2023 - 17. Sabugal - Alfaiates - di 16.05.23 - Citroen Jumpy 50 km + 9.000 stappen

16 mei 2023 - Alfaiates, Portugal

Dag 17. Aldeia da Ribeira – di. 16.05.23 – Citroen Jumpy 50 km + 9.000 stappen

Donkere wolken waren er boven de Sierre de Estrella maar helaas regende het hier niet. Daniel zit voor zijn moestuin op een goede regenbui te wachten maar het moet nu maar elke avond met de hand gebeuren uit de bron ernaast. Met hem een kopje thee gedronken voordat hij naar zijn werk in Soita ging. Na een rustig ontbijt konden wij met de Citroen Jumpy naar Sabugal. Daar zien we dat er op een buitenterrein een markt is. Er is heel veel ruimte en de kramen voor kleding, schoenen en gereedschap liggen ver uit elkaar, voor ons een nieu fenomeen. We doen nog snel even boodschappen bij de Intermarché voordat het lunchtijd is.

Markt in Sabugal

Foto terrein voor markt in Sabugal

Met Daniël afgesproken om samen te gaan lunchen in Alfaiates. Het restaurant van Sandra Matos is sinds kort open en voor iets meer dan 10 euro krijgen we een heerlijke bonensoep, een mixed-grill plate met rijst, aardappels en salade en nog fruit en koffie/thee toe. Vanavond hoeven we niet te koken. Onderweg hadden we al gezien dat er een meertje was bij Alfaiates en na de lunch rijden we over de dam en stuw naar het recreatiegebied toe.

Dam en stuwmeer Alfaiates

Foto stuwmeer bij Alfaiates.

Jammer dat we het niet vorig jaar hebben ontdekt want er is een prachtige camperplaats met elektriciteit en water bij waar je kennelijk voor niets mag staan. Het is een vrij groot inclusief zwemplankier in het meer maar het is te fris om erin te duiken. Max vermaakt zich opperbest met rennen en snuffelen. We houden deze plek in ons achterhoofd om mogelijk later nog eens te gaan staan.

Max en Rene bij stuwmeer

Foto Rene & Max op het strand bij Alfaiates

In de zomer is het hier erg druk volgens Daniël maar nu zijn wij de enigen hier. Na de lunch komen de gemeentelieden voor het nodige snoei- en maaiwerk. De kiosk is opengebroken maar het openluchttheatertje ligt er prachtig bij. De schildering van de schildpad is prachtig gedaan.

Openluchttheatertje met schildpad

Foto openluchttheatertje met schildpad

Van een bloeiende gele bremstruik maak ik een foto als digitale verrassing voor schoonzus Antoinette die jarig is. Helaas kom ik er later achter dat we niet op de maandag maar op de dinsdag leven. Ja, dat gebeurt op vakantie, je raakt de tijd kwijt. Terug in Aldeia da Ribeira is het voor mij siësta-tijd. Rick & Roosmarijn zijn met Rock gisteren teruggekomen. Zij wonen in het boven-appartement in Aldeia.  Rene gaat met Rick op zijn praatstoel over alle mogelijkheden die er voor dit terrein zijn. Het is mooi om nog te kunnen dromen over de toekomst.

Bloeiende brem

Foto bloeiende brem

1. Max:
    Goed bestede dag!
  2. Anneke Verlaan - Schijf:
    16 mei 2023
    Wel warmer als bij ons maar gelukkig niet zo heet Kine.
    En Max ziet al veel op zijn jonge leeftijd en ik denk dat hij het lekker vindt als hij rennen mag.
    Blijf genieten !!!!!!
  3. Gonny:
    16 mei 2023
    Een frisse dag vandaag, vandaag hadden we spinning training van Fleur, Anja was ziek. Was een pittige les. Het is goed weer om buiten te werken, bij de Giro in Italië veel regen. Veel plezier daar.