2023 - 20. Aldeia da Ribeira - vrij. 19.05.23 - 12.000 stappen

19 mei 2023 - Aldeia da Ribeira, Portugal

Dag 20. Aldeia da Ribeira – vrij. 19.05.23 – 12.000 stappen

Een pittig koude wind waaide er vannacht weer vanuit de sierra, dus toen we naar het centrum wandelden moest wel de warme fleece en jas aan. Over de weg naar het centrum wandelen levert prachtig uitzicht op en we herkennen inmiddels ook dorpjes zoals die met de toren en ruïne van Vila Major. Ongelooflijk stil horen we de enkele auto al van kilometers ver aankomen. De schone lucht geeft korstmossen een kans en langs de weg was een oude boom er helemaal mee overwoekert.

Eikenboom met korstmossen Rua da Escola

Foto oude eikenboom met korstmos overwoekert aan de Rua da Escola

Als afval-toeristen zijn we naar het dorp gelopen. Zo klein als Aldeia is met ongeveer 30 inwoners, ook hier doen ze aan afvalscheiding voor papier – plastic/blik – stevig plastic en restafval. Onderweg worden we een enkele keer ingehaald door dorpsbewoners, die ons met Max herkennen en vrolijk zwaaiend passeren.

Afval-toerisme in Aldeia

Foto afvalscheiding centrum Aldeia

In het centrum lopen we naar de brug over de Rio Cesarao, waar nu nog redelijk veel water in staat. Niet veel verder ligt de grote begraafplaats van het dorp met een ongelofelijk grote hoeveelheid plastic bloemen, die met de stevige wind nu met pot en al van de graven waaien.

Rio cesario in Almeida

Foto Rio Cesarao in Almeida

Teruglopend worden we bij een huis aangehouden door een tweetal bewoners en we moeten even mee naar binnen. Gelukkig kunnen we iets van Frans spreken zodat we elkaar verstaan. Het zijn de ouders van vrienden van Daniel die een ruim beneden appartement hebben met woonkamer/keuken, slaapkamer en grote badkamer. We kunnen het gebruiken en ze zijn bezorgd of wij het niet te koud in de camper hebben. Ontzettend aardig en we krijgen vervolgens nog een tas vol met kersen en een tas aardappels mee zodat we niet zullen verhongeren. Terug bij het huis van Janna & Daniel aangekomen, wordt het een middagje tuinen. Daniel is druk bezig met een bewateringssysteem voor de fruitbomen, Rick bedient de bosmaaier voor het hoge gras, de bramen en rozebottelstruiken en Rene doet het nodige handwerk met de grote knipschaar. Het is zeker niet koud meer en een pet voor de zon is wel een must.

Werken in de moestuin

Foto werken in de moestuin

1. Max:
    20 mei 2023