2023 - 48. Aubeterre-sur-Dronne - Chinon - vrij. 16.06.23 - Camper 250 km + 16.000 stappen

16 juni 2023 - Chinon, Frankrijk

Dag 48. Aubeterre-sur-Dronne - Chinon – vrij. 16.06.23 – Camper 250 km + 16.000 stappen

Het was vanmorgen vochtig maar nu van de dauw en het beloofd een mooie zonnige dag te worden. We doen vandaag met de camper een deel van de Jacobsroute, maar nu met de camper op de terugweg. Onderweg zien we geregeld bekende punten. Bij Valance doen we een lekker koppie langs het water en hebben meteen een praatje met een Fries echtpaar, zij zijn bij Faro begonnen en op weg naar Nederland. Gisteren kwam ik ze bij de Vival, het supermarktje van Aubeterre, ook al tegen en raakten we aan de praat. De onverwachte ontmoetingen zijn de kers op de taart bij de pelgrimstocht.

Pont de Valence op de D15

Foto Pont de bij Valance op de D15

In Charroux doen we een koppie bij de patisserie, het tafeltje zetten we wel in de schaduw. Vorig jaar zat ik daar alleen met de fiets maar nu samen met Rene, een andere dimensie. De Saint-Saveur-abdij had zijn hoogtepunt in de 11de eeuw met 96 kerken en 16 bisdommen in Frankrijk, Engeland en Vlaanderen. Philips I van Frankrijk en Hendrik 1 van Engeland verbleven hier destijds. Oorlogen en plunderingen betekenden de teloorgang van de abdij en uiteindelijk werd deze gebruikt voor de verkoop van bouwmaterialen. De stenen van de abdij zijn nu door het hele stadje te vinden bij de vele oude huizen. Alleen de hoge toren en enkele muren resteren nog.

Ruïne Saint-Saveur-abdij van Charroux

Foto Ruïne Saint-Saveur-abdij in Charroux

Bij Poitiers stappen we van de route af en nemen wat snellere wegen waardoor we onverwachts uitkomen bij Richelieu. In de 15de eeuw vestigde de familie du Plessis zich in Richelieu. Armand Jean du Plessis werd in 1585 geboren en werd de beroemde en gehate kardinaal van Richelieu, die ook premier van Lodewijk XIII werd. De architect van de koning ontwierp voor hem een zeer groot kasteel, met tuinen en een kleine stad op zijn landgoed (denk aan Versailles). De camper konden we op het kardinaalsplein naast zijn standbeeld parkeren, een mooie combi.

Place du cardinal Richelieu

Foto Place du Cardinal Richelieu

In 1642 bij zijn dood was het kasteel nog niet voltooid maar met de tuinen werd het een van de mooiste van Europa. Van het kasteel is niets meer over, ook dit werd als bouwmateriaal allemaal verkocht. De tuinen zijn er nog wel met een immens lange tuinmuur. De oranjerie, koepel en wijnkelder zijn nog te herkennen net als de vijvers met zeer brakke bruggetjes. Het in de 17de eeuw gebouwde stadje is bijna militaristisch van opzet met prachtige toegangspoorten, plein, markthal en rijke huizen. Zelfs een Grand Rue ontbreekt niet. De eglise Notre Dam is gezien de statuur van de kardinaal eigenlijk nog vrij sober.

Grand Rue van Richelieu

Foto Grand Rue in Richelieu

Het is al achter in de middag dus rijden we via de kleine D-weggetjes door naar Chinon op ongeveer 20 km. Camping Island heeft nog een ruime plek voor ons en vanaf de camping hebben we zicht op het grote chateau dat 500 meter lang is en 100 breed en aan de andere kant van de Vienne ligt. Een belangrijk kasteel in de geschiedenis want zowel koningen van Engeland als Frankrijk hebben hier hun residentie gehad, Jean d’Arc ontmoette hier Koning Karel VII en de leiders van de Tempeliers zaten hier in 1308 opgesloten maar daarover morgen vast meer. Het is nu half elf en we zitten nog onder de luifel omdat het binnen aan de warme kan is. Kortom het was een mooie dag.

Vienne met het chateau van Chinon

Foto Vienne met het chateau van Chinon

1. Max:
    16 juni 2023
    Richelieu, een geweldig interessant ontworpen stadje.
  2. Inge:
    20 juni 2023
    Richelieu bezochten we in '77. Met zijn "schaakbord" plattegrond toen ook al indrukwekkend.