18. Château Garnier – Saint Angeau – 10.05.22 – 1316 km.

10 mei 2022 - Saint-Angeau, Frankrijk

Het warmtefront heeft de pelgrimgangers bereikt.

Na het geluid van vogels, kikkers en krekels hadden we een nacht die zo onwaarschijnlijk stil was. Niet eens een auto in de verte gehoord. De roze trui bleef uit voor mij en ook Mathieu van der Poel moest hem vandaag uitdoen bij de Giro in Italië. Het ging vandaag lekker en met een uurtje was ik in Charroux en de Salon de Thé was hier wel heel erg uitnodigend. De foto toont op de achtergrond de toren, die eeuwenlang middelpunt was van de Abdij van Charroux. In 989 was er een kerkelijk Concilie (internationale kerkvergadering) waar de eerste Christelijke regels ter bescherming van burgerslachtoffers in middeleeuwse oorlogen werd afgesproken de zgn. Vrede van God. De abdij trok in de middeleeuwen tienduizenden bedevaartgangers en had relikwieën van wel 100 (!) heiligen. Rene had er voor vandaag ook eentje: Sainte Solange, de beschermheilige van de provincie Berry. Ze had een tragisch lot want werd door haar ontvoerder onthoofd in 880. Maar ja aan alles komt een eind en zo ook van de abdij die ten prooi viel aan de Franse Revolutie.

Salon de thé bij Abdijtoren Charroux

Charroux was in de middeleeuwen hoofdstad en er is nog een indrukwekkend grote houten markthal te vinden uit de 16e eeuw. Mijn route ging naar boven en even een uitstapje gemaakt naar de église Saint-Sulpice de Charroux. Het interieur van de kerk was erg donker maar een vriendelijke vrouw sprak mij aan en vroeg of ik een stempel wilde, natuurlijk wel. Met haar ging ik naar de pastorie aan de overkant waar ze vertelde dat door Corona de kerk in de afgelopen twee jaar natuurlijk ook weinig werd bezocht.

Houten markthal 16e eeuw Charroux

Verder fietsend kwam ik de zussen Marga en Tini tegen die met Rob een korte stop hadden. Zij waren in de herberg afgelopen nacht elkaar tegen gekomen en ook Wilma & Bert waren daar. Met zijn vieren reden we kort verder en wisselde onze avonturen uit. Er kwamen veel klimmetjes en dan vind ik het toch prettiger om mijn eigen tempo te rijden. Bergop moet je in een cadans komen, vooral goed uitademen is belangrijk om zo niet achter je adem te komen. Goede tips van de spinning-les hoor. Nateuil-en-Vallée is ook weer een “Petite cité de caractère”. Dat zie je op het bord bij binnenkomst. Rene had daar een perfecte picknickplek gevonden waar ook Wilma & Bert met hun Pino-fiets waren. Gezellig samen gegeten. Alle tijd want wij hoeven vandaag niet al te ver.

Lunch met Wilma & Bert in Nanteuil

Maar aan gezelligheid komt ook een eind en het wordt al aardig warm met 28 graden. Gelukkig is er wind en naar beneden ook veel rijwind, daar zijn Bert & Wilma ook blij mee. Er zijn vandaag de nodige klimmetje van 7 en 8%. Gelukkig ging de heftigste vandaag naar beneden voor Nanteuil-en-Vallée. Regelmatig check ik mijn GPS en km-teller. Beneden 10 km is een steile klim, makkelijk 20 is een vlakke weg en 35 km of meer een steile afdaling. Dan altijd handen aan het stuur en opletten op takken, putten en asfaltverhogingen. Het landschap is inmiddels veranderd, kortere hellingen en meer afwisseling met weides, bouwland, bossen en wijngaardjes en ook de huizen tonen anders. De kerken zijn hier kleiner en je ziet Romaanse juweeltjes zoals de St. Sulpice de Ruffec. Ook het gemeentehuis daarnaast is petit. Vaak wel een uitleg van historie van het gebouw of de gemeente, dat wordt altijd netjes aangekleed.

Romaanse église St. Sulpice de Ruffec

Gezien de warmte ben ik blij om bij de camping Chez Devézeau in Saint-Angeau te komen. Gelukkig gaat alles vrijwel naar beneden want ik krijg problemen met de ketting. Deze moet meelopen met het wiel want de trappers stilhouden betekent dat hij uitloopt en slap hangt. Gelukkig heb ik een mecanicien aan boord en Rene weet het euvel te verhelpen door een plastic bescherming te verwijderen bij de achteras. Er waren daarvan nokjes afgebroken. Nog even kijken of alles het nu wel goed doet. De camper is met 42 te warm geworden, dus het koken slaan we over. Het is wel goed weer voor een extra wasje want het droogt supersnel. Vandaag 59 km gereden met een gemiddelde van 15,9. Bij het opstaan doe ik altijd yoga om de spieren los te maken en daar zit vaak reclame voor. Vandaag een slogan die ik daar hoorde en wel aardig is: Het leven is niet van jou als jij doet wat anderen denken. Kortom maak je eigen keuzes. Ik heb de keuze gemaakt voor dit reisblog en het kost wel wat tijd maar het brengt mij ook zo veel leuke, aardige reacties van veel onverwachtse kanten. Dat stimuleert om er mee door te gaan ook na een lange rit, wanneer je moe bent. Door de berichtjes ga ik toch verder maar de tijd is te kort om ze individueel te beantwoorden maar ik ben er zeker blij mee.

Mecanicien René camping Chez Devézeau

1. Inge:
    10 mei 2022
    Weer leuke weetjes bij mij onbekende dorpen en stadjes. En het was een warme dag voor jou, Kine!
    Heb gemerkt dat een aantal van mijn reaktie's niet geplaatst zijn. Wel vakje ingevuld, maar niet op plaatsen gedrukt! Ach, jullie kennen mijn digikwaliteiten😂
  2. Ineke Matahelumual:
    11 mei 2022
    Hi Kine, even een kort berichtje om je moed in te spreken om vooral door te gaan met het schrijven van je blog.
    Met veel plezier lees ik je reisblog, je hebt naast je fietstalent waar ik echt super veel respect 🙌 voor heb ook schrijverstalent, je schrijft heel beeldend en met veel informatie over de geschiedenis, zo leer ik nog eens wat. Heel veel succes en plezier met je pelgrimstocht en vooral doorgaan... 🚴👍🏼🍀😘
  3. Sjanet Van Krimpen:
    11 mei 2022
    Hallo Kine,
    Ik volg je nog steeds. Ik vind het erg knap dat je dit zo doet. Mooie verhalen en foto's.
    Groetjes Sjanet en moeder (ijsboerderij te Wijngaarden)😉
  4. Karin Schrama:
    12 mei 2022
    Wat een leuke foto Kine, jij op het terras met de hoge toren van de oude abdij op de achtergrond! Fijne fietsdag weer gewenst, groet Karin