torre Serra da Estrela 1993 m.

We vervolgen onze route richting Manteigras en komen bij Poço do Inferno, een canyon met prachtige watervallen en lagunes. De hoogste waterval is 10 meter en omdat we op 1080 meter zitten is het water van de Leandres-rivier heel erg koud. Toch doen Janna & Daniel hier geregeld de canyon en plonzen in het water. Mijn vingers erin vond ik al meer dan genoeg. Via een smal paadje klimmen we omhoog tot boven de waterval en genieten van de natuur om ons heen. Het is zeker niet te afgelegen want de diverse picknickplekken worden gezien het afval goed gebruikt. De brandnetelthee van Janna smaakt hier heerlijk met wat kersen.

Canyon Poço do Inferno

Foto Canyon Poço do Inferno

Recent heeft Janna een onverharde binnendoor-weg gereden die goed te doen was richting Manteigas. Tot onze verbazing komt ons ook nog een buscamper tegemoet, wel even uitkijken waar je elkaar kunt passeren. Voor Manteigras moet je steil afdalen en ons overkomt een “aha-erlebnis” want vorig jaar waren we hier met onze eigen camper en kwamen we met enig billenknijpen gelukkig heelhuids beneden. Met de 4-wheel-drive is alles toch wat makkelijker. Met de N18 gaan we naar Guarda voor het echt hoogtepunt van de dag (nou ja): een bezoek aan de wasserij en Lidl want ja, ook dat moet gebeuren en Guarda ligt toch ruim een uur van Aldeia da Ribeira af. Tegen acht uur zijn we weer terug, onderweg nauwelijks regen gehad maar wel hele donkere wolken in de verte gezien. We zien dat er het nodige is gevallen in Aldeia en Daniel neemt meteen poolshoogte bij de moestuin en is blij met wat hij ziet.

Wasserij in Guarda

Foto wasserij in Guarda

1. Ely de Bie:
    22 mei 2023
    Het is me allemaal weer wat ,een tochtje met de 4 wiel is al een belevenis op zicht. Heel appart allemaal , zo,n dagje er toch even uit..!! Nog heel veel vakantie plezier toegewenst en we kijken uit naar een volgende vlog ( daar er nog genoeg van zij en komen ha ha ). Groetjes van Jantina en Ely
  2. Max:
    22 mei 2023
    Maandag, Marc en Bele zijn geland op Mykonos, gaan twee weken "eilandjes springen".
    Zo te lezen, vermaken jullie je wel. Zelfs een bezoek aan een wasserette oogt als een bezoek aan een Museum van Moderne Kunsten. Groetjes