1. Obdam – Noordwijkerhout 20.04.22 – 72 km

20 april 2022 - Noordwijkerhout, Nederland

Een fantastische  startdag.

Pelgrimszegen pastor Bert Glorie

Wat een gezegende dag kan een mens beleven! Na een onrustige nacht brak eindelijk het vertrek aan en dit overtrof mijn verwachtingen. Ruim op tijd kwamen Lenneke & Bart met de 3 kleinzoons op de fiets om mij uit te zwaaien. Toen ik het pad afreed stonden Gerard, Anneke en Mirjam al zwaaiend achter het raam. Vervolgens reed ik langs veel buurtjes en schaatsmaatjes, die lachend klaarstonden om mij uit te zwaaien. Dan rijden we met de familie verder en bij de Dorpsstraat staat Simon met de fiets klaar om aan te haken. Bij de Victorkerk zie ik wandelvriendin Gina met de hond en Ely was ook met de fiets paraat. Inmiddels arriveert Rene met de camper en daarmee was het uitgeleide comité compleet. Peter Wortel, bestuursmaatje van het Adriaantjesfonds, zette het eerste stempel in mijn pelgrimspaspoort en daarna stond pastor Bert Glorie klaar om de pelgrimszegen mee te geven met hele mooie woorden: Moge de weg zelf zijn gezegend. Moge de wind je goede dingen zeggen waarnaar je hart verlangt. Moge de huizen je de liefde in herinnering brengen. Moge het water je verfrissen en moge je hart open gaan voor de ander op de weg. In naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Amen.

Grenspaal Obdam

Om 9.00 uur is het dan tijd voor vertrek en de familie fietste mee tot de grenspaal van Obdam. Vervolgens doet Ely er nog een schepje bovenop maar bij de brug van Hensbroek neem ik ook van hem afscheid en daarna ben ik toch echt alleen op pad. Een prachtige zonnige dag met kieviten, grutto’s, scholeksters en buizerds als mijn nieuwe begeleiders. De Schermer snel doorkruist naar Markenbinnen en door Krommenie en Assendelft naar de pont bij Buitenhuizen. Dit was om 11.00 uur een kort rustmoment. Dan kort Hansje Brinkers gedag zeggen bij Spaarnwoude en dan is Haarlem in het vizier. De start van de route is daar bij de Jacobskapel aan de Hagestraat 10. Helaas herinnert alleen een mooi schild en naambord aan het kapelleven van weleer. Dan naar de Grote of St. Bavokerk waar nu vooral protestantse diensten worden gehouden. Het is kermis op de Grote Markt voor de kerk maar toch een stempel begaan. Dan op weg naar Eeki en Rob voor een heerlijke pelgrimslunch. Mijn maag was al aan het knorren na 50 km fietsen.

Jacobskapel Haarlem

Met goed gezelschap neemt een heerlijke lunch tijd in beslag maar uitgerust en verkwikt verder. Dan is er de vierde kerk op mijn route: de Bavo-Basiliek van een actieve levendige gemeente, een aanrader om even binnen te kijken. Er zijn oude kunstig geborduurde kazuifels en omdat het ook museum is een kleine coffeecorner met zeer verleidelijk zonnig terras. Maar ja, net pauze gehad.  Even tijd genomen voor een kaarsje en dan de St. Jacobs-route opgepikt langs de Leidsevaart in Haarlem. De bollenvelden bloeien en in De Zilk is een feestweek met vlaggen en bloem-mozaïeken. Met het zonnige weer en windje in de rug trap je snel de kilometers weg en Rene staat al klaar met de camper op camping Sollasi in Noordwijkerhout. Dit is al top maar er is ook nog privé-sanitair: het kost wat maar dan heb je ongekende luxe en voor zo’n startdag mag dat wel. Dat toeristen hier veel zijn merken we op ons P-veld. Onze camper heeft als enige een NL-kenteken en Duits is de voertaal. Deze eerste dag laat een fantastische indruk achter en ik voel mij een rijk gezegend mens met al deze belevenissen en zoveel mensen die via appjes en lieve woorden begaan zijn met mijn reis. Het is in ieder geval een hele goede start. De km-teller staat vandaag op 72 km met een gemiddelde van 18,9 km, niet slecht voor een begin. Voor vandaag geldt: Wat je in je hart bewaard gaat nooit verloren.

Bavo-basiliek Haarlem

1. Inge:
    20 april 2022
    Leuk verslag van deze eerste dag. Goe gedaan, meissie😉
  2. Wieske Overbeek:
    20 april 2022
    Een goed begin is het halve werk, dus dat heb je vast in the pocket. En voorlopig blijft het weer ook goed. Veel plezier morgen.
  3. Familie Verlaan:
    21 april 2022
    Mooi verslag. Fijn om te lezen
  4. Familie Verlaan:
    21 april 2022
    Leuk om je zo te kunnen volgen en zo maken wij de camingo mee op afstand.weer succes met fietsen vandaag. Groetjes, de buurtjes van nu 18
  5. Pien:
    21 april 2022
    Super! Op naar nog meer km's en verhalen.
  6. Ely de Bie:
    Ely en Jantina.
    Dat het ongelooflijke toch gaat gebeuren.
    Na jaren van wachten ,en trainen en planning.
    Gestart in obdam met het mooiste weer van de week.
    Heel veel respect van ons , en we houden jullie in de gaten
  7. Yvonne Looijesteijn:
    21 april 2022
    Ik wacht met spanning op dag 2…
  8. Theo:
    21 april 2022
    En nu dus na 1 dag al 2 stempeltjes!!!
    Dag 2 is nu ook al geweest dus morgen dag 3.
    Je hebt in ieder geval fantastisch weer!

Groetjes
    Elma en Theo