2023 - 11. Tordesillas - wo. 10.05.23 - Camper 0 km + 20.400 stappen

10 mei 2023 - Tordesillas, Spanje

Dag 11. Tordesillas – wo. 10.05.92 – Camper 0 km + 20.400 stappen

Vandaag heel rustig wakker worden na een frisse nacht van rond de 5 graden. Overdag schijnt wel lekker het zonnetje maar een vest is fijn bij de temperatuur van rond 19 graden. Vanuit de geschiedenis is het Verdrag van Tordesillas uit 1494 belangrijk geweest voor de verdeling van de Nieuwe Wereld, die Columbus ontdekte. De Spaanse kaartenmakers maakten een noodlottige vergissing waardoor het enorme gebied van Brazilië toeviel aan de Portugezen. In de ochtend zijn er mooie foto’s te maken van Tordesillas aan de Duero.

Tordesilla langs de Rio Duero

Foto Tordesillas aan de Rio Duero

Met een kwartier lopen zijn we midden in het stadje bij de Tourist Office. Een aardige dame legt ons de bezienswaardigheden uit en we slenteren door de kleine straatjes. Amper een auto breed maar ze mogen hier overal doorheen dus af en toe druk je je plat tegen de muur om niet aangereden te worden. In het stadje zijn ontzettend veel leuke kunstwerken aan de muur te zien. Hieronder een ongetwijfeld historisch verhaal waarbij de grond verdeeld lijkt te worden van een vrouw.

Kunstwerk Huilende vrouw verdeeld door mannen

Foto Kunstwerk Huilende vrouw door mannen verdeeld

Tordesillas is een oud pelgrimsstadje en er zijn veel bordjes die verwijzen naar de Camino de Santiago maar ook straatjes zoals de Calle del Hospital de Peregrinos (het klinkt geweldig). Het is uit vervlogen tijden want de vele muurschilderingen verbergen ook de nodige kerk-ruïnes waar heel veel duiven en zwaluwen in en uit vliegen. Op de torens horen we de ooievaars klepperen en we zien 2 grote nesten bevolkt door moeders met kleintjes.

Muurschildering langs een kerk-ruïne

Foto muur langs een kerk-ruïne

Helaas kunnen we de Santa Clara niet in met Max. Het werd rond 1340 gebouwd door Alfonso XI en later door zijn zoon Pedro de Wrede, gebruikt als onderkomen voor zijn minnares Maria de Padilla. Het orgel van Johanna de Waanzinnige wordt hier tentoongesteld naast andere instrumenten. Zij zat hier 46 jaar opgesloten tot haar dood in 1555. De kapel heeft een prachtig goudkleurige koepel laten de postkaarten ons zien. Dan wandelen wij door de tuinen bij het paleis, het Parque de Las Moreras verder.

Aangelegde tuinen van Parque de Las Morenas

Foto aangelegde tuinen van het Parque de Las Moreras

Hongerig spoeden wij ons naar het Plaza Mayor waar in elke stad altijd restaurantjes te vinden zijn. Bij Don Pancho bieden ze een Menu el Dia voor 14 euro p.p. We kiezen voor een Soupe Castilliano waarin je brood, ham en ei terugvindt. Daarna een gevulde pemiento, die iets naar vis smaakt. Lekker en voldaan lopen we richting camping El Astral. De brug is al eeuwenlang op dezelfde plaats gesitueerd in de Rio Duero en van boven hebben we er goed zicht op. Op de camping blijkt er een Nederlandse invasie aan de gang te zijn met campers en caravans van Camper-contact. Meer dan 40 combinaties komen aan, de camping is gelukkig groot genoeg om er geen last van te hebben. Morgen trekken wij verder richting Salamanca. We missen nu wel het nodige in Nederland want Lenneke heeft haar enkelbanden geblesseerd en neef Maurice is met zijn Laura overgekomen uit Nieuw-Zeeland. Via de WhatsApp blijven we wel van alles op de hoogte.

Uitzicht uit de stad over de Rio Duero

Foto Uitzicht vanuit oude centrum van Tordesillas over de Rio Duero

1. Inge:
    10 mei 2023
    Ga je weg uit Nederland, word je toch nog door Nederlanders overvallen! Morgen weer snel verder. 😉