17. Chatellerault – Chateau-Garnier – 09.05.22 – 1258 km.

9 mei 2022 - Vendôme, Frankrijk

Blote benen in een zuidelijke wind.

Een belangrijk detail bleef nog onvermeld want ik gebruik de reisbeschrijving van Clemens Sweerman voor de St. Jacobs fietsroute en deel 1 van Haarlem naar Tours met 877 km is uit. Nu gebruik ik het 2e deel van Tours naar de Pyreneeën. De zon scheen meteen dus de roze trui bleef uit en zelfs de arm- en beenstukken konden snel uit. Net op pad kwam ik al bij Vieux-Poitiers. Hier is een ruïne van een amfitheater waar destijds wel 10.000 toeschouwers in konden. Nu ligt het in de middle-of-nowhere omdat de stad in de 11e eeuw verlaten werd na een aanval door de Noormannen. Een paar kilometer verder nog meer historische grond omdat bij Moussair-la-Bataille de Slag van Poitiers zich afspeelde in 732 toen Karel Martel de Moren versloeg. Als je denkt dichtbij Poitiers te zijn, het is nog 30 km te gaan.

Ruïne Romeins amfitheater Vieux-Poitiers

Na een klimmetje met 10% bij Saint-Cyr kom ik bij Dissay wat al heel vroeg een etappeplaats was voor Santiago-gangers. Er is een werkelijk groots chateau uit de 15e eeuw, wat het voormalig zomerverblijf was van de bisschop van Poitiers. Het tuinontwerp kwam van de architect le Notre, die je bij heel veel grote chateau’s terugziet. Aan geld was kennelijk geen gebrek.

Chateau bisschop van Poitiers in Dissay

Dan kom ik aan bij Poitiers, de stad van heel veel kerken alleen op maandagmorgen is toch veel gesloten merk ik. Na een hele steile helling (lopend) kom ik bij de Notre-Dame-la-Grande voor een dichte deur. Dan maar naar de volgende. De St. Pierre & St. Paul-kathedraal lijkt dicht maar dat is schijn. De kathedraal heeft een prachtige façade maar is binnen ook rijk gedecoreerd met veel kleur. Wat ik aardig vind is dat bij het altaar ook moderne attributen worden gebruikt, wat een eigentijds tintje geeft. Op een bankje met zicht op de kerk doe ik een koppie met lekkers natuurlijk. Dan ga ik door langs de Sainte Radegonde waarvan de toren en het koor nog uit 1090 dateren. Cultuurbarbaren zouden zeggen wat een oude zooi.

Interieur St. Pierre en St. Paul

Voor zowel Rene met de camper als ik met de fiets geldt dat Poitiers niet makkelijk te doen is met smalle straatjes en veel hellingen. Rene gaat snel door zonder parkeerplek en ik doe dat ook. Het is een heel druk gebied dat begint bij Buxerolles, dan Poitiers en vervolgens Saint-Benoit. Met een stevige klim verlaat ik het dal van de Clain en Rene heeft een prachtige parkeerplek gevonden boven Nouaille-Maupertuis. Het was een middeleeuwse gefortificeerde abdij die eind 7e eeuw is ontstaan. Het stadje is nog deels ommuurd met stadspoort. Het zal een geweldig decor zijn voor de openluchtspelen die nu gehouden worden. In de Saint-Junien zien we een mooi gekleurd beeld van St. Jacques. Het stadje met 2500 inwoners heeft nog een petieterig gemeentehuisje waar ik wel een stempel krijg voor mijn pelgrimspaspoort.

Centrum Nouaillé-Maupertuis

Het is nog een 30 km doortrappen naar de eerstvolgende camping in Chateau-Garnier en het laatste stukje valt niet mee. Het is erg warm geworden en er is tegenwind die uit het zuiden komt dus niet koud is. Het landschap hier is wat saai dus ben ik blij aan te komen bij de kleine camping aan het meer. Het is duidelijk nog voorseizoen hier en we hebben de hele camping voor onszelf. Het toiletgebouw is van het jaar kruk en niet alles doet het maar wel de warme douche, dus ben ik blij. Voor een bedrag van 7,44 voor een overnachting hebben we zeker niet te veel betaald lijkt ons. Rene heeft ontdekt dat het de naamdag is van Pachomius, een Egyptische monnik die wel de grondlegger is van het georganiseerde kloosterleven. Ik kom deze reis achter allerlei interessante weetjes. Het loop tegen negenen, is windstil en heerlijk buiten zitten met alleen de vogels die je hoort. Lekker genieten van een kopje thee met een bonbon uit het doosje dat ik van Lenneke kreeg. Als je zuinig bent kun je extra lang genieten van Bonbon-du-Ton. In Rusland was vandaag de herdenking van het einde van WOII en Poetin hield een toespraak met zijn eigen waarheid. Dat brengt mij op een uitspraak van de Griekse schrijver Aischylos (526-456 v. Chr) die optekende: In oorlogen sneuvelt de waarheid als eerste. Een wijsheid die nog altijd geldt. Het was een vermoeiende dag met 83 km (gemiddeld17,0) meer het is nu heerlijk bijkomen met aangename temperaturen.

Camping meertje Chateau-Garnier

1. Max:
    9 mei 2022
    Pachomius, daar wil ik meer over weten, dus René. Poitiers vond ik een aardige stad. Wat ik mij, misschien foutief, nog kan herinneren, is, dat je, om de kathedraal te betreden , naar beneden gaat, zelfde als bij het Parthenon in Rome. Alle hulde voor de volhoudster. Gods speed voor morgen🚲🚲👍👍
  2. Margreet de Kluyver:
    10 mei 2022
    Vandaag dacht ik ineens aan jullie reis, misschien wel omdat jullie nu in een gebied zijn dat voor ons allen heel bekend is! Ik heb alle verhalen gelezen. Chapeau! Voor jou op de fiets Kine, wat een goed idee om dat te gaan doen en wat heerlijk dat het nu eindelijk kan! Succes en geniet er beiden van! Ik blijf je volgen! Ook de hartelijke groeten van Ab, Margreet