2023 - 1. Reis Frankrijk-Spanje-Portugal - mei & juni - 30.04.23 - Camper 405 km

30 april 2023 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Dag 1 Obdam – Charleville – Mézieres – 30.04.23 – 405 km.

Het was intensief de afgelopen tijd omdat Rene veel heeft gewerkt, wij in Drouwen aan de Gasselterstraat 7, huisje 54 kochten en ik afscheid nam als zaalwacht bij Cinema Oostereiland. Vrijdag de 29ste was het vertrek gepland maar omdat Emke en Remco uit Zweden nog een Fika Fest gaven bleven we nog een extra nachtje thuis. Rene stond om 5.30 uur als eerste onder de douche, een unicum dus ook vroeg met Max een klein rondje. Het was een koude nacht en dat leverde een mooi plaatje op van de ochtendnevel bij de Fazant in Obdam.

Obdam in ochtendnevel

Foto Obdam in ochtendnevel

Rustig de laatste klusjes gedaan als stofzuigen, vuilnisbakken, koelkast leeg en dan om 7.30 uur vertrek nadat we buurvrouw Anneke nog snel even gedag zegden, ook zij was vroeg wakker. Heerlijk rustig op de weg en bij Heemskerk neemt Kine het stuur even over tot de grens bij Hazeldonk. Daar nemen we een lekker bakkie koffie en thee. Bij Brussel rijden we bij vliegveld Zaventem onder een vliegtuig door. De wegen in België zijn als gewoonlijk vaak slecht met veel kuilen en oplappingen. Voor Brussel zien we nog de supporters van SV Mechelen, die verzamelen op een parkeerplaats. Het ziet er geel/rood van. Zij spelen de bekerfinale tegen Antwerpen en verliezen met 2-0. In Nederland verliest Ajax van PSV met strafschoppen.

Vliegveld Zaventem bij Brussel

Foto vliegveld Zaventem

Om 12.45 rijden wij de grens met Frankrijk over en al heel snel zijn wij in Charleville-Mézieres bij camping du Mont Olympe langs de Maas. We hebben dan 405 km afgelegd. Het is er al druk met campers van vooral pensionado’s en verdere een enkele tent en caravan. Na een snelle lunch het stadje in en al snel in de zon een terras gevonden op het Place Ducale met heerlijke ijscoupes. Charleville is een van de oudste steden en Karel IX van Frankrijk trouwde hier in 1570. Charles de Gonzague maakte van het Place Ducale in 1606 het economische centrum van de Ardennen. In WO-I was de Duitse Generale staf in Charleville gevestigd.

Place Ducale en ijscoupes

Foto Place Ducale met ijscoupes

Wandelend door de mooie straatjes, zien wij veel verwijzingen naar Arthur Rimbaud, die in 1854 hier geboren is. In Frankrijk een bekende dichter met stormachtige affaires. Als hij 21 is zegt hij de literatuur al vaarwel en richt zich op reizen. We lezen: Volg het lot van de mand met wind aan zijn voeten. Dan komen we bij het Instituut International de la Marionnette en in september is hier jaarlijks het Festival Mondial des Theatres de Marionnettes. Bij de entree is er een speciaal Marionnetten-uurwerk wat wij jammer genoeg niet in werking zagen.

Instituut International de la Marionnette

Foto Instituut International de la Marionnette

De nodige stappen zijn gezet (totaal vandaag toch 14.000) en we installeren ons in het zonnetje naast de camper met zicht op prachtige roze bloesembomen. Al snel zakken we weg en voor we het weten is het etenstijd. Na de afwas nog even een rondje langs het haventje naast de camping met Max. De lampen geven een feeëriek zicht. Moe zoeken we op tijd ons slaapmandje op in een nog warme camper.

Haventje bij avond naast camping Mont Olympe

Foto haventje Charleville-Mézieres in de avond

1. Anja de raad:
    1 mei 2023
    Veel plezier en geniet maar weer
  2. Coby Schilder:
    2 mei 2023
    Leuk hoor Kine weer heerlijk samen op reis met je man. Lekker genieten de komende tijd!
  3. Anneke Verlaan - Schijf:
    9 mei 2023
    De ijscoupe zag er zeker lekker uit en zal ook lekker gesmaakt hebben.