2023 - 26. Rebolosa - Badamalos - do. 25.05 23 - Fiets 16 km + 7.000 stappen.

26 mei 2023 - Aldeia da Ribeira, Portugal

Dag 26. Aldeia da Ribeira – do. 25.05.23 – Fiets 16 km + 7.000 stappen

De zon deed flink zijn best er een stralende ochtend van te maken. Daniel was in zijn element omdat hij de waterinstallatie voor de bomen vandaag kon afronden (met de pet van Mick op). Het dakwater wordt in een grote container verzameld en via een druppelsysteem komt het nu bij alle bomen terecht. Het zonnige weer nodigt uit tot een fietstochtje en ik start richting Aldeia da Ponte.

Daniel werkt aan druppelsysteem fruitbomen

Foto Daniel werkt aan druppelsysteem fruitbomen

Het is heerlijk fietsen in de zon met een klein beetje wind vanaf de Sierra de Gata aan de Spaanse kant. Dat je aan de grens zit blijkt uit alle borden waarin bij elke afslag Espanha wordt aangegeven. Langs de weg staan betonnen huisjes waarin je zou kunnen schuilen als je op de bus wacht maar dat is nu niet nodig. Verder zie je regelmatig langs de weg waarschuwingsborden dat je 1,5 m bij een fietser weg moet blijven. Het belangrijkste in Aldeia da Ponte is de benzinepomp met barretje en pinautomaat, je zal het maar nodig hebben.

Afslag richting Spanje bij Aldeia da Ponte

Foto afslag richting Spanje

Vlak voor Aldeia da Ponta stuit ik op een arena voor stierenvechten. Hier is hier zo dat een aantal mannen met een apart soort houten hooivork een stier in het nauw proberen te drijven, een gevaarlijk klusje om te doen. De Terras do Forcão weegt zo’n 300 kilo en er zijn 30 man nodig om hem op te tillen. De afmetingen verschillen van dorp tot dorp. Langs de wegen staat de wilde lavendel in bloei en dit kleurt prachtig naast de gele brem.

Terras do Forcão bij Aldeia da Ponte

Foto Terras do Forcão

In het centrum van Aldeia da Ponta moet ik rechtsaf richting Rebelosa. Voordat ik daar aankom zie ik in de middle-of-know where een gedenkteken staan midden in het land zonder nadere aanduiding. Navragen waar dit voor staat. Als ik Rebolosa binnenrijd kom ik alweer langs een arena voor stierenvechten. Ze zijn druk bezig het op te knappen. In het piepkleine dorpje zit een grote leverancier voor bouwmateriaal, handig voor Daniel & Janna. In Rebolosa moet ik weer rechts voor de weg naar Aldeia. Daar aangekomen is het nog een stevige klim om bij het huis van Janna te komen maar dat geeft wel een tevreden gevoel. Op zich is 16 km niet veel maar met de heuveltjes is het wel uitdagend.

Arena stieren vechten Rebolosa

Foto arena stierenvechten in Rebolosa

Na de lunch gaan we met Roosmarijn en Rick op pad in de 4-wheel-drive. Eerst naar het Praia Fluvial de Badamalos waar Rick een duik neemt in het koude water en ook Max plonst even maar is er snel uit. De recreatievoorziening is door buitenlanders ontdekt en we zien naast de Nederlanders een Frans echtpaar liggen te zonnen. Wonderlijk hoe deze belangstelling te verklaren. Met de 4-wheel kunnen we bij de middeleeuwse brug komen over de Rio Cŏa. Al vanaf 1297 is hier al een gefortificeerde brug en dat brengt veel respect als je de diepte ziet waar de Cŏa-rivier beneden stroomt.

Ponte de Sequeiros over Rio Coa

Foto Ponte de Sequeiros, middeleeuwse brug over de Rio Cŏa

Het wordt nu nog in Google-Maps als doorgaande route aangegeven maar voor de opritten staan betonnen paaltjes. Het is topdrukte met 2 auto’s en 4 wandelaars. Wij steken nog even op in Badamalos bij Café-Restaurante Martins en doen net als veel Portugezen even een lekker drankje om de middag af te sluiten.

Ponte de Sequeiros vanaf Rio Cŏa

Foto Ponte de Sequeiros vanaf de Rio Cŏa

1. Max:
    26 mei 2023
    Binnenkort te zien in de Arena...