0. Voorbereiding 2017 - 2022

17 april 2022 - Obdam, Nederland

Santiago de Compostella: een droom die werkelijkheid gaat worden in 2022?!

Hoelang kun je dromen van een fietsreis? Nou, jarenlang! Het begon met cadeautje: het boekje van Clemens Sweerman over de Sint Jacobs fietsroute. Na het lezen werd ik lid van het Genootschap van Sint Jacob. De 1e bijeenkomst in Breda was verbazingwekkend voor mij. Niet alleen waren er honderden mensen aanwezig maar velen hielpen anderen op weg met raad en tips. Mike Leers gaf in een workshop richting aan mijn keuzes rond de fietsroutes, het gebruik van GPS en de noodzakelijke fietsuitrusting.

St. Jacobsroute

Verdere inspiratie is volop te krijgen door een stroom van boeken waarbij Guus & Nel Schipper met "Trappen naar Santiago" maar ook Andre Brouwer met de uitgave "Waar je zin in hebt" een inkijkje geven in het praktisch pelgrimeren. Mijn man was enthousiast maar gaf wel aan: “als je maar niet denkt dat ik ook dat stuk ga fietsen”. Dat betekende meteen een mooie oplossing voor de overnachting want hij zag een camper wel zitten. Na verschillende modellen geprobeerd te hebben werd de kleine Hobby-camper onze keuze.

Camper Roerdinkhof 2021

In de voorbereiding kwam er veel langs: een cursus Spaans, verschillende routes en dag-routes verkend, fietsspullen aangeschaft en de Garmin Oregon 600 deed zijn entree. Deze GPS leren kennen was een taai hoofdstuk maar ook hier hulp van een pelgrimganger in de persoon van Simon Kuin. Enfin in het voorjaar 2020 kwam het “moment suprême”: het prepensioen startte, de afscheidsreceptie met drie collega’s gepland en het vertrek aangekondigd. Niemand had toen gerekend op de lockdown door het Corona-virus en de impact op de samenleving. In januari werd nog gelachen om mondkapjes in China maar dat verging ons wel heel gauw! Kortom de reis werd gecanceld.

Vezelay St Madeleine basiliek

Een lichtpuntje was er doordat de reisbeperking naar Frankrijk in de zomer van 2020 werd opgeheven en met de familie werd er afgereisd naar camping Moulin de Piot in Midden-Frankrijk. Een snelle terugreis was voor ons niet meer nodig en gelukkig hadden we de boekjes van Clemens Sweerman mee over "Oude Wegen" en zo startten wij toch nog met enkele etappes van Crozant naar Vézelay, een 250 km. Daar aangekomen nodigde zuster Ruth mij uit in de basiliek Sainte-Marie-Madeleine. In alle eenvoud was de avond-vesper van de broeders en zusters van de Monastieke Gemeenschap van Jeruzalem indrukwekkend.

Maas voor Dinant

In 2021 weer nieuwe reisbeperkingen en lockdown’s  maar het alternatief van de Maasroute was een goede keuze. Helaas door de regen stranden wij bij Sedan maar dat was niets in vergelijking tot alle beelden van de overstromingen in Luik, Namen en Dinant, steden waar ik net doorheen was gefietst. En nu in 2022 staan het sein op groen voor de Corona-beperkingen. Wel zijn er donkere wolken rond de Oekraïne maar wij wagen het erop en starten op woensdag 20 april, de verjaardagsdatum van mijn moeder en dochter. Wij verlaten Obdam en starten de reis met de gedachte:  Laat los wat je niets heeft gebracht en vertrouw op wat er allemaal nog op je wacht!

Obdam - Fazant

1. Siem:
    17 april 2022
    Een goede reis en weinig zadelpijn :-)
  2. Yvonne Looijesteijn:
    19 april 2022
    Wat een mooi vooruitzicht! Je gaat al bijna, terwijl ik nog 4,5 week moet wachten… Ik ga je zeker volgen; leuk hoor.
    Je schrijft 20 juli, maar iedereen die jou kent weet natuurlijk dat het 20 april is. Bon Chemin! Buen Camino!
  3. Karin:
    19 april 2022
    Ik wens je een goeie start morgen Kiene. Dat het een onvergetelijke reis mag worden! Groet Karin
  4. Monique Koevoets:
    Heel veel succes Kine! Ik ga je volgen. 🚴🏻‍♀️
  5. Corrie Beks:
    20 april 2022
    Eindelijk mag je vandaag beginnen aan de reis. Veel fietsplezier de komende tijd. Gelukkig reist Rene met je mee met de camper. Dat is niet alleen gezellig maar ook fijn dat je elke nacht in je "eigen" bed kan slapen. In ieder geval een mooie zonnige dag vandaag om te starten. Succes!!
  6. Corry:
    20 april 2022
    Veel succes en plezier op de pedalen Kine! Mooi vooruitzicht!
  7. Volkert:
    20 april 2022
    Heel moedig en veel succes toegewenst 😘