2023 - 13. Salamanca - vrij. 12.05.23 - Camper 0 km + fiets 15 + 9.000 stappen

12 mei 2023 - Salamanca, Spanje

Dag 13. Salamanca – vrij. 12.05.23 – Camper 0 km + fiets 15 km + 9.000 stappen

Het is zo fris, dat we een lange broek aandoen met een fleece en jasje eroverheen. Wandelend met Max komt ik langs een school waar een groot spandoek aan hangt met La Inclusion (inclusief-onderwijs) en “Derecho a elegir” (het recht om te kiezen). Het doet mij denken aan mijn bemoeienissen in mijn werk met Passend Onderwijs wat voortkwam uit het Verdrag van Salamanca van 1994. Daarin werd het streefdoel vastgelegd dat leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte toegang hebben tot reguliere scholen. Het verdrag werd Europees bekrachtigd. Onverwacht om dit hier tegen te komen. Na het ontbijt gaan we op de fiets naar de stad want de bus is geen optie meer. Het plan was om bij de oude en nieuwe kathedraal te kijken. Ik installeerde mij met Max op een terrasje met zicht op de kathedraal onder het genot van een kopje thee en de klanken van een Spaanse gitarist. René was snel terug want de entree was 10 euro en voor nog weer een te bezichtigen kerk vond hij dat te veel.

Terras Rua Mayor met uitzicht kathedraal

Foto zicht vanaf terras Rua Mayor op de kathedraal

We beperken ons maar tot de buitenkant en lopen om de kathedralen heen, wat toch een pittige wandeling is. Onderweg veel groepen toeristen en scholieren. We horen de ooievaars klepperen en op een gegeven moment zien we er wel 5 tegelijk boven de kathedralen zweven. Er wordt ook aan de tuin gewerkt en daarvoor is materiaal nodig. Bewondering voor de vrachtwagenchauffeur die heel behendig met een paar keer steken weg weet te komen zonder de muur te raken en onze fietsen plat te rijden.

Goed chauffeurswerk naast kathedraal

Foto goed chauffeurswerk bij de kathedraal.

We beperken ons tot de buitenkant van de kathedralen en zijn geïntrigeerd door het verhaal dat er een astronaut te vinden zou zijn en een ijs-etende faun (=mythisch wezen van half mens half beest). Het is even zoeken maar we vinden beide aan de linkerkant bij de Noordingang met de afbeelding van Palmpasen boven de deur. Op de foto staat nog een Australisch stel, dat later Max fotografeerde in zijn fietsmand. Thuis hadden ze ook 2 Jack Russels vandaar.

Noordingang kathedraal met astronaut en ijsetende faun

Foto Noordingang kathedraal

Onze fietsen kunnen we eindelijk bij de Romeinse brug stallen. De brug over de Rio Tormes is in de 1ste eeuw na Christus gebouwd en heeft nog 15 van de oorspronkelijke 24 bogen. Het is hier rustig wandelen door het groen en we hebben mooi zicht op zowel de brug als de kathedraal die boven alles uit toornt.

Romeinse brug over Rio Tormes met kathedraal

Foto Romeinse brug met kathedraal op achtergrond.

We wandelen door de stad en bouwsteigers worden gecamoufleerd door grote bedrukte spandoeken. Op meerdere plekken zagen we al beelden van mensen met puntmutsen, die wij eigenlijk alleen van de Kukluxklan kennen. In Spanje ontdekten wij dat er in de Goede Week (voor Pasen) veel processies zijn. Daarbij zijn er veel boetedoeners (Nazarenos). Uit de tijd van de Spaanse Inquisitie stamt dat veroordeelden boete moesten doen met een puntmuts, die gezicht, rug en borst bedekte. Met de puntmuts waren ze dichter bij de hemel dacht men. Nu geldt nog steeds dat iedere broederschap zijn eigen processie met bijbehorende puntmuts en kleding heeft. Op de spandoeken waren deze afgebeeld en zo leerden wij weer wat. We lunchten rustig bij VIPS en deden zelfs onze fleece uit toen we in zon kwamen te zitten. De ooievaars klepperden erop los, genoeg te zien. Ineens zagen we door de poort van de Plaza Mayor wel hele donkere wolken komen. Snel afronden en naar de fiets gelopen. We nemen het groene fietspad over de Romeinse brug en langs de Rio Tormes en hopen zo snel uit het centrum te komen. Toch houden we het niet droog en moeten zelfs even schuilen, gelukkig van korte duur. Door de wind kwamen we toch bijna droog aan op camping Ruta de la Plata.

Foto spandoeken met boetedoeners (nazarenos)

Foto Bouw-camouflage met boetedoeners (Nazarenos)

1. Max:
    12 mei 2023
    Leuk reisverslag, Kine, met saillante foto's.
    Blijf genieten, ik blijf lezen.
    Groetjes aan Max en René
  2. Lenneke:
    13 mei 2023
    Was het niet aardig geweest om jullie fietsen gewoon een paar meter te verschuiven 🤷‍♀️
  3. Anneke Verlaan - Schijf:
    13 mei 2023
    Bedankt voor de kaarten, al zou de postbode de verkeerde bij ons in de brievenbus doen maar had het gelukkig in de gaten. Mirjam liep buiten en zo werd het snel geregeld en kregen de jongens de kaart die oma en opa aan hen had gestuurd.
    Ik ben weer bij met lezen en ik hoop dat je een mooie Moederdag krijgt. Want dat ben je toch van Max?
    Mirjam zal wel komen maar de jongens hebben thuis zelf Moederdag met de kinderen.
    En Cees ging grasmaaien en toen zei ik tegen hem: "dank je wel dan is dit mijn moederdag cadeau."
    Nog veel reis plezier en met de verhaaltjes blijf ik goed bij hoe het verloopt.
    Groetjes.
  4. Gonny:
    14 mei 2023
    Onze fietstocht ging gisteren naar Geestmerambacht, waar de jaarlijkse trekkertrek plaatsvindt. Gelukkig kon het doorgaan, de afgelopen week kwam de regen met bakken uit de lucht.
    Deze keer veel rijplaten op het terrein en de natte plekken waren met zand en houtsnippers bedekt. Maar de vrijdag avond en gisteren was het droog en iedereen heeft genoten van de ronkende motoren en zwarte rook.
    Daarna naar huis en in Obdam bij de Italiaan bij station gegeten. Groetjes van Guus en Gon.
  5. Inge:
    15 mei 2023
    En toch had ik graag ook een foto van Max in zijn fietsmand gezien.