2023 - 14. Salamanca - Aldeia da Ribeira - za. 13.05.23 - Camper 206 km + 16.000 stappen

14 mei 2023 - Aldeia da Ribeira, Portugal

Dag 14. Salamanca – Aldeia da Ribeira za. 13.05.23 – Camper 206 km + fiets 0 km + 16.000 stappen

Al vroeg hoorden we onze buren bezig. Gisteren waren er een aantal Ierse Reizigers aangekomen met enorme caravans en de nodige handelswaar want gisteravond werd er allerhande meubeltjes uitgepakt en verkocht. Een groot plakkaat op de achterruit met James O’Brian RIP. Mogelijk dat ze naar Fatima gingen waar op 13 mei een enorme bedevaart is omdat de 3 herderskinderen in 1917 daar een Maria-verschijning zagen. Wij gaan ook op weg naar Portugal maar niet zo ver, de grens is op ongeveer 120 km al bereikt.

Weg naar Portugal

Foto Autoweg A62 naar Portugal

In Vilar Formoso eerst boodschappen bij de Carrefour en dan tanken. Vroeger was hier een enorme grensovergang maar nu is alles open. Wel staat er nog een grote brigade met douaniers te wachten maar wij kunnen zo door. De grens is voor ons niet duidelijk: het ene moment rijd je in Portugal, dan weer in Spanje en dan weer in Portugal. Wij gaan naar Almeida waar grote vestingwerken zijn. Al in 1297 was het als Portugees grondgebied erkend door Spanje me het wisselde nog wel eens. Dan weer Spaans, dan Frans, dan Engels onder Welligton en dan weer Portugees. Wij lopen onder een van de ingangen het kleine stadje binnen.

Toegangsweg Fort Almeida

Foto Poort naar Almeida

Het huidige fort werd in 1641 ontworpen door Vauban (in 2020 bezochten wij zijn kasteel op weg naar Vezelay). Het is een 12-puntige ster en je kunt er uren rondlopen met prachtig verzichten op de Sierre de Estrella aan Portugese kant en de Sierra de la Pena aan de Spaanse kant. Om al het gras van de vestingwerken bij te houden loopt er ook nog een schaapskudde rond.

Foto vestingwerk Almeida

Natuurlijk maakt dat wandel

Vesting Almeida met uitzicht

en hongerig en in een piepklein restaurantje “Talmeyda” eten we een lekkere groene salade en een octopus-salade. De serveerster komt uit de Oekraïne en de eigenaar heeft haar familie geadopteerd. De eerste 10 jaar zal zij zeker niet teruggaan en waarschijnlijk helemaal niet met een Portugese vriend. In de kleine straatjes komen we nog een apart huis tegen het “Roda dos Expostos House”. Het luik aan de rechterkant uit 1843 kom geopend worden om daar ongewenste kinderen achter te laten. Voor die tijd wel een sociale functie.

Huisje met kinderloket in Almeida

Foto Huisje met kinderluik in Almeida

De wind is nog behoorlijk koud en we besluiten door te rijden naar Aldeia da Ribeira waar Daniel Rasteiro druk in de tuin bezig is met maaien aan de Estrada Vale Paredes 870. Hij had eerder al een speciale doorgang gemaakt en met een beetje passen en meten staan wij op een mooie plek langs de muur van de moestuin. Het is een hartelijk weerzien en we helpen even me het bewateren van de moestuin. Janna zit in de Alpen bij Grenoble voor canyon-werk. Nadat we alles goed hebben neergezet maakt Daniel een heerlijke soep voor ons en wij hadden een gegrilde kip uit de Carrefour meegenomen. Na een genoeglijke maaltijd en een kop thee zoeken we de camper op om 22.30 uur. In Spanje en Nederland is het dan alweer 23.30 uur want er is 1 uur tijdverschil.

Camperplek in Almeida da Ribeira

Foto camperplek Aldeia da Ribeira

1. Max:
    14 mei 2023
    Mooie agroturismo, doe ze/hem de groetjes daar
  2. Inge:
    15 mei 2023
    Kijk, hier heb je een goede, mooie en vooral ruime standplaats🤣 Geen last van een groep Nederlanders of Ieren, zoals eerder verteld. Maar meteen aan het werk in de moestuin??
    Doe Daniel vooral de groeten. 😘