2023 - 12. Tordesillas - Salamanca - do 11.05.23 - Camper 108 km + 15 km fiets + 13.000 stappen

11 mei 2023 - Salamanca, Spanje

Dag 12. Tordesillas – Salamanca – do. 11.05.23 – Camper 108 km + fiets 15 km + 13.000 stappen  -

Er waait een hele frisse wind in de ochtend dus de warme poncho maar aan bij de ochtendwandeling. Rond half tien gaan we op route. Omdat Salamanca niet ver is maken we een omweg naar Medina del Campo waar we het Castillo de la Mota bekijken. Het is pas vanaf elf uur open zodat we even kunnen tanken (€ 1,339) en langs de Lidl voor wat boodschapjes. Het kasteel was eerst Moors maar werd in 1440 herbouwd. Zowel Isabella I als haar dochter Johanna de Waanzinnige (ja, die weer) verbleven hier.

Castillo de La Mote in Medina del Campo

Foto Castillo de la Mota in Medina del Campo

Na een koppie gaan we verder naar Salamanca waar we bij camping Ruta de la Plata (Zilverroute) een plek vinden. De bus stopt voor de deur dus vol goede moed willen we instappen maar Max mag alleen mee in een tas. Een half uur later, Max in de draagtas een nieuwe poging maar ook nu mag Max niet mee want hij zou gemuilkorfd moeten zijn. Gelukkig hebben we de fiets bij ons en zijn de 5 km naar het centrum snel genomen, grotendeels over het groene fietspad. Het Plaza Mayor is groots, alleen we zien er niet veel van want het is volgebouwd met standjes en podia. Op het pleintje erachter onze fietsen gestald en bij Salamanca koffie eventjes opsteken voordat we de stad verder verkennen.

Plaza Mayor in Salamanca met Max

Foto Mayor Plaza in Salamanca met Max

Salamanca is de oudste universiteitsstad van Spanje. De Universidad werd in 1218 gesticht door Alfonso IX. Het gebouw uit de 16e eeuw is overweldigend groot (paste ook niet helemaal op de foto) en de collegezaal is nog in oorspronkelijke staat. De universiteit heeft altijd in de belangstelling gestaan, in 1580 waren er 6000 studenten. Nu nog stelt de Universiteit van Salamanca de zgn. DELE-examens vast voor Spaanse taalexamens, die overal ter wereld worden afgenomen. Nu nog zijn er hier in Salamanca veel taalinstituten en studenten te vinden.

Universidad in Salamanca

Foto Universidad Salamanca

Niet alleen de universiteit, ook de openbare bibliotheek daar tegenover is van een andere dimensie dan wat je bij ons vindt. Het is groots, oud en met heel veel grandeur. We lopen om het immens en oude complex heen en verwonderen ons over de grootsheid. Dan lopen we tegen de Iglesia Vera Cruz aan. De kleine kapel is versierd in de Spaanse Barokstijl, dus zeer overdadig qua schilder- en beeldhouwwerk, het goud en vooral zilver blinkt je tegemoet. Naast de kapel ligt het Palazzo de Monterrey. Het grote gebouw uit de 16e eeuw geldt als voorbeeld voor de Spaanse renaissance, dus ook weer overdadig. Er is slechts 1 vleugel gebouwd van ontwerp voor een grote rechthoek. Toch indrukwekkend genoeg.

Patio van de Biblioteca Publica

Foto Patio Bibliotheca Publica

We keren weer terug naar het Plaza Mayor waar het een drukte van belang is omdat de stalletjes zijn open gegaan. We zoeken de rust op van het Plaza Poeta Iglesia erachter en nemen wat Pintxos bij ons drinken voordat we weer op de fiets stappen. Helaas gaat het in het verkeer en met de GPS niet helemaal top, dus maken we extra kilometers. Gelukkig houden automobilisten hier wel afstand tot de fietsers. Als we langs het Rode Kruis-gebouw fietsen zien we een grappig bronzen beeld: een stier achter een rolstoel, voor ons een fotomomentje dus. We fietsen stevig door naar de camping want het wordt echt frissig. Helaas verliest AZ vanavond met 2-1 van West Ham United.

Rode Kruis-stier met rolstoel

Foto Stier achter rolstoel

Speciaal voor zwager Max: de Barokke-architecten uit de 17e eeuw van de Catedral Nueva en het Plaza Mayor: Alberto Churriguera en Conde Francos. Prachtig bronzen beeld op Playa del Poeta Iglesias.

1. Max:
    12 mei 2023
    Je zult maar Max heten! Groetjes!