10. Chiry-Ourscamp – Mouy / Cires Les Mello – 30.04.22 – 729 km

30 april 2022 - Mello, Frankrijk

Op de pelgrimsroute naar Santiago ben je niet alleen!

Het zonnetje scheen vandaag de hele dag, wel een fris begin met 7 graden maar het werd toch warmer. Alleen blijft de wind uit het noorden komen en is fris. Na korte tijd kom ik in het “Foret de Laigus” waar ik lange tijd heerlijk door het bos kan fietsen. Dan een stuk langs de Aisne en vervolgens het pad langs de L’Oise waarna ik Compiègne binnenrijd.

Fôret de Laigus

Rene staat al naast het standbeeld van Jeanne d’Arc te wachten voor het Stadhuis, dat rijk versierd is en waar een ruiterstandbeeld van Lodewijk XII prominent in beeld is. Jeanne d’Arc werd in Compiègne in 1430 gevangen genomen. Zij was toen bekend als “Maagd van Orléans” omdat zij in 1429 een leger van 4000 man aanvoerde die deze stad van de Engelsen bevrijdde. Het was in de tijd van de 100-jarige oorlog tussen Hendrik VI van Engeland en Karel VII van Frankrijk. Na gevangenneming verkochten Bourgondiërs haar aan de Engelsen. Een politiek proces met een rechtscollege van 120 (!) man veroordeelde haar als heks/ketter en in 1431 is Jeanne in Rouan levend verbrand.

Jean d'Arc in Compiège

We gaan door naar de Église St. Jacques, waar we van twee aardige dames in de Salle de Paroisse een mooi stempel krijgen. In de kerk is een kapel gewijd aan Jeanne d’Arc want op de ochtend van haar gevangen-name kwam zij hier bidden. Zelf heb ik een vrolijker missie want ik ga kaarsjes branden voor Madame Spiga die vandaag 100 jaar wordt, belofte maakt schuld. De kerk oogt binnen somber en de buitenkant vind ik eigenlijk lomp, toch wel een mooi gebrandschilderd raam van St. Jacques.

Église St. Jacques in Compiègne

Mie Caline heeft lekkernijen die wij samen met thee en koffie nuttigen in het zonnetje op het plein bij Jeanne. Dan fiets ik verder langs de Oise, waar ik vlak voor de stad een immens grote fabriek zag van Colgate-Palmolive. Dat moet ook ergens gemaakt worden. Rene heeft zijn eigen programma en gaat naar het Spoorwegrijtuig dat op een open plek in het bos van Compiègne staat. Op 11-11-1918 tekende Maarschalk Foch met een Duitse delegatie de Wapenstilstand, die een einde van de Grote Oorlog inluidde. De wagon nr. 2419D die er staat is een replica want in 1945 liet Hitler het originele exemplaar verbranden. Kortom heel veel geschiedenis rond Compiègne waar in 1360 de eerste francs werden geslagen. De koningen Karel V, Lodewijk XV en Napoleon verbleven hier nog in het chateau. Historie die je doet duizelen dus ik fiets verder en aan gezelschap vandaag geen gebrek. Eerst kom ik Rob tegen uit Oudenbosch we wisselen wat informatie uit. Dan haalt Hans uit Breda mij in en geleidt door onze GPS trappen we de nodige kilometers weg. Het wordt tijd om mijn broodje te nuttigen en op een luw plekje zie ik Hans en Marlou voor de derde keer. Ditmaal wisselen we onze namen uit en is het gezellig samen lunchen bij Catenoy. Zij hadden ook in 2020 willen fietsen maar werden door Corona tegengehouden.

Lunch Catenoy met Hans & Marlou

Het was goed om wat energie opgedaan te hebben want de borden “Circuit de massif de Clermont” kom ik tegen en weet dan nog niet dat er een lange stevige helling te wachten staat bij Clermont. Het is echt wel doorbijten maar gelukkig zijn er lange hellingen naar beneden. Langs de Aldi in Mouy kom ik uiteindelijk in Cires de Mello, na 83 km met een gemiddelde van 17,4. Tot mijn verrassing was Rene nog niet gearriveerd op SARL Parc Naturel de Week End maar dat duurde gelukkig niet lang. Dan lekker omkleden en nu wel genieten van een warme douche, het kan meezitten! Voor vandaag geldt: Ga op pad zonder verwachting en de dag zal je ruimschoots belonen.

Circuit de massif de Clermont

1. Max:
    30 april 2022
    Waarom vond je die kerk ietwat "lomp"?
    Volgens mij heb je de bolletjestrui.
    Fijn weekend, ook voor René
  2. Familie Verlaan:
    1 mei 2022
    Mooi eind op weg Kine. Vooral mooi om zo n stukje mee te beleven.
    Groetjes aan Rene, de buurtjes van nr 18