12. Épône – Chartres – 02.05.22 – 833 km.

2 mei 2022 - Chartres, Frankrijk

Engelse invasie in Chartres.

Rustig op pad want de eerste kilometers moet ik de stijve benen los trappen, de cols zitten er nog in. Het is een beetje fris en vandaag volgen Rene en ik bijna dezelfde route. Na 10 km zien we elkaar bij het plein met gedenkteken in Osmoy. De beplanting is netjes op orde gebracht en ook onderweg bij Bazainville zijn er bloemen gelegd bij het gedenkteken voor de “mort des resistance en deportation” in 1944-1945.

Gedenkplein in Osmoy

Veel bloeit er onderweg, zo ook prachtige brem aan de rand van de glooiende velden. Ik fiets langs de uitgestrekte bossen van Rambouillet en Parijs is niet ver getuige het bord van 58 km. Iets voorbij Gambais is het Relais Neuville behorend bij een chateau. Rene staat klaar met de thee, wel even lekker. Fietsend in Adainville staat de deur van het pelgrimskerkje uitnodigend open. Hier was al vroeg een etappeplaats van pelgrims en nu nog steeds. In het pelgrimsboek in de kerk zie ik dat er zowat dagelijks fietsers langskomen en grappig genoeg hoofdzakelijk Nederlanders.

Pelgrimskerk Adainville

Op weg naar Maintenon achterhaal ik Erwin en Leon uit Leiden. De twee vrienden fietsen samen, de een sneller bergop en de ander kan zich als een steen bergaf laten vallen. Leuk om even met anderen op te trekken maar in Maintenon zeg ik ze gedag. Wij hadden het chateau hier willen bezoeken maar helaas het is maandag en dus gesloten. Madame de Maintenon is in 1683 in het geheim getrouwd met Lodewijk XIV, hij werd vervolgens devoot katholiek. Toen twee jaar daarna het Edict van Nantes werd opgeheven leidde dit tot vervolging van protestanten, die vluchten naar het buitenland w.o. Holland. Samen op de brug een koppie gedaan met uitzicht op het prachtige chateau. Geld speelde in die tijd kennelijk geen rol. Achter het chateau zien we de resten van het aquaduct dat onder leiding van Vauban werd aangelegd voor de fonteinen van Versailles. Het had 110 km lang moeten worden en er werkten tienduizenden soldaten aan. Na 40 jaar problemen, ziektes en muiterij werd het nooit voltooid. Wel imposante restanten waar ik bij het herpakken van de route onderdoor fiets.

Aquaduct Maintenon

Langs de Eure fietsen betekent nauwelijks heuvels, ook wel even lekker. Bij het waterhuisje van Saint-Prest neem ik een korte pauze. Maandag betekent hier fietsdag want ik zie allerlei wieler-peletonnetjes voorbij komen. Dan komt Champol in beeld en wordt het toch even doorbijten op een lange helling.

Waterhuisje bij Saint-Prest

Ineens zie ik het silhouet van de kathedraal van Chartres verschijnen en komt de camping aan de oevers van de Eure in beeld. Voor pelgrims geldt hier een aangepast tarief en er is een speciaal veld voor pelegrins met zelfs een inlichtingen-kiosk. Wel even mijn credencial laten zien en afstempelen. In de omgeving zag ik veel verwijzingen naar de pelgrimsroute. Rene heeft zich geïnstalleerd met de camper zodat het lekker aanschuiven is. Er is een luxe toiletgebouw met wasmachine en droger en het is wel fijn om na bijna twee weken onderweg te zijn even het een en ander daarin te stoppen. Als we om ons heen kijken lijkt het hier wel een Engelse invasie van niet alleen veel campers maar ook de nodige fietsers. Waarom, geen idee misschien toch het weer. Na 74 km met een gemiddelde van 17,4 doe ik het verder rustig aan. Morgen een fietsrustdag en dan kunnen we mooi wandelen naar Chartres. De vogels laten ook hier uitbundig van zich horen. Dat herinnert mij aan de kruidentuin in Lessines waar ik het volgende optekende van Théophile Gautier: Qui rit de la philosophie, beau merle, est moins sage que toi! Vrij vertaald: Wie lacht om filosofie knappe merel, is minder wijs dan jij!

Kathedraal Notre Dame in Chartres

1. Max:
    2 mei 2022
    Vauban, een magistrale architect/ingenieur. Voor zover mijn kennis strekt, heeft men (=deskundige artisans) het interieur, danig onder handen genomen. Het moet er in ieder geval schoner uitzien.
  2. Inge:
    3 mei 2022
    Staat bij de laatste foto🤗
  3. Ely de Bie:
    3 mei 2022
    Het was weer zeer enerverend om deze etappe te volgen , met alle info ter harte genomen.
    Lijkt het of we weer een stukje meerijden ..
    Mooie plaatjes ook , geniet met volle teugen van alle reis verslagen en stops.
    Blijf het toch knap vinden allemaal.
    Prettige reis toegewenst....en we houden jullie in de gaten..ha.ha.
  4. Karin Schrama:
    3 mei 2022
    Ha Kine, je gaat als een speer lees ik wel! Ik heb van de hele week weer bijgelezen en zou af en toe willen dat ik een stukkie mee kon fietsen. Ik hoop dat jullie een leuke dag in Chartres hebben gehad vandaag. Morgen weer fris op de fiets! Veel plezier, hartelijke groet Karin