2023 - 28. Castelo Mendo - za. 27.05.23 - Spark 60 km + 9.000 stappen

27 mei 2023 - Castelo Mendo, Portugal

Dag 28. Castelo Mendo – za. 27.05.23 – Spark 60 km + 9.000 stappen

De Jumpy ging vandaag met Janna vroeg op pad want met mijn ochtendwandeling was zij al weg. De komende zomer heeft zij een druk programma met werk bij Obdam, de organisatie van een vrouwenfestival en canyon-werk in de Franse Alpen. Daarna wacht haar weer het Portugese leven en Daniel die haar nu al mist. Gisteravond was er de nodige regen en ik kan precies zien waar de Rio Cŏa stroomt want daaruit stijgt mist op. Bij het ontbijt zien we nog steeds donkere wolken vanuit het zuidwesten langsdrijven.

20230527_075610

Foto Rio Cŏa met opstijgende mist

Met de Spark gaan wij naar Castelo Mendo, hemelsbreed niet ver van Vilar Formoso. Het is niet zo heel ver maar over de kleine 30 km doe je wel driekwartier over om er te komen. De hoofdpoort van het kasteel wordt aan weerskanten bewaakt door 2 wilde zwijnen, nu nauwelijks meer te herkennen. Castelo Mendo is ook weer een grenskasteel gebouwd door koning Dinis in de 13e eeuw. De kastelen werden voortdurend vanuit Spanje aangevallen en weer herbouwd.

Toegangspoort met twee zwijnen

Foto Toegangspoort met zwijnen Castelo Mendo

Het gefortificeerde dorpje kent hele smalle straatjes en we gaan snel schuilen voor een dikke bui in het donkere cafeetje waar toch al 6 mensen zijn. Helaas is het koffiezetapparaat stuk maar thee wordt geserveerd, helaas is er niets bij. Na de bui gaan we verder naar de ruïne van de Santa Maria do Castelo, die prachtig tegen de donkere lucht zich aftekent.

Ingreja Santa Maria do Castelo

Foto Ingreja Santa Maria do Castelo

In de kerk zijn ondanks het verval nog de oude graven te herkennen, net als de stenen preekstoel, het altaar en een zijbeuk met ruimte voor een sarcofaag en altaar. Er was ruimte voor 2 klokken maar die zijn inmiddels verdwenen. Wij horen alleen de kerkklokken van de andere 2 kerken in het dorpje.

Interieur Santa Maria do Castelo

Foto Interieur van Santa Maria do Castelo

De Tourist-info wordt vanaf de poort al bewegwijzerd en is voor rolstoelers én rollators goed bereikbaar, daar moet je tegenwoordig ook rekening mee houden. De enkele toerist die nu komt staat voor een dichte deur. Bijna zouden we het enige piepkleine winkeltje overslaan maar een oud gebogen vrouwtje spreekt ons aan en wij gaan even kijken. Tot onze verrassing zijn er allerlei kleine toeristische artikelen te koop, zelfs een enkele ansichtkaart. Natuurlijk nemen wij wat mee om zo deze nering te ondersteunen. Het winkeltje is herkenbaar aan het plankje met 3 drankjes aan de buitenkant.

Piepklein winkeltje Castelo Mendo

Foto piepkleine winkeltje in Castelo Mendo

Het plan was om een rondrit langs de kastelen te maken van ongeveer 115 km maar het rechtervoorwiel maakt een vreemd geluid en dat durven we niet aan. We nemen de weg binnendoor terug via Freineda en Malhada Sorda. Vlak bij Almeida worden we achterhaald door politie met zwaailicht en we gaan maar aan de kant. Gelukkig hebben zij een ander doel en ze stormen ons voorbij.

Poort met zicht Santa Maria Castelo Mendo

Foto toegangspoort met zicht op Santa Maria do Castelo

1. Max:
    27 mei 2023
    Nog net niet ingerekend, pfffffft
  2. Inge:
    6 juni 2023
    Willen ze wel klanten in het winkeltje? Zo goed onherkenbaar gemaakt. 😄