22. Cadillac – Lesperon – 15.05.22 – 1575 km.

15 mei 2022 - Lesperon, Frankrijk

Karakteristiek Les Landes: eindeloze rechte bossen, rechte wegen en nog meer rechte bossen.

Het was ontzettend stil op onze camperplaats dus toen na middernacht twee auto’s langs reden spitste ik mijn oren maar het bleek de eigenaar en zijn vriendin te zijn. Althans daar gaan wij maar vanuit want het leek ons niet wijs om hen zondagmorgen om acht uur te storen voor ons vertrek. Zondagmorgen vroeg is het stil in Cadillac zodat ik in alle rust een foto kan maken van de middeleeuwse toren Porte de la Mer. De naam verwijst naar de getijdewerking van de Garonne waar periodiek een terugkerende vloedgolf is bij springtij, de zogeheten Le Mascaret. Onder de poort is een peilschaal met de hoogste waterhoogten te vinden. Als je op de foto onder de poort door kijkt zie je de brug over de Garonne. Al snel fiets ik daarover en verlaat ik het gebied van Les Deux Mers, het gebied tussen Dordogne en Garonne.

Porte de la Mer in Cadillac

Zijn er eerst nog wat wijngaarden, al snel komen de bossen van Les Landes. Het is een gebied is dun bevolkt met heel veel productiebossen in lange rechte rijen en er zijn ook alleen lange, rechte wegen. Napoleon is ooit begonnen met grootschalige aanplant van bossen waardoor er piepkleine dorpjes van bosarbeiders ontstonden. Het is een saai landschap waar je uren doorheen fietst en zoals Rene zei goed voor meditatie en overdenking. Bij Retis vind je een van de weinige kerkjes, de Sainte Catherine kapel. Dat het echt een pelgrimskerkje is kun je zien aan het grote overdekte houten voorportaal waar pelgrims kunnen schuilen.

Église Sainte Catherine in Retis

Dat het nodig is om te schuilen zie ik al snel als er donkere onweerswolken opdoemen bij Hostens. Rene is al wat verder op weg op zoek naar een camping maar keert terug naar Biganon zodat ik kan schuilen in de camper. Ook hier weer een groot voorportaal bij de église St. Pierre-ès-Liens om te kunnen schuilen. Naast de kerk nog een klein bouwwerk met de Sainte Ruffine-bron. Het zou goed zijn tegen allerlei huidaandoeningen maar ik probeer het maar niet, het ziet er wel erg troebel uit.

Église St. Pierre-ès-Liens

Tegenover de kerk zie ik nog een wel hele petieterige Mairie. Ik ben nog niet eerder zo’n kleine Mairie ben tegengekomen en naar mijn idee past hij wel in het world book of records. Maar ze nemen het wel serieus want de letters Mairie staan echt op het huisje en in het hekwerk voor de ramen staat de RF van Republic France. In de église St. Jacques in Labouheyre heb ik nog een bijzonder ontmoeting met twee Franse pelgrims die wandelend vertrokken zijn uit Tours. Zij zitten onder de kerktoren te eten en ik deel wat water en appelsap met hen. Fietsend door Les Landes vond ik al eindeloos lang duren maar wandelend is dat helemaal.

Kleine Mairie Biganon

Uiteindelijk verder fietsend kom ik aan bij Lesperon, jammer dat ik de verkeerde route nam en beneden in het dorp uitkwam waardoor ik naar boven terug moest lopen want bij de kerk wat het te steil om te fietsen. Rene had de camper weer prettig geïnstalleerd op camping Lou Payou wat kun je na een paar dagen ontzettend blij zijn met een warme douche. Fijn om even de plakkerigheid van het benauwde weer af te spoelen. Inmiddels trekken kleine onweersbuien over Les Landes dus maken we het gezellig in de camper en Gilbert Becaud zingt: Je reviens te chercher - ik keer terug om jou te zoeken. Dat geldt natuurlijk voor mensen in de Oekraïne in de oorlog maar ik was blij dat Rene vandaag weer terugreed naar Biganon om mij te zoeken voor de onweersbui. Vandaag 69 km gefietst en extra hard door het onweer dus een hoog gemiddelde van 19,0 km. We hebben vandaag twee heiligen want Titus Brandsma werd vandaag heilig verklaard door de paus. Hoewel heiligverklaringen mij wat ver gaan, is het wel een persoon die aandacht verdient gezien zijn stellingname in WO II over o.m. persvrijheid en het tegengaan van Nazipropaganda waardoor hij een vroegtijdig einde in Dachau vond. Maar Sainte Denise heeft haar naamdag vandaag en die kan ik niet overslaan want zij wordt aangeroepen bij fiets- en motorongelukken én hoofdpijn. Morgen zullen we de rechte bomenrijen van Les Landes achter ons laten en gaan voorzichtig richting Pyreneeën.

Rechte bomenrijen Les Landes

1. Max:
    16 mei 2022
    Weet je nu ook waar het automerk Cadillac zijn naam vandaan heeft. Aparte manier om te komen tot een kleine plaatselijke overheid. Op naar Spanje.
  2. Karin Schrama:
    19 mei 2022
    Mooie foto´s van die pelgrimskerken met hun overdekte voorportalen Kine! Ik vind vooral die stoere bonkige Catherine kapel mooi.